Skip to main content
DIABASTE DWREAN DIG 197
TM 680
SECURITY REPORT 160
satpraxis 2022
now 33 2022

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

27 Φεβρουαρίου 2025 09:20
10 Ιανουαρίου 2011 02:00

Τι εστί 4:2:2..?

Η θεωρία πίσω από το feed hunting…

Γράφει: Αργύρης Νομικός
admin ajax.php?action=kernel&p=image&src=%7B%22file%22%3A%22wp content%2Fuploads%2F2022%2F05%2Fea4a42d97cd28a67d745d547aa9cb1c3 XL

Featured | Πίσω από το ….σπόρ του feed hunting κρύβεται ο όρος 4:2:2. Η εκπομπή σήματος με δειγματοληψία 4:2:2, αφορά μόνο feeds για ενδοκαναλικές ανάγκες. Ακόμα και στην HDTV, έχει ορισθεί σαν δειγματοληψία η 4:2:0. Τι σημαίνουν όμως αυτοί οι συμβολισμοί και με ποιον τρόπο μπορούμε να αναζητήσουμε τέτοιου τύπου feeds;

Γύρω από τον όρο 4:2:2 υπάρχει μια σύγχυση. Ο περισσότερος κόσμος, εσφαλμένα, θεωρεί ότι 4:2:2 σημαίνει αυτόματα πολλά διαφορετικά πράγματα, όπως MPEG ή οτιδήποτε άλλο. Στην πραγματικότητα, 4:2:2 είναι απλά μια δειγματοληψία, που χρησιμοποιείται από πολλά διαφορετικά συστήματα ψηφιοποίησης. Αναφέρουμε απλά, ότι το 80% του επαγγελματικού βίντεο σήμερα (εξαιρουμένου του Professional DV), χρησιμοποιεί δειγματοληψία 4:2:2 και το 80% αυτής της βιομηχανίας, δεν είναι MPEG. Ας μην μπερδεύουμε τη δειγματοληψία, λοιπόν, με τη συμπίεση, αφού πρόκειται για τελείως διαφορετικά πράγματα. Το MPEG (οποιοδήποτε MPEG) είναι τρόπος συμπίεσης και οποιαδήποτε δειγματοληψία μπορεί να συμπιεστεί με κάποιον MPEG αλγόριθμο.
Ας βάλουμε λοιπόν, τα πράγματα στη θέση τους.
 
Λίγη θεωρία ποτέ δεν έβλαψε
Η ψηφιοποίηση οποιουδήποτε σήματος – επομένως και του σήματος εικόνας – στηρίζεται στη βασική αρχή της λήψης δειγμάτων (δειγματοληψία), συγκεκριμένων δηλαδή τιμών τάσης, που μετατρέπονται στο δυαδικό σύστημα αρίθμησης. Η ψηφιοποίηση, επίσης, στηρίζεται στο γεγονός ότι ένα σήμα μπορεί να έχει μόνο συγκεκριμένες τιμές, που ονομάζονται στάθμες και που ο αριθμός τους καθορίζεται από τα bit ψηφιοποίησης (κβαντοποίηση). Αν το σύστημα είναι n-bit, τότε ο αριθμός σταθμών είναι 2n. Το βίντεο όμως, χρειάζεται πάρα πολλά δείγματα για να μπορέσει να ψηφιοποιηθεί. Ο αριθμός των δειγμάτων φωτεινότητας, εκτοξεύεται στο υπερβολικό νούμερο των 13.000.000 δειγμάτων το δευτερόλεπτο και χρειαζόμαστε αντίστοιχη δειγματοληψία για την πληροφορία κόκκινου χρώματος και άλλη τόση για το μπλε (YCbCr). Μια τέτοια πλήρης δειγματοληψία, συμβολίζεται με 4:4:4 και σημαίνει ότι έχουμε ίσο αριθμό δειγμάτων (περίπου 13.000.000), για όλα τα σήματα που απαρτίζουν την εικόνα. Ο όγκος της πληροφορίας είναι τόσο μεγάλος, που πολύ δύσκολα μπορεί να διαχειρισθεί από μηχανήματα με λογικό κόστος. Έτσι, εφευρίσκουμε τρόπους μείωσης της πληροφορίας. Η ανθρώπινη όραση είναι ατελής, ιδιαίτερα στη χρωματική πληροφορία και έτσι μπορούμε να ψηφιοποιήσουμε τα χρώματα, με λιγότερα δείγματα. Έτσι, προέκυψαν δειγματοληψίες 4:2:2, με το μισό αριθμό δειγμάτων για κάθε χρώμα ή ακόμα και 4:1:1 και 4:2:0, με το 1/4 των δειγμάτων για κάθε χρώμα. Το 4:2:0, είναι απλά συμβολισμός και δεν σημαίνει ότι απορρίπτουμε εντελώς το ένα χρώμα, απλά, διαφοροποιείται από το 4:1:1, στον τρόπο λήψης των δειγμάτων. Ο συνολικός αριθμός, όμως, των δειγμάτων, παραμένει ίδιος.
Συστήματα που χρησιμοποιούν 4:2:2 δειγματοληψία, είναι τα επαγγελματικά D-1, D-5, DigiBeta, BetaSX, Digital-S και DVCPRO50, τα οποία είναι όλα SD και φυσικά προστίθενται τώρα και όλα τα HD που βασίζονται σε High Profile MPEG-2 (το HD SR της SONY, χρησιμοποιεί 4:4:4). Με δειγματοληψία 4:1:1 υπάρχουν τα NTSC DV, DVCAM και DVCPRO, ενώ με 4:2:0 δειγματίζονται τα PAL DV, DVD και το main-profile MPEG-2. Σαφώς το 4:2:2 υπερέχει σε δειγματοληψία, από τη στιγμή που χρησιμοποιεί διπλάσια δείγματα χρώματος.
 
Levels και Profiles
Αναφέραμε προηγουμένως δύο όρους (main και high profile), τους οποίους οφείλουμε να εξηγήσουμε. Ο αλγόριθμος MPEG-2 επιτρέπει τέσσερα διαφορετικά επίπεδα αναλύσεων (levels) και έξι διαφορετικά προφίλ (profiles), που αφορούν τη δειγματοληψία και τη δομή των frames (I, B, και P) σε κάθε Group of Pictures (GOP). Τέσσερα Levels, λοιπόν, συνδυασμένα με έξι Profiles, δίνουν 24 συνδυασμούς. Από εκεί και πέρα, οποιοσδήποτε κατασκευαστής μπορεί να διαλέξει ό,τι συνδυασμό θέλει  για το σύστημά του (από ποιότητα VCR, μέχρι full HDTV) είτε αυτό λέγεται broadcast είτε λήψη είτε εγγραφή είτε οτιδήποτε έχει σχέση με βίντεο.
Δεν θα αναφερθούμε, φυσικά και στους 24 συνδυασμούς, θα αναλύσουμε όμως δύο levels και τρία Profiles. Τα δύο levels που ενδιαφέρουν, είναι το Main Level (ML), με αναλύσεις μέχρι 720 x 576 και το High Level (HL), με μέγιστη ανάλυση μέχρι 1920 x 1152 (φυσικά, το 1080i περιλαμβάνεται σε αυτό). Αντίστοιχα, υπάρχουν τρία Profiles που ενδιαφέρουν και είναι τo Main Profile (MP), που υποστηρίζει δειγματοληψία 4:2:0, το 422 Profile (422P), που υποστηρίζει δειγματοληψία 4:2:2 και το High Profile (HP), που υποστηρίζει και τις δύο δειγματοληψίες. Αν θέλουμε να περιγράψουμε ένα σύστημα, χρησιμοποιούμε και τους δύο όρους, τους οποίους συνδέουμε με το σύμβολο @ (όχι, δεν στέλνουμε mail). Για παράδειγμα, MP@ML σημαίνει Main Profile και Main Level, στο οποίο υπάγεται το γνωστό SD σήμα 720 x 576. Όμως και η βασική ψηφιοποίηση του HDTV, σήμερα, είναι MP@HL Main Profile, με High Level, πράγμα που σημαίνει ότι ναι μεν η ανάλυση ανεβαίνει, αλλά η δειγματοληψία στο broadcast παραμένει 4:2:0.
 
Τα 4:2:2 Feeds και η λήψη τους
Ίσως αναρωτηθείτε γιατί ορισμένα feeds εκπέμπουν σε 4:2:2. Τα feeds εξυπηρετούν ενδο-καναλικές ανάγκες και μεταφέρονται με τη μέγιστη δυνατή ποιότητα (SD ή HD), για εσωτερική χρήση, επομένως, στην ουσία δεν αφορούν το μέσο καταναλωτή. Για τη λήψη χρειάζεται ειδικός δέκτης, ο οποίος δεν αρκεί να είναι απλά HD (MP@HL), αλλά χρειάζεται επιπρόσθετα και 4:2:2 decoder.
Αν κοιτάξει για παράδειγμα κάποιος, με προσοχή, τα τεχνικά χαρακτηριστικά κάποιων Quali (δεν ισχύει για όλους), στο τμήμα αποκωδικοποίησης θα δει την ακόλουθη φράση:
Video Decoder: MPEG 2 MP@HL , MP@ML, 4:2:2 (νάτος λοιπόν κι ο 4:2:2 decoder, για να πιάσει τα feeds που θέλουμε).
Τα feeds, όμως, είναι εφήμερα και για την εύρεσή τους χρειάζεται ο δέκτης να πραγματοποιήσει blind search. Στο χώρο της δορυφορικής είναι αρκετοί χρήστες που κυνηγάνε με μανία τα feeds και χαρακτηρίζονται ως feed hunters. Σε αυτό όμως το άρθρο θα σταθούμε στη θεωρία πίσω από αυτό το …σπόρ και όχι στην πρακτική του εφαρμογή…

ΑΛΛΑ ΑΡΘΡΑ ΣΕ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η ΑΓΟΡΑ ΣΗΜΕΡΑ

Η IDComs συμμετέχει στη Salonica Electronix 2025!
Στα πλαίσια της συνεχούς δυναμικής παρουσίας της IDComs σε εκθέσεις και events, η εταιρεία θα συμμετάσχει και φέτος στην έκθεση Salonica Electronix 2025, η οποία θα πραγματοποιηθεί στη Θεσσαλονίκη…
Ruijie Reyee RG-RAP72Pro
Το RG-RAP72Pro σχεδιάστηκε για να προσφέρει ασύρματη σύνδεση υψηλής απόδοσης σε επαγγελματικούς χώρους. Αυτοί οι επαγγελματικοί χώροι κυμαίνονται από ξενοδοχειακές μονάδες, σε μικρές επιχειρήσεις, γ…
Goobay HDMI Optical Hybrid Ultra High Speed 30m / 40m / 50m
Η εταιρεία STAM Electronics ανακοινώνει την παραλαβή σειράς καλωδίων HDMI μάρκας Goobay. Πρόκειται για ultra high speed ενεργά οπτικά καλώδια (AOC – Active Optical Cable) HDMI version 2.1, τα οποία…
TP-Link Omada EAP650-Desktop
Η TP-Link παρουσιάζει το νέο EAP650-Desktop, ένα επιτραπέζιο Access Point για συνδεσιμότητα υψηλής ταχύτητας με ευέλικτη ανάπτυξη. Προσφέρει εξαιρετικά γρήγορες ταχύτητες Wi-Fi 6 και είναι ιδανικό γ…
H850 – Συσκευή ανάγνωσης κωδικού και συχνότητας για ασύρματα τηλεχειριστήρια
Η εταιρεία KAL Electronics ανακοινώνει την παραλαβή ενός ποιοτικού και αξιόπιστου αντιγραφέα τηλεκοντρόλ, του H850. Πρόκειται για μια μικροσκοπική συσκευή ανάγνωσης κωδικού και συχνότητας για ασύρμα…
IKUSI by FAGOR FMC Series
Η σειρά FMC της IKUSI by FAGOR περιλαμβάνει 20 μοντέλα Cascade πολυδιακοπτών στους οποίους ο αριθμός εισόδων αποτελεί επίσης και τον αριθμό γραμμών καθόδου (trunk lines). Για τις εν λόγω σειρές, δια…
Infomir MAG555
Πρόκειται για μια ευέλικτη συσκευή που μετατρέπει οποιαδήποτε τηλεόραση σε κόμβο ψυχαγωγίας. Με υποστήριξη για 4K HDR στα 60 καρέ ανά δευτερόλεπτο και ήχο Dolby Digital 8 καναλιών, προσφέρει ένα απα…
TP-Link Omada EAP650-Desktop
Η TP-Link παρουσιάζει το νέο EAP650-Desktop, ένα επιτραπέζιο Access Point για συνδεσιμότητα υψηλής ταχύτητας με ευέλικτη ανάπτυξη. Προσφέρει εξαιρετικά γρήγορες ταχύτητες Wi-Fi 6 και είναι ιδανικό γ…
Audien BT-525TB & BT-525TW
Η εταιρεία KAL Electronics ανακοινώνει την παραλαβή των νέων ηχείων BT-525TB (μαύρου χρώματος) και BT-525TW (λευκού χρώματος) της Audien. Πρόκειται για αδιάβροχα πλαστικά ηχεία 2 δρόμων ισχύος 50W m…
Ekselans ODU LTE 4G router
Στην Ελλάδα υπάρχουν πολυάριθμα μικρά ξενοδοχεία, αλλά και ενοικιαζόμενα δωμάτια για τις περιόδους των διακοπών και όχι μόνο. Μία ιδιαίτερα σημαντική υπηρεσία που πρέπει να παρέχει κάθε μικρό ξενοδο…
Ruijie-Reyee AI Heatmap
Για την υλοποίηση μίας εξαιρετικής δικτυακής υποδομής σε εταιρικό περιβάλλον, υπάρχουν πολλές επιλογές στην αγορά, όμως το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι ότι οι περισσότερες συνοδεύονται από μεγάλο κόστο…
Τηλεχειριστήρια αντικατάστασης από την STAM Electronics
Για όσους χρειάζονται να αντικαταστήσουν το παλιό τους τηλεχειριστήριο, η εταιρεία STAM Electronics έχει τη λύση! Διαθέτει τεράστια γκάμα τηλεχειριστηρίων HUAYU, τα οποία είναι συμβατά με τα περισσό…

ΣΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΤΕΥΧΟΣ

Ψηφιακή Τηλεόραση, Μάρτιος 2025
Κυκλοφορεί το νέο τεύχος Μαρτίου 2025 του περιοδικού “Ψηφιακή Τηλεόραση” μαζί με το “Security Report”. Το νέο τεύχος Φεβρουαρίου του περιοδικού «Ψηφιακή Τηλεόραση» κυκλοφορεί πάντα μαζί με το περ…
Σταθερή, internet & συνδρομητική TV
Οι τηλεπικοινωνίες και η συνδρομητική τηλεόραση αποτελούν προϊόντα ευρείας κατανάλωσης στο σύγχρονο ελληνικό σπίτι. Οι εταιρείες που τα πωλούν έχουν δημιουργήσει μεγάλο ανταγωνισμό στις τιμές και στ…
LOR 700BLE & 7000 SMART
Δύο νέα τηλεχειριστήρια της FT Electronics πέρασαν αυτόν τον μήνα την πόρτα του εργαστηρίου της Ψηφιακής Τεχνολογίας. Πρόκειται για τα LOR 700BLE και LOR 7000 SMART, τα οποία προγραμματίζονται για ν…
Sat & Zap, Μάρτιος 2025
Ο νέος δορυφόρος Astra 1P στις 19.2 Ανατολικά με την πανευρωπαϊκή του δέσμη εύκολης λήψης ξεκίνησε τις μεταδόσεις, ενώ ο παλαιός 1KR στην ίδια θέση εγκαταλείπεται σταδιακά. Την ίδια ώρα, τα ελεύθερα…