Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookie ώστε να μπορούμε να σας παρέχουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία χρήστη. Οι πληροφορίες cookie αποθηκεύονται στο πρόγραμμα περιήγησης σας και εκτελούν λειτουργίες όπως η ανάγνωση σας όταν επιστρέφετε στον ιστότοπο μας και η βοήθεια της ομάδας μας να κατανοήσει ποιες ενότητες του ιστοτόπου θεωρείτε πιο ενδιαφέρουσες και χρήσιμες.
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Η τάση της συνδρομητικής τηλεόρασης
Πώς αλλάζει ο τρόπος πρόσβασης των καταναλωτών
Δεν υπάρχει πλέον η παραμικρή αμφιβολία για τη σαφέστατη μεταστροφή των καταναλωτών ως προς τον τρόπο πρόσβασής τους στη συνδρομητική τηλεόραση. Αυτό προκύπτει από τα νούμερα που δημοσίευσε πρόσφατα η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) και στο άρθρο που ετοιμάσαμε για τους αναγνώστες της Ψηφιακής Τηλεόρασης αναλύουμε αυτά τα δεδομένα που μας δείχνουν τη νέα τάση που διαμορφώνεται, αλλά και τη γενικότερη εικόνα για την πορεία της συνδρομητικής τηλεόρασης στη χώρα μας.
Η αναφορά γίνεται για τα στοιχεία αγοράς του Α’ εξαμήνου του 2022 που αφορούν τις συνδρομές για την παροχή υπηρεσιών οπτικοακουστικού περιεχομένου, δηλαδή τη συνδρομητική τηλεόραση. Περιλαμβάνονται οι συνδέσεις των Cosmote TV, Nova, Vodafone TV και Wind Vision που από φέτος σταμάτησε να λειτουργεί και ενσωματώθηκε στη Nova. Συγκρίνοντας τα στοιχεία αυτά με τα αντίστοιχα των προηγούμενων ετών, παρατηρούμε μια σταδιακή αύξηση της IPTV με αντίστοιχη μείωση της δορυφορικής, γεγονός που οφείλεται σε διάφορους λόγους που θα εξηγήσουμε παρακάτω.
Στοιχεία Αγοράς
Κατά το Α’ εξάμηνο του 2022, ο αριθμός των συνδρομών μέσω ευρυζωνικής σύνδεσης (δηλαδή IPTV) έφτασε τις 447.419 και μέσω δορυφορικού δικτύου τις 729.414, που σημαίνει ότι ο συνολικός αριθμός των συνδέσεων ήταν 1.176.833. Πηγαίνοντας προς τα πίσω και συγκεκριμένα στο 2021, είχαμε για το Β’ εξάμηνο 382.939 IPTV, 758.667 δορυφορικές και 1.141.606 συνολικές συνδρομές, ενώ για το Α’ εξάμηνο 348.786 IPTV, 761.495 δορυφορικές και 1.110.281 συνολικές συνδρομές. Αντίστοιχα, στο Β’ εξάμηνο του 2020 υπήρχαν 316.879 IPTV, 797.007 δορυφορικές και 1.113.886 συνολικές συνδρομές, ενώ στο Α’ εξάμηνο του ίδιου έτους υπήρχαν 248.218 IPTV, 833.628 δορυφορικές και 1.081.846 συνολικές συνδρομές. Συγκρίνοντας λοιπόν αυτά τα μεγέθη, παρατηρούμε ανά εξάμηνο τις εξής ποσοστιαίες μεταβολές:
Β’ εξάμηνο του 2020: Σε σχέση με το Α’ εξάμηνο του 2020, αύξηση 27,66% της IPTV, μείωση 4,39% της δορυφορικής και αύξηση 2,96% των συνολικών συνδέσεων με 32.040 νέες συνδρομές.
Α’ εξάμηνο του 2021: Σε σχέση με το Β’ εξάμηνο του 2020, αύξηση 10% της IPTV, μείωση 4,45% της δορυφορικής και μείωση 0,32% των συνολικών συνδέσεων με 3.605 λιγότερες συνδρομές.
Β’ εξάμηνο του 2021: Σε σχέση με το Α’ εξάμηνο του 2021, αύξηση 9,79% της IPTV, μείωση 0,37% της δορυφορικής και αύξηση 2,82% των συνολικών συνδέσεων με 31.325 νέες συνδρομές.
Α’ εξάμηνο του 2022: Σε σχέση με το Β’ εξάμηνο του 2021, αύξηση 16,84% της IPTV, μείωση 3,85% της δορυφορικής και αύξηση 3,08% των συνολικών συνδέσεων με 35.227 νέες συνδρομές.
Προσπαθώντας τώρα να δούμε τη συνολική εικόνα που προκύπτει σε βάθος διετίας, παρατηρούμε ότι σε σχέση με το Α’ εξάμηνο του 2020, στο Α’ εξάμηνο του 2022 υπάρχει αύξηση 80,25% (!) της IPTV με 199.201 νέες συνδρομές, μείωση 12,5% της δορυφορικής με 104.214 λιγότερες συνδρομές και αύξηση 8,78% των συνολικών συνδέσεων με 94.987 νέες συνδρομές.
Στροφή από το δορυφορικό κάτοπτρο στο Διαδίκτυο
Αν και τα τελευταία στοιχεία της ΕΕΤΤ μας δείχνουν ότι οι συνδέσεις μέσω δορυφόρου εξακολουθούν να είναι περισσότερες αριθμητικά από τις συνδέσεις IPTV, γίνεται πια ξεκάθαρο ότι ολοένα και περισσότεροι πελάτες της συνδρομητικής τηλεόρασης απομακρύνονται σταδιακά από το δορυφορικό κάτοπτρο και στρέφονται προς τη λύση που τους προσφέρει μέσω του διαδικτύου η IPTV. Και υπάρχει μια σειρά από παράγοντες που συντελούν σε αυτό.
Έκρηξη ενδιαφέροντος λόγω Covid: Η περίοδος του lockdown λόγω Covid που κράτησε τον κόσμο μέσα στο σπίτι δημιούργησε μια έκρηξη ενδιαφέροντος για κατανάλωση τηλεοπτικού περιεχομένου μέσω του Διαδικτύου. Σημαντική παράμετρος σε αυτό ήταν το Netflix, που κακά τα ψέματα έπαιξε καθοριστικό ρόλο στη μεγάλη εξοικείωση του κοινού με την IPTV.
Ευκολία πρόσβασης: Έγινε απολύτως κατανοητό σε όσους δεν το γνώριζαν ότι είναι μοναδική η ευκολία πρόσβασης που προσφέρει αυτός ο τρόπος σύνδεσης, καθώς μοναδική προϋπόθεση είναι η χρήση της υπάρχουσας σύνδεσης Internet. Αντίθετα, οι ενοχλητικές αναμονές και οι πολύπλοκες εγκαταστάσεις που πολλές φορές μπορεί να προκαλούν ασχήμιες στην αισθητική του σπιτιού ή και προβλήματα με τους γείτονες των πολυκατοικιών, αποτελούν ανασταλτικούς παράγοντες για να προτιμήσει κάποιος το δορυφορικό κάτοπτρο.
Cosmote TV & EON: Πολύ σημαντικό ρόλο στη στροφή προς την IPTV παίζουν πλέον και οι εγχώριες συνδρομητικές πλατφόρμες, καθώς προσφέρουν στους πελάτες τους περισσότερες δυνατότητες μέσω ευρυζωνικής σύνδεσης σε σύγκριση με την αντίστοιχη μέσω δορυφόρου. Η δορυφορική πλατφόρμα της Cosmote TV έχει πλέον σταματήσει να προσφέρει τις λειτουργίες Replay TV για ετεροχρονισμένη θέαση προγραμμάτων και Cosmote TV Plus για on Demand πρόσβαση σε πλούσια ταινιοθήκη με κινηματογραφικές ταινίες και ξένες σειρές, δυνατότητες που προσφέρονται αποκλειστικά μέσω της streaming υπηρεσίας Cosmote TV. Η Nova από την πλευρά της, έχει σταματήσει να υποστηρίζει τους αποκωδικοποιητές NovaBox και για κάθε νέα δορυφορική σύνδεση παρέχει δορυφορικό αποκωδικοποιητή που προσφέρει μόνο απλή θέαση των προγραμμάτων. Οι λειτουργίες catch up για ετεροχρονισμένη θέαση και on Demand για πρόσβαση στους καταλόγους ταινιών και σειρών της πλατφόρμας, προσφέρονται αποκλειστικά και μόνο από την streaming υπηρεσία της Nova, τη νέα EON. Ένα άλλο πλεονέκτημα που προσφέρουν στο συνδρομητή οι streaming πλατφόρμες Cosmote TV και EON, είναι η δυνατότητα θέασης σε μια δεύτερη τηλεόραση (Smart TV), χωρίς την ανάγκη χρήσης αποκωδικοποιητή.
Αύξηση του αριθμού των γρήγορων συνδέσεων: Η σταδιακή αύξηση του αριθμού των τηλεπικοινωνιακών συνδέσεων που βασίζονται αποκλειστικά σε οπτική ίνα και τερματίζονται μέσα στο σπίτι (FTTH – Fiber To The Home), συμβάλει στην ομαλή λειτουργία της IPTV. Οι πάροχοι μάλιστα ωθούν τους καταναλωτές προς τη συνδρομητική τηλεόραση μέσω Internet με δελεαστικές προσφορές, καθώς Cosmote, EON και Vodafone διαθέτουν εμπορικά πακέτα που συνδυάζουν την IPTV με σταθερή τηλεφωνία και γρήγορο Internet σε έναν ενιαίο λογαριασμό, καθιστώντας την έτσι πιο προσιτή οικονομικά. Ανασταλτικός παράγοντας εδώ είναι η απουσία κάλυψης αρκετών ακόμα περιοχών (συμπεριλαμβανομένης της Αττικής) με οπτική ίνα, κάτι που αναμένεται να αποκατασταθεί σταδιακά τα επόμενα χρόνια, σύμφωνα με τα επενδυτικά προγράμματα που έχουν εξαγγείλει οι εγχώριες εταιρείες τηλεπικοινωνιών. Αυτό με τη σειρά του θα προκαλέσει περαιτέρω αύξηση των συνολικών συνδέσεων της συνδρομητικής τηλεόρασης, εντείνοντας με πιο έντονους ρυθμούς την τάση που έχει ήδη διαμορφωθεί. Αναμένεται να εισέλθουν περισσότεροι καταναλωτές στη συνδρομητική IPTV, κυρίως από τις νεότερες ηλικιακά γενιές, που η αλήθεια είναι ότι όσο περνούν τα χρόνια αντιμετωπίζουν ολοένα και πιο υποτιμητικά την τηλεόραση μέσω κεραίας.