Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookie ώστε να μπορούμε να σας παρέχουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία χρήστη. Οι πληροφορίες cookie αποθηκεύονται στο πρόγραμμα περιήγησης σας και εκτελούν λειτουργίες όπως η ανάγνωση σας όταν επιστρέφετε στον ιστότοπο μας και η βοήθεια της ομάδας μας να κατανοήσει ποιες ενότητες του ιστοτόπου θεωρείτε πιο ενδιαφέρουσες και χρήσιμες.
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ραδιόφωνο, το παραπαίδι της βιομηχανίας media
Σιωπηρά, σχεδόν χωρίς κανένα σχολιασμό, ακόμη και από τους αντιπολιτευόμενους την κυβέρνηση, πέρασε το γεγονός της ακύρωσης του διαγωνισμού παραχώρησης άδειας σε παρόχους ραδιοφωνικών δικτύων. Αθόρυβα η ρυθμιστική αρχή της ΕΕΤΤ αφού ανακοίνωσε την απόρριψη των δυο αιτήσεων που δεν πληρούσαν τις προϋποθέσεις του διαγωνισμού, έβαλε τέλος στο διαγωνισμό…
Σιωπηρά, σχεδόν χωρίς κανένα σχολιασμό, ακόμη και από τους αντιπολιτευόμενους την κυβέρνηση, πέρασε το γεγονός της ακύρωσης του διαγωνισμού παραχώρησης άδειας σε παρόχους ραδιοφωνικών δικτύων. Αθόρυβα η ρυθμιστική αρχή της ΕΕΤΤ αφού ανακοίνωσε την απόρριψη των δυο αιτήσεων που δεν πληρούσαν τις προϋποθέσεις του διαγωνισμού, έβαλε τέλος στο διαγωνισμό, κηρύσσοντας τον άγονο. Μαζί με το τέλος του διαγωνισμού, μπήκε τέλος και στην όποια συζήτηση είχε ξεκινήσει για το ψηφιακό ραδιόφωνο και τις εξελίξεις στο DAB+.
Είμαστε λοιπόν ίσως, η μοναδική χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην οποία η αγορά των media δηλώνει δια της απουσίας της, πως ουδόλως ενδιαφέρεται για το ψηφιακό ραδιόφωνο. Ούτε οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών, ούτε ο ιδιώτης πάροχος δικτύου, η Digea, ούτε καν οι ιδιοκτήτες των ραδιοφωνικών σταθμών. Καλά -καλά ούτε και ο κρατικός ραδιοτηλεοπτικός φορέας της ΕΡΤ, που ήταν ο πρώτος που ανέβασε τα ραδιοφωνικά σήματα του στο δίκτυο τηλεοπτικών πομπών.
Το κόστος επένδυσης σε καμία περίπτωση δεν είναι η αιτία της απαξιωτικής αυτής στάσης. Εξαρχής τόσο από το αρμόδιο υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, όσο και από την ηγεσία της ρυθμιστικής αρχής, επισημάνθηκε πως το κόστος απόκτησης της άδειας παρόχου δικτύου είναι ελάχιστο. Δόθηκε επίσης η δυνατότητα απόκτησης άδειας παρόχου σε μεμονωμένους ραδιοφωνικούς σταθμούς ανά την Ελλάδα, σταθμούς δηλαδή που διαθέτουν και λειτουργούν ήδη ιδιόκτητα δίκτυα εκπομπής με πομπούς και αναμεταδότες.
Γιατί λοιπόν δεν εκφράστηκε κανένα απολύτως ενδιαφέρον για τα ραδιοφωνικά δίκτυα; Πριν δοθεί οποιαδήποτε απάντηση, αξίζει να παρατηρήσουμε πως το ραδιόφωνο έχει εγκαταλειφθεί γενικά εδώ και χρόνια από τους ιδίους τους ιδιοκτήτες του. Το ότι η διαφημιστική αγορά του Μέσου είναι πολύ μικρή, είναι γνωστό και αποτελεί την μόνιμη δικαιολογία όσων διαθέτουν ραδιοφωνικούς σταθμούς. Και αφού δεν υπάρχει διαφήμιση, το ραδιόφωνο ίσα που υπάρχει με ελάχιστο κόστος για τους ιδιοκτήτες του. Το Μέσο έχει χάσει επίσης την επιρροή που είχε κάποτε, άρα και τα ενημερωτικά ραδιόφωνα δεν είναι πλέον επιλογή για τους νυν και επίδοξους μιντιάρχες.
Μια απάντηση θα μπορούσε να είναι πως δεν υπήρξε ενδιαφέρον γιατί δεν υπήρξε καμία πολιτική πίεση! Δεν ανακοινώθηκαν δηλαδή οι ραδιοφωνικές άδειες. Άδειες τις οποίες θα προκηρύξει το ΕΣΡ, αλλά αυτό φαντάζει ένα μακρινό ενδεχόμενο. Γιατί το ΕΣΡ βρίσκεται σε διαδικασία χορήγησης των τηλεοπτικών αδειών και το θέμα «ραδιόφωνο» δεν υπάρχει στην ατζέντά του τουλάχιστον ως και τα μέσα του 2019.
Υπάρχουν και πολλές άλλες παρατηρήσεις να γίνουν. Όπως για παράδειγμα ότι το αρμόδιο υπουργείο και η ρυθμιστική αρχή δεν πήγαν απευθείας στο ψηφιακό ραδιόφωνο, αλλά επέλεξαν να ακολουθήσουν το μοντέλο της τηλεόρασης. Μοντέλο ωστόσο που είχε ακολουθηθεί το μακρινό… 2012! Το κράτος προσέφερε άδειες παρόχων ραδιοφωνικού δικτύου για αναλογική εκπομπή σήματος, για ραδιόφωνα –επιχειρήσεις που δεν έχουν ακόμη ραδιοφωνικές άδειες. Όπως και στην τηλεόραση, το 2012 ο επίδοξος πάροχος δικτύου δεν είχε καμία σιγουριά για τους πιθανούς πελάτες του. Όμως, στην περίπτωση της τηλεόρασης, το παιχνίδι των παραδοσιακών ιδιοκτητών και η πολιτική δύναμη του Μέσου, οδήγησαν στη δημιουργία και κυριαρχία της Digea ως μοναδικού παρόχου δικτύου. Για το ραδιόφωνο δεν υπήρξε κανένα ανάλογο ενδιαφέρον.
Κάπως έτσι τελείωσε για τη χώρα μας η προσπάθεια ανάπτυξης ψηφιακού ραδιοφώνου και η αγορά που είχε λάβει το μήνυμα για τους ψηφιακούς νέους δέκτες, έπεσε πάλι σε αδράνεια. Τι έχουμε να περιμένουμε το επόμενο διάστημα; Πιθανώς μια νέα πρωτοβουλία από την ΕΡΤ η οποία είχε στο πρόγραμμα της να βγάλει στον αέρα ψηφιακά ραδιόφωνα ήδη από τις αρχές του 2019. Όσο για τους παρόχους δικτύου, πιθανώς τα νέα να έρθουν από τις τηλεπικοινωνίες, αφού η ΕΕΤΤ φρόντισε να κάνει την τροποποίηση του Κανονισμού της και οι εταιρείες κινητής να έχουν τη δυνατότητα ανάπτυξης και ραδιοφωνικών δικτύων.
Editorial, ΨΗΦΙΑΚΗ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ τεύχος 81