Η Dolby θα προτείνει το 4K+ για την Ultra-HD στην CES
Η σύσταση “Beyond HD” (Πέρα από το HD) του Digital Europe για μίνιμουμ βάθος χρώματος στα 8 bit για τις οθόνες 4K/Ultra-HD, είχε προκαλέσει ανησυχία στην κοινότητα, αφού το βάθος αυτό θεωρείται ότι δεν επαρκεί. Υπήρξε έντονη συζήτηση στην IBC για την πρόταση αυτή, ενώ υπήρξε γενική συναίνεση ότι το βάθος χρώματος για τις Ultra-HD οθόνες πρέπει να είναι 10 bit, διαφορετικά οι καταναλωτές δεν θα βιώσουν το «wow» εφέ από την 4Κ.
Τώρα μπήκε και η Dolby Labs στη συζήτηση αυτή, λέγοντας ότι πολλοί κατασκευαστές οθονών υιοθετούν το μίνιμουμ των 10 bit για το βάθος χρώματος, που επιτρέπει μία ευρύτερη γκάμα χρωμάτων και υψηλότερη φωτεινότητα. Αλλά η Dolby λέει ότι μπορεί να βάλει ένα ακόμα καλύτερο «κερασάκι» στην τούρτα της Ultra-HD, με την υιοθέτηση από την βιομηχανία ενός ακόμα υψηλότερου στάνταρ από αυτό που προτείνει το Digital Europe και η ITU.
Η πρόταση της Dolby αναγνωρίζει ότι πρέπει να είναι διαθέσιμοι υψηλότεροι ρυθμοί ανανέωσης των καρέ (frame rates) για να ελαχιστοποιηθεί το θάμπωμα κατά τη κίνηση (motion blur), καθώς και τα λεγόμενα «better pixels» που αντιμετωπίζουν το χρωματικό εύρος και τη φωτεινότητα. Το κλειδί για τα στοιχεία αυτά, λέει η Dolby, είναι τα «nits», τα οποία είναι ένα πρότυπο μέτρησης των φωτεινών πηγών και των ανακλάσεων. Για παράδειγμα, το άμεσο ηλιακό φως δίνει μία μέτρηση 1,6 δισεκατομμυρίων nit, ενώ η αστροφεγγιά εκφράζεται με ένα νούμερο στα 0,0001 nit. Η αντανάκλαση του φωτός σε ένα αυτοκίνητο μπορεί να δώσει γύρω στα 300.000 nit, ενώ η ανάκλαση του φωτός από το πράσινο φύλλωμα δίνει μόνο 40 nit.
Το πρόβλημα με μία τυπική οθόνη τηλεόρασης είναι ότι μπορεί να δώσει έως 500-600 nit για το φωτεινότερο λευκό, ενώ μία κινηματογραφική ταινία μπορεί να διαχειριστεί μόλις 48 nit. Οι περισσότερες τηλεοπτικές συσκευές φτάνουν άνετα στα 100-300 nit σε ένα τυπικό, μισοφωτισμένο δωμάτιο, αλλά οι καλές οθόνες για υπολογιστές λέγεται ότι διαχειρίζονται εύκολα έως 300 nit, όμως συνηθίζεται να χρησιμοποιούνται σε χαμηλότερα επίπεδα επειδή η έντονη και συνεχής φωτεινότητα ενοχλεί τα μάτια.
Η ιδέα της Dolby είναι να αυξηθεί το όριο για τις τηλεοπτικές οθόνες στα 4.000 nit, ενώ για οποιοδήποτε μελλοντικό πρότυπο για τη 4Κ να απαιτούνται τα 10.000 nit, ίσως και τα 20.000 nit, ενώ πιστεύει ότι τα υψηλότερα επίπεδα μπορούν να πραγματοποιηθούν και μπορεί να είναι 200 φορές φωτεινότερα σε σχέση με τις σημερινές οθόνες. Η Dolby έχει κατασκευάσει μία πρωτότυπη οθόνη αναφοράς, που θα παρουσιάσει στις εκθέσεις CES και NAB. Μία πρόσφατη επίδειξη από την Dolby έδειξε ένα σημαντικά βελτιωμένο τελικό αποτέλεσμα, αρκετά υψηλότερο σε σχέση με το μόνιτορ αναφοράς που χρησιμοποιεί σήμερα (PRM4200).
Η Dolby Labs αναγνωρίζει ότι πρέπει να γίνει αρκετή δουλειά στις τηλεοπτικές και κινηματογραφικές παραγωγές, καθώς και στις τηλεοπτικές οθόνες, αλλά λέει ότι αναπτύσσει μία τεχνολογία που θα βοηθήσει την κοινότητα να επιτύχει αυτούς τους στόχους.
Πηγή: advanced-television.com
Η σύσταση “Beyond HD” (Πέρα από το HD) του Digital Europe για μίνιμουμ βάθος χρώματος στα 8 bit για τις οθόνες 4K/Ultra-HD, είχε προκαλέσει ανησυχία στην κοινότητα, αφού το βάθος αυτό θεωρείται ότι δεν επαρκεί. Υπήρξε έντονη συζήτηση στην IBC για την πρόταση αυτή, ενώ υπήρξε γενική συναίνεση ότι το βάθος χρώματος για τις Ultra-HD οθόνες πρέπει να είναι 10 bit, διαφορετικά οι καταναλωτές δεν θα βιώσουν το «wow» εφέ από την 4Κ.
Τώρα μπήκε και η Dolby Labs στη συζήτηση αυτή, λέγοντας ότι πολλοί κατασκευαστές οθονών υιοθετούν το μίνιμουμ των 10 bit για το βάθος χρώματος, που επιτρέπει μία ευρύτερη γκάμα χρωμάτων και υψηλότερη φωτεινότητα. Αλλά η Dolby λέει ότι μπορεί να βάλει ένα ακόμα καλύτερο «κερασάκι» στην τούρτα της Ultra-HD, με την υιοθέτηση από την βιομηχανία ενός ακόμα υψηλότερου στάνταρ από αυτό που προτείνει το Digital Europe και η ITU.
Η πρόταση της Dolby αναγνωρίζει ότι πρέπει να είναι διαθέσιμοι υψηλότεροι ρυθμοί ανανέωσης των καρέ (frame rates) για να ελαχιστοποιηθεί το θάμπωμα κατά τη κίνηση (motion blur), καθώς και τα λεγόμενα «better pixels» που αντιμετωπίζουν το χρωματικό εύρος και τη φωτεινότητα. Το κλειδί για τα στοιχεία αυτά, λέει η Dolby, είναι τα «nits», τα οποία είναι ένα πρότυπο μέτρησης των φωτεινών πηγών και των ανακλάσεων. Για παράδειγμα, το άμεσο ηλιακό φως δίνει μία μέτρηση 1,6 δισεκατομμυρίων nit, ενώ η αστροφεγγιά εκφράζεται με ένα νούμερο στα 0,0001 nit. Η αντανάκλαση του φωτός σε ένα αυτοκίνητο μπορεί να δώσει γύρω στα 300.000 nit, ενώ η ανάκλαση του φωτός από το πράσινο φύλλωμα δίνει μόνο 40 nit.
Το πρόβλημα με μία τυπική οθόνη τηλεόρασης είναι ότι μπορεί να δώσει έως 500-600 nit για το φωτεινότερο λευκό, ενώ μία κινηματογραφική ταινία μπορεί να διαχειριστεί μόλις 48 nit. Οι περισσότερες τηλεοπτικές συσκευές φτάνουν άνετα στα 100-300 nit σε ένα τυπικό, μισοφωτισμένο δωμάτιο, αλλά οι καλές οθόνες για υπολογιστές λέγεται ότι διαχειρίζονται εύκολα έως 300 nit, όμως συνηθίζεται να χρησιμοποιούνται σε χαμηλότερα επίπεδα επειδή η έντονη και συνεχής φωτεινότητα ενοχλεί τα μάτια.
Η ιδέα της Dolby είναι να αυξηθεί το όριο για τις τηλεοπτικές οθόνες στα 4.000 nit, ενώ για οποιοδήποτε μελλοντικό πρότυπο για τη 4Κ να απαιτούνται τα 10.000 nit, ίσως και τα 20.000 nit, ενώ πιστεύει ότι τα υψηλότερα επίπεδα μπορούν να πραγματοποιηθούν και μπορεί να είναι 200 φορές φωτεινότερα σε σχέση με τις σημερινές οθόνες. Η Dolby έχει κατασκευάσει μία πρωτότυπη οθόνη αναφοράς, που θα παρουσιάσει στις εκθέσεις CES και NAB. Μία πρόσφατη επίδειξη από την Dolby έδειξε ένα σημαντικά βελτιωμένο τελικό αποτέλεσμα, αρκετά υψηλότερο σε σχέση με το μόνιτορ αναφοράς που χρησιμοποιεί σήμερα (PRM4200).
Η Dolby Labs αναγνωρίζει ότι πρέπει να γίνει αρκετή δουλειά στις τηλεοπτικές και κινηματογραφικές παραγωγές, καθώς και στις τηλεοπτικές οθόνες, αλλά λέει ότι αναπτύσσει μία τεχνολογία που θα βοηθήσει την κοινότητα να επιτύχει αυτούς τους στόχους.
Πηγή: advanced-television.com




