Skip to main content
16 Ιουνίου 2023 10:54

Έκθεση Digital News Report: Τα social media στην Ελλάδα

Untitled 1 15 d9915557

Πολύ ενδιαφέρουσα η ετήσια έκθεση Digital News Report του Ινστιτούτου Reuters για τη Μελέτη της Δημοσιογραφίας του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης.

Ακόμα λιγότερη εμπιστοσύνη προς τα Μέσα Ενημέρωσης δηλώνουν πως έχουν οι Έλληνες, ενώ παράλληλα φαίνεται να αποφεύγουν την ενημέρωση αλλά και να αλλάζουν τον τρόπο που χρησιμοποιούν τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης για ενημερωτικούς σκοπούς. Αυτά είναι κάποια από τα βασικά ευρήματα του Digital News Report 2023 του Ινστιτούτου Reuters του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης που αφορούν στην Ελλάδα και δημοσιεύει για έκτη συνεχόμενη χρονιά η Διανέοσις.

Στην εμπιστοσύνη των Ελλήνων στα Μέσα Ενημέρωσης, στην ενεργή αποφυγή της ενημέρωσης και στις αλλαγές στο τοπίο της ενημέρωσης από τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης εστίασε η φετινή έκθεση για την Ενημέρωση στο Διαδίκτυο (Digital News Report) του Ινστιτούτου Reuters του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, ευρήματα της οποίας δημοσιεύει για έκτη συνεχόμενη χρονιά η Διανέοσις.

Εμπιστοσύνη στις ειδήσεις
Ανάμεσα στις 46 χώρες του δείγματος της έκθεσης, η Ελλάδα έχει το χαμηλότερο ποσοστό ερωτηθέντων που απαντούν πως εμπιστεύονται «τις περισσότερες ειδήσεις τις περισσότερες φορές» (19%). Σε σχέση με τη μέτρηση του 2022, σημειώνεται μείωση 8 ποσοστιαίων μονάδων. Τα χαμηλότερα ποσοστά εμπιστοσύνης παρατηρούνται διαχρονικά στους ερωτηθέντες οι οποίοι αυτοπροσδιορίζονται ως αριστεροί ή σε αυτούς που δεν θέλουν ή δεν γνωρίζουν πώς να τοποθετηθούν στον πολιτικό άξονα (αριστερά/δεξιά) – κατά κανόνα πολίτες με χαμηλό ενδιαφέρον για την πολιτική.

Φέτος η μείωση στην εμπιστοσύνη στις ειδήσεις σημειώθηκε ανάμεσα σε ερωτώμενους από όλο το πολιτικό φάσμα. Η μεγαλύτερη όμως σημειώθηκε ανάμεσα στους ερωτηθέντες που αυτοπροσδιορίζονται ως δεξιοί (από 42% το 2022 σε 28% το 2023). H μείωση στην εμπιστοσύνη μπορεί να οφείλεται εν μέρει στη συζήτηση σχετικά με την ελευθερία του Τύπου με αφορμή την έκθεση των Δημοσιογράφων Χωρίς Σύνορα ή με την κάλυψη της υπόθεσης των υποκλοπών η οποία αφορούσε και δημοσιογράφους, όπως επισημαίνεται από τον ερευνητικό συνεργάτη του Ινστιτούτου Reuters, Αντώνη Καλογερόπουλου.

Αποφυγή ενημέρωσης
Παράλληλα, καταγράφονται στην Ελλάδα αρκετά υψηλά ποσοστά αποφυγής ενημέρωσης. Το 57% του δείγματος στη χώρα απαντά πως αποφεύγει ενεργά μερικές φορές ή συχνά την ενημέρωση, το μεγαλύτερο ποσοστό στο δείγμα 46 χωρών μαζί με τη Βουλγαρία. Τα θέματα με τα μεγαλύτερα ποσοστά αποφυγής έχουν να κάνουν με τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία (38%) και τα αθλητικά (35%). Ακολουθούν ειδήσεις που σχετίζονται με το αστυνομικό ρεπορτάζ και εγκλήματα (34%), τη στιγμή που έχει αυξηθεί ο χώρος που αφιερώνεται σε αυτές τις ειδήσεις στα ελληνικά Μέσα Ενημέρωσης. Τα θέματα με τη λιγότερη ενεργή αποφυγή σχετίζονται με την επιστήμη και την τεχνολογία (7%) και τις τοπικές ειδήσεις (7%).

Κατακερματισμός στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης
Η αδιαμεσολάβητη ενημέρωση απευθείας από τις ιστοσελίδες και τις εφαρμογές Μέσων Ενημέρωσης έχει μειωθεί πολύ τα τελευταία χρόνια, ενώ έχει αυξηθεί η ενημέρωση μέσω ψηφιακών πλατφορμών (ΜΚΔ, μηχανές αναζήτησης). Μόλις το 20% των χρηστών του διαδικτύου άνω των 35 ετών προτιμούν να ενημερώνονται διαδικτυακά απευθείας από τα Μέσα Ενημέρωσης (με επίσκεψη στην κεντρική τους σελίδα ή στην εφαρμογή τους), ενώ στους νεότερους χρήστες (18-35 ετών) αυτό το ποσοστό έχει μειωθεί στο 8% από το 24% του 2016.

Επιπλέον, το τοπίο της χρήσης ΜΚΔ για ενημερωτικούς σκοπούς (ανάγνωση, παρακολούθηση βίντεο, σχολιασμό, ή διαμοιρασμό ειδήσεων) είναι πλέον κατακερματισμένο. Το 2016 στην Ελλάδα, περίπου 2 στους 3 χρήστες του διαδικτύου χρησιμοποιούσαν το Facebook για ενημέρωση (68%), ενώ σήμερα το χρησιμοποιούν λιγότεροι από τους μισούς (46%). Άνοδος καταγράφεται στη χρήση μέσων ανταλλαγής μηνυμάτων όπως το Viber και το Facebook Messenger. Παράλληλα, παρατηρείται άνοδος στη χρήση ΜΚΔ που βασίζονται κυρίως στην εικόνα και σε προσωπικότητες: το Instagram (18%) και το TikTok (9%).

Οι αλλαγές στο τοπίο της χρήσης Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης για ενημέρωση φέρνουν και αλλαγές στις πηγές των ειδήσεων. Οι χρήστες του Twitter και του Facebook λένε πως σε αυτές τις πλατφόρμες βρίσκουν ειδήσεις κυρίως από παραδοσιακά MME, εναλλακτικά ΜΜΕ και απλούς χρήστες που σχολιάζουν ειδήσεις. Όμως, στα ΜΚΔ που βασίζονται κυρίως στην εικόνα, όπως το Instagram, το TikTok και το YouTube, τον κύριο λόγο σχετικά με την ενημέρωση έχουν οι προσωπικότητες των ΜΚΔ (λ.χ. influencers, επώνυμοι) ή και απλοί χρήστες, μεγάλο μέρος των οποίων τα χρησιμοποιούν με στόχο να αποκτήσουν μεγαλύτερο κοινό.

Η έρευνα
Η ετήσια έρευνα Digital News Report 2023 διεξήχθη το 2023 σε 46 χώρες. Το δείγμα είναι αντιπροσωπευτικό του πληθυσμού κάθε χώρας που διαθέτει σύνδεση στο διαδίκτυο (στην Ελλάδα το ποσοστό αυτό είναι 79%) και όχι αντιπροσωπευτικό του συνολικού πληθυσμού. Στην Ελλάδα το δείγμα φέτος ήταν 2.023 άτομα. H δημοσκόπηση πραγματοποιήθηκε από τα μέσα του Ιανουαρίου μέχρι τις αρχές Φεβρουαρίου του 2023.

social 1

Συνοπτικά μερικά από τα στοιχεία της έρευνας.

  • Το 2016 στην Ελλάδα, περίπου 2 στους 3 χρήστες του διαδικτύου χρησιμοποιούσαν το Facebook για ενημέρωση (68%). Σήμερα το χρησιμοποιούν λιγότεροι από τους μισούς (46%).
  • Το YouTube παραμένει σταθερό στα ποσοστά του.
  • Υπάρχει άνοδος στο Viber και το Messenger για σχολιασμό και διαμοιρασμό ειδήσεων σε διαδικτυακές συνομιλίες.
  • Ανοδος της χρήσης Instagram (18%) και TikTok (9%), των social media δηλαδή που βασίζονται κυρίως στην εικόνα και σε προσωπικότητες (influencers, celebrities, επώνυμοι).
  • Το Twitter έχει ένα σταθερά μικρό κοινό το οποίο αποτελείται κυρίως από πολιτικούς, δημοσιογράφους και πολιτικά πολωμένο κοινό.
  • Στις ηλικίες 18-24 το Facebook έχει πέσει από το 75% του 2016 στο 27% τώρα. Πλέον προτιμούν Instagram (34%), YouTube (26%) και TikTok (19%).
  • Οι χρήστες του Twitter και του Facebook προτιμούν ειδήσεις κυρίως από παραδοσιακά και εναλλακτικά ΜΜΕ.
  • Οι χρήστες του Instagram, του TikTok και του YouTube, ενημερώνεται κυρίως από μη επαγγελματίες προτιμώντας τις προσωπικότητες των ΜΚΔ (λ.χ. influencers, επώνυμοι). Τα νέα social media αποδεικνύονται ακόμα λιγότερο προνομιακός χώρος για τα παραδοσιακά MME.
  • Μόλις το 8% στις ηλικίες 18-35 ετών ενημερώνεται απευθείας από τα ΜΜΕ μπαίνοντας στην homepage τους.
social 2

Πηγή: https://www.e-tetradio.gr/ | https://marketingweek.gr/

ΑΛΛΑ ΑΡΘΡΑ ΣΕ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η ΑΓΟΡΑ ΣΗΜΕΡΑ

  • Kathrein UFOpro

    Kathrein UFOpro

    Το UFOpro είναι η τελευταία πλατφόρμα Headend της γερμανικής Kathrein, για επόμενης γενιάς εφαρμογές τηλεόρασης σε χώρους φιλοξενίας. Το διαμορφώσιμο αρθρωτό συμπαγές πλαίσιό του διαθέτει μια σειρ...
  • TP-LINK TL-SG3428XF

    TP-LINK TL-SG3428XF

    Δημιουργήστε και επεκτείνετε το αστραπιαία γρήγορο δίκτυό σας με το TP-Link TL-SG3428XF, ένα πλήρως διαχειριζόμενο Switch επαγγελματικού επιπέδου. Εξοπλίζεται με 4x 10Gbps SFP+ θύρες για συνδεσιμό...
  • Καμπάνια 4μήνου της IDComs για το υπόλοιπο του 2023

    Καμπάνια 4μήνου της IDComs για το υπόλοιπο του 2023

    Η IDComs, πιστή στην υποστήριξη των συναδέλφων τεχνικών, έχει ξεκινήσει από την 1/9/2023 μία άκρως ενδιαφέρουσα καμπάνια που θα ολοκληρωθεί στις 31/12/2023, η οποία αφορά στα επαγγελματικά πακέτα ...
  • Nedis WSNWA1210BK

    Nedis WSNWA1210BK

    Δημιουργήστε μια γρήγορη και σταθερή σύνδεση Wi-Fi στο PC σας ή αναβαθμίστε το σήμα Wi-Fi του φορητού υπολογιστή σας, με τον Wireless AC1200 USB αντάπτορα της Nedis. Υποστηρίζει συχνότητα τόσο 5GH...
  • Amiko Mini Combo 3

    Amiko Mini Combo 3

    Ο Amiko Mini Combo 3 είναι ένας οικονομικός δέκτης με ανάλυση Full HD και υποστήριξη H.265/HEVC, ο οποίος είναι εξοπλισμένος με διπλό tuner για να καλύπτει όλες τις βασικές ανάγκες θέασης του μέσο...
  • FRITZ!Box – Έξυπνα ρολά στο Smart Home

    FRITZ!Box – Έξυπνα ρολά στο Smart Home

    Το FRITZ!Box λειτουργεί ως διανομέας Smart Home για τη διαχείριση πολλών συσκευών στο σπίτι σας. Χρησιμοποιήστε τις δυνατότητες για έξυπνα χειριστήρια ρολών σε συνδυασμό με το FRITZ!Box για ακόμα ...
  • Webinar της IDComs για Ηλεκτρομαγνητική Διάδοση – Gap Fillers – Λήψη 4G/5G σε δύσκολες περιοχές

    Webinar της IDComs για Ηλεκτρομαγνητική Διάδοση – Gap Fillers – Λήψη 4G/5G σε δύσκολες περιοχές

    Η IDComs – στα πλαίσια της ενημέρωσης των συναδέλφων τεχνικών του κλάδου μας – ανακοινώνει την επικείμενη διοργάνωση Webinar με θέμα «Ηλεκτρομαγνητική Διάδοση – Gap Fillers – Λήψη 4G/5G σε δύσκολε...
  • Τα νέα της Mistral: Οδηγίες για μια καλή εγκατάσταση

    Τα νέα της Mistral: Οδηγίες για μια καλή εγκατάσταση

    Στο προηγούμενο τεύχος έγινε αναφορά στους δύο βασικούς θορύβους. Τον ενδογενή θόρυβο των ενισχυτών και τον εξωγενή θόρυβο του περιβάλλοντος χώρου της εγκατάστασης. Ο ενδογενής θόρυβος παράγεται α...
  • Mesh Wi-Fi setup

    Mesh Wi-Fi setup

    Ρυθμίστε το Mesh Wi-Fi γρήγορα και απλά. Πατήστε δύο κουμπιά και το Wi-Fi Mesh στο FRITZ!Box σας είναι έτοιμο για χρήση. Με το Mesh, το Wi-Fi σας φτάνει σε όλες τις γωνίες και επωφελείστε από την ...
  • Ikusi NBS 801/804/895 Ch48

    Ikusi NBS 801/804/895 Ch48

    Η Ikusi έχει μεριμνήσει εξαρχής για τη συμβατότητα με το 2ο ψηφιακό μέρισμα (C48) και τους κεντρικούς ενισχυτές NBS, για τους οποίους η εταιρεία έχει δημιουργήσει μοντέλα στη μπάντα λειτουργίας 47...
  • Engel 5G

    Engel 5G

    Η εταιρεία AstraSat ανακοινώνει την παραλαβή νέας σειράς ενισχυτών. Πρόκειται για ενισχυτές ιστού και γραμμής της ισπανικής Engel Axil με φίλτρο 5G, οι οποίοι διαθέτουν πολύ καλή ποιότητα κατασκευ...
  • NOD Transporter Blue

    NOD Transporter Blue

    Η NOD Transporter είναι θήκη κατασκευασμένη από PU & EVA και διαθέτει ανθεκτικό εξωτερικό περίβλημα για να προστατέψει πλήρως τον εξωτερικό σκληρό σας δίσκο κατά τη μεταφορά. Με minimal design...

ΣΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΤΕΥΧΟΣ

  • Ψηφιακή Τηλεόραση, τεύχος 181

    Ψηφιακή Τηλεόραση, τεύχος 181

    Το νέο τεύχος Οκτωβρίου 2023 του περιοδικού «Ψηφιακή Τηλεόραση» κυκλοφορεί πάντα μαζί με το περιοδικό «Security Report», που ηγείται στην αγορά των ηλεκτρονικών συστημάτων ασφαλείας. Αθλητικός ...
  • Αθλητικός τηλεοπτικός χάρτης 2023-24

    Αθλητικός τηλεοπτικός χάρτης 2023-24

    Ο Αύγουστος που μας πέρασε έκρυβε τελικά έντονες ποδοσφαιρικές συγκινήσεις, οι οποίες αποτέλεσαν το καλύτερο ορεκτικό για το τηλεοπτικό κοινό εν όψει της νέας αθλητικής σεζόν που μόλις ξεκίνησε. Τ...
  • Athens Electronix 2024

    Athens Electronix 2024

    Έχοντας στο ιστορικό μας δύο πλήρως επιτυχημένες εκθέσεις μετά την COVID εποχή, την Creta Electronix 2022 και τη Salonica Electronix 2023, ετοιμαζόμαστε με ταχείς ρυθμούς για τη διοργάνωση της επό...
  • Amiko Mini Combo 3

    Amiko Mini Combo 3

    Η Amiko διευρύνει τη δημοφιλή σειρά δεκτών της Mini Combo, φέρνοντας στην κυκλοφορία ένα νέο μοντέλο με την τελευταία έκδοση 3. Ο Amiko Mini Combo 3 είναι ένας οικονομικός δέκτης με ανάλυση Full H...
  • AXRED T90 NG

    AXRED T90 NG

    Η εταιρεία AxSat κυκλοφόρησε έναν νέο δέκτη MPEG-4 στην ελληνική αγορά, ο οποίος έρχεται να καλύψει όλες τις ανάγκες του χρήστη για επίγεια ψηφιακή λήψη. Εξοπλισμένος με DVB-T2 tuner και υποστηρίζ...