Skip to main content
DIABASTE DWREAN DIG 202
TM 780
SECURITY REPORT 165
satpraxis 2022
now 33 2022
16 Ιουνίου 2023 10:54

Έκθεση Digital News Report: Τα social media στην Ελλάδα

image?src=%7B%22file%22%3A%22wp content%2Fuploads%2F2023%2F06%2FUntitled 1 15

Πολύ ενδιαφέρουσα η ετήσια έκθεση Digital News Report του Ινστιτούτου Reuters για τη Μελέτη της Δημοσιογραφίας του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης.

Ακόμα λιγότερη εμπιστοσύνη προς τα Μέσα Ενημέρωσης δηλώνουν πως έχουν οι Έλληνες, ενώ παράλληλα φαίνεται να αποφεύγουν την ενημέρωση αλλά και να αλλάζουν τον τρόπο που χρησιμοποιούν τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης για ενημερωτικούς σκοπούς. Αυτά είναι κάποια από τα βασικά ευρήματα του Digital News Report 2023 του Ινστιτούτου Reuters του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης που αφορούν στην Ελλάδα και δημοσιεύει για έκτη συνεχόμενη χρονιά η Διανέοσις.

Στην εμπιστοσύνη των Ελλήνων στα Μέσα Ενημέρωσης, στην ενεργή αποφυγή της ενημέρωσης και στις αλλαγές στο τοπίο της ενημέρωσης από τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης εστίασε η φετινή έκθεση για την Ενημέρωση στο Διαδίκτυο (Digital News Report) του Ινστιτούτου Reuters του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, ευρήματα της οποίας δημοσιεύει για έκτη συνεχόμενη χρονιά η Διανέοσις.

Εμπιστοσύνη στις ειδήσεις
Ανάμεσα στις 46 χώρες του δείγματος της έκθεσης, η Ελλάδα έχει το χαμηλότερο ποσοστό ερωτηθέντων που απαντούν πως εμπιστεύονται «τις περισσότερες ειδήσεις τις περισσότερες φορές» (19%). Σε σχέση με τη μέτρηση του 2022, σημειώνεται μείωση 8 ποσοστιαίων μονάδων. Τα χαμηλότερα ποσοστά εμπιστοσύνης παρατηρούνται διαχρονικά στους ερωτηθέντες οι οποίοι αυτοπροσδιορίζονται ως αριστεροί ή σε αυτούς που δεν θέλουν ή δεν γνωρίζουν πώς να τοποθετηθούν στον πολιτικό άξονα (αριστερά/δεξιά) – κατά κανόνα πολίτες με χαμηλό ενδιαφέρον για την πολιτική.

Φέτος η μείωση στην εμπιστοσύνη στις ειδήσεις σημειώθηκε ανάμεσα σε ερωτώμενους από όλο το πολιτικό φάσμα. Η μεγαλύτερη όμως σημειώθηκε ανάμεσα στους ερωτηθέντες που αυτοπροσδιορίζονται ως δεξιοί (από 42% το 2022 σε 28% το 2023). H μείωση στην εμπιστοσύνη μπορεί να οφείλεται εν μέρει στη συζήτηση σχετικά με την ελευθερία του Τύπου με αφορμή την έκθεση των Δημοσιογράφων Χωρίς Σύνορα ή με την κάλυψη της υπόθεσης των υποκλοπών η οποία αφορούσε και δημοσιογράφους, όπως επισημαίνεται από τον ερευνητικό συνεργάτη του Ινστιτούτου Reuters, Αντώνη Καλογερόπουλου.

Αποφυγή ενημέρωσης
Παράλληλα, καταγράφονται στην Ελλάδα αρκετά υψηλά ποσοστά αποφυγής ενημέρωσης. Το 57% του δείγματος στη χώρα απαντά πως αποφεύγει ενεργά μερικές φορές ή συχνά την ενημέρωση, το μεγαλύτερο ποσοστό στο δείγμα 46 χωρών μαζί με τη Βουλγαρία. Τα θέματα με τα μεγαλύτερα ποσοστά αποφυγής έχουν να κάνουν με τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία (38%) και τα αθλητικά (35%). Ακολουθούν ειδήσεις που σχετίζονται με το αστυνομικό ρεπορτάζ και εγκλήματα (34%), τη στιγμή που έχει αυξηθεί ο χώρος που αφιερώνεται σε αυτές τις ειδήσεις στα ελληνικά Μέσα Ενημέρωσης. Τα θέματα με τη λιγότερη ενεργή αποφυγή σχετίζονται με την επιστήμη και την τεχνολογία (7%) και τις τοπικές ειδήσεις (7%).

Κατακερματισμός στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης
Η αδιαμεσολάβητη ενημέρωση απευθείας από τις ιστοσελίδες και τις εφαρμογές Μέσων Ενημέρωσης έχει μειωθεί πολύ τα τελευταία χρόνια, ενώ έχει αυξηθεί η ενημέρωση μέσω ψηφιακών πλατφορμών (ΜΚΔ, μηχανές αναζήτησης). Μόλις το 20% των χρηστών του διαδικτύου άνω των 35 ετών προτιμούν να ενημερώνονται διαδικτυακά απευθείας από τα Μέσα Ενημέρωσης (με επίσκεψη στην κεντρική τους σελίδα ή στην εφαρμογή τους), ενώ στους νεότερους χρήστες (18-35 ετών) αυτό το ποσοστό έχει μειωθεί στο 8% από το 24% του 2016.

Επιπλέον, το τοπίο της χρήσης ΜΚΔ για ενημερωτικούς σκοπούς (ανάγνωση, παρακολούθηση βίντεο, σχολιασμό, ή διαμοιρασμό ειδήσεων) είναι πλέον κατακερματισμένο. Το 2016 στην Ελλάδα, περίπου 2 στους 3 χρήστες του διαδικτύου χρησιμοποιούσαν το Facebook για ενημέρωση (68%), ενώ σήμερα το χρησιμοποιούν λιγότεροι από τους μισούς (46%). Άνοδος καταγράφεται στη χρήση μέσων ανταλλαγής μηνυμάτων όπως το Viber και το Facebook Messenger. Παράλληλα, παρατηρείται άνοδος στη χρήση ΜΚΔ που βασίζονται κυρίως στην εικόνα και σε προσωπικότητες: το Instagram (18%) και το TikTok (9%).

Οι αλλαγές στο τοπίο της χρήσης Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης για ενημέρωση φέρνουν και αλλαγές στις πηγές των ειδήσεων. Οι χρήστες του Twitter και του Facebook λένε πως σε αυτές τις πλατφόρμες βρίσκουν ειδήσεις κυρίως από παραδοσιακά MME, εναλλακτικά ΜΜΕ και απλούς χρήστες που σχολιάζουν ειδήσεις. Όμως, στα ΜΚΔ που βασίζονται κυρίως στην εικόνα, όπως το Instagram, το TikTok και το YouTube, τον κύριο λόγο σχετικά με την ενημέρωση έχουν οι προσωπικότητες των ΜΚΔ (λ.χ. influencers, επώνυμοι) ή και απλοί χρήστες, μεγάλο μέρος των οποίων τα χρησιμοποιούν με στόχο να αποκτήσουν μεγαλύτερο κοινό.

Η έρευνα
Η ετήσια έρευνα Digital News Report 2023 διεξήχθη το 2023 σε 46 χώρες. Το δείγμα είναι αντιπροσωπευτικό του πληθυσμού κάθε χώρας που διαθέτει σύνδεση στο διαδίκτυο (στην Ελλάδα το ποσοστό αυτό είναι 79%) και όχι αντιπροσωπευτικό του συνολικού πληθυσμού. Στην Ελλάδα το δείγμα φέτος ήταν 2.023 άτομα. H δημοσκόπηση πραγματοποιήθηκε από τα μέσα του Ιανουαρίου μέχρι τις αρχές Φεβρουαρίου του 2023.

social 1

Συνοπτικά μερικά από τα στοιχεία της έρευνας.

  • Το 2016 στην Ελλάδα, περίπου 2 στους 3 χρήστες του διαδικτύου χρησιμοποιούσαν το Facebook για ενημέρωση (68%). Σήμερα το χρησιμοποιούν λιγότεροι από τους μισούς (46%).
  • Το YouTube παραμένει σταθερό στα ποσοστά του.
  • Υπάρχει άνοδος στο Viber και το Messenger για σχολιασμό και διαμοιρασμό ειδήσεων σε διαδικτυακές συνομιλίες.
  • Ανοδος της χρήσης Instagram (18%) και TikTok (9%), των social media δηλαδή που βασίζονται κυρίως στην εικόνα και σε προσωπικότητες (influencers, celebrities, επώνυμοι).
  • Το Twitter έχει ένα σταθερά μικρό κοινό το οποίο αποτελείται κυρίως από πολιτικούς, δημοσιογράφους και πολιτικά πολωμένο κοινό.
  • Στις ηλικίες 18-24 το Facebook έχει πέσει από το 75% του 2016 στο 27% τώρα. Πλέον προτιμούν Instagram (34%), YouTube (26%) και TikTok (19%).
  • Οι χρήστες του Twitter και του Facebook προτιμούν ειδήσεις κυρίως από παραδοσιακά και εναλλακτικά ΜΜΕ.
  • Οι χρήστες του Instagram, του TikTok και του YouTube, ενημερώνεται κυρίως από μη επαγγελματίες προτιμώντας τις προσωπικότητες των ΜΚΔ (λ.χ. influencers, επώνυμοι). Τα νέα social media αποδεικνύονται ακόμα λιγότερο προνομιακός χώρος για τα παραδοσιακά MME.
  • Μόλις το 8% στις ηλικίες 18-35 ετών ενημερώνεται απευθείας από τα ΜΜΕ μπαίνοντας στην homepage τους.
social 2

Πηγή: https://www.e-tetradio.gr/ | https://marketingweek.gr/

Η ΑΓΟΡΑ ΣΗΜΕΡΑ

TP-Link Omada Central
Αναβαθμισμένη από το Omada Cloud-Based Controller, η Omada Central είναι μια πλατφόρμα που βασίζεται στο Cloud για κεντρική διαχείριση συστημάτων δικτύωσης και επιτήρησης. Δεν απαιτείται επιπλέον ελ…
Multimedia Perspectives / FAGOR RHOMBUS 48
Δύο νέα αξιόλογα μοντέλα επίγειων κεραιών προστίθενται – μεταξύ άλλων – στην γκάμα προϊόντων της IDComs. Πρόκειται για το μοντέλο RHOMBUS 5 48 με ενεργό / παθητικό δίπολο και το RHOMBUS 5 P 48 με πα…
Wi-Tek WI-GP1412
Απολαύστε αστραπιαίο fiber internet για απρόσκοπτη συνδεσιμότητα, με το υπερυψηλής ταχύτητας GPON router WI-GP1412 της Wi-Tek! Είναι ιδανικό για εγκαταστάσεις FTTH, έξυπνα σπίτια και μικρά γραφεία…
MaxHub Interactive Flat Panel (IFP) ViewPro Series
Η νέα σειρά MaxHub Interactive Flat Panel (IFP) ViewPro Series είναι μια λύση BYOM (Bring Your Own Meeting), που δεν αφορά μόνο το πώς γίνονται οι συσκέψεις, αλλά το πώς οι συνεργάτες της PartnerNET…
Επίτοιχες βάσεις TV Jolly Line
Διαθέσιμες πλέον στο B2B της EDISION, οι σταθερές και ρυθμιζόμενες βάσεις TV τοίχου της Jolly Line, οι οποίες ξεχωρίζουν για την ποιότητα κατασκευής, την εργονομία και την ευκολία χρήσης τους. Ο λει…
Multimedia Perspectives / FAGOR STELLAR 200/300
Οι προγραμματιζόμενοι ενισχυτές STELLAR 200/300 αποτελούν μονάδες ελέγχου 5 εισόδων και μέχρι 32 καναλιών εξόδου, για επεξεργασία, απόλυτο φιλτράρισμα, μεταλλαγή και ενίσχυση ψηφιακών σημάτων TV / R…
EDISION καλώδια Multicoax RG6 4+1 & 8+1
Διαθέσιμα στο B2B της EDISION τα νέα ομοαξονικά καλώδια Multicoax RG6 4+1 και 8+1. Πρόκειται για υψηλής ποιότητας πεντάκλωνα (4+1) και εννιάκλωνα (8+1) ομοαξονικά καλώδια διπλής θωράκισης, με 5 και…
Νέα διευρυμένη γκάμα προϊόντων στην IDComs
Όπως είχε ανακοινωθεί τον Μάιο 2024, η πολύ γνωστή στην αγορά IKUSI Multimedia συγχωνεύτηκε με την Fagor Electrónica, εταιρεία η οποία αποτελεί τμήμα του μεγάλου ομίλου εταιρειών MONDRAGON, που ειδι…
Wi-Tek Smart IoT Box Series
Τα Smart IoT Box της Wi-Tek είναι κουτιά προστασίας ηλεκτρικού εξοπλισμού, σχεδιασμένα για εξωτερική χρήση σε εξωτερικό περιβάλλον παντός καιρού. Διαθέτουν κέλυφος που εξασφαλίζει αδιάβροχη προστασί…
Grandstream GCC6020 Series
Στο σύγχρονο επιχειρηματικό περιβάλλον, η ανάγκη για συνοχή, ασφάλεια και ευφυή διαχείριση του δικτύου και των επικοινωνιών δεν αποτελεί πλέον πολυτέλεια, αλλά βασική προϋπόθεση για την εύρυθμη και…
Unitronic AIR
Η εταιρεία Stam Electronics ανακοινώνει την παραλαβή του νέου τηλεχειριστηρίου Unitronic AIR. Πρόκειται για ένα ποιοτικό και πολύ όμορφα σχεδιασμένο τηλεχειριστήριο κλιματιστικού γενικής χρήσης. Είν…
K-1000 / K-1080ES / K-2080E / K-3302E / K-650E
Η εταιρεία KAL Electronics ανακοινώνει την παραλαβή σειράς τηλεχειριστηρίων για κλιματιστικά και air conditioners. Πρόκειται για τα K-1000, K-1080ES, K-2080E, K-3302E και K-650E, τα οποία προγραμματ…

ΣΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΤΕΥΧΟΣ

Ψηφιακή Τηλεόραση, Αύγουστος 2025
Το νέο τεύχος Αυγούστου του περιοδικού «Ψηφιακή Τηλεόραση» κυκλοφορεί πάντα μαζί με το περιοδικό «Security Report», που ηγείται στην αγορά των ηλεκτρονικών συστημάτων ασφαλείας. Θέματα Τεύχο…
Τεχνητή νοημοσύνη στις τηλεοράσεις
Η τεχνολογία της τεχνητής νοημοσύνης έχει γίνει πολύ γρήγορα το μεγαλύτερο θέμα συζήτησης σε μια σειρά από βιομηχανίες σε όλο τον κόσμο. Λόγω των πολλών πιθανών εφαρμογών της, η τεχνητή νοημοσύνη πρ…
Kit ενισχυτή ιστού EDISION MAK-100
Ένα νέο kit ενισχυτή, που κυκλοφόρησε πρόσφατα στην ελληνική αγορά, δοκιμάσαμε για να παρουσιάσουμε στο τεύχος της Ψηφιακής Τηλεόρασης αυτού του μήνα. Πρόκειται για το EDISION MAK-100, το οποίο περι…
Sat & Zap, Αύγουστος 2025
Σημαντική κινητικότητα αυτόν τον μήνα, με αξιοσημείωτα το ιταλικό ταξιδιωτικό κανάλι στις 13 Ανατολικά, πολλά γαλλικά ελεύθερα στις 5 Δυτικά, το αγγλόφωνο παιδικό στις 52 Ανατολικά και, για πρώτη φο…
Επισκόπηση απορρήτου

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookie ώστε να μπορούμε να σας παρέχουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία χρήστη. Οι πληροφορίες cookie αποθηκεύονται στο πρόγραμμα περιήγησης σας και εκτελούν λειτουργίες όπως η ανάγνωση σας όταν επιστρέφετε στον ιστότοπο μας και η βοήθεια της ομάδας μας να κατανοήσει ποιες ενότητες του ιστοτόπου θεωρείτε πιο ενδιαφέρουσες και χρήσιμες.