Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookie ώστε να μπορούμε να σας παρέχουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία χρήστη. Οι πληροφορίες cookie αποθηκεύονται στο πρόγραμμα περιήγησης σας και εκτελούν λειτουργίες όπως η ανάγνωση σας όταν επιστρέφετε στον ιστότοπο μας και η βοήθεια της ομάδας μας να κατανοήσει ποιες ενότητες του ιστοτόπου θεωρείτε πιο ενδιαφέρουσες και χρήσιμες.
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ενημέρωση της Digea για ελαχιστοποίηση παρεμβολών στις μεταδόσεις DTT.
Η επίγεια μετάδοση έχει σημαντικό κοινωνικό ρόλο και οικονομική αξία. Η μετάβαση από την αναλογική στην ψηφιακή τηλεόραση, για την οποία απαιτούνται σημαντικές επενδύσεις και δεσμεύσεις από φορείς τηλεοπτικών μεταδόσεων, φορείς εκμετάλλευσης δικτύων και τηλεθεατές, θα οδηγήσει στην απελευθέρωση ενός «ψηφιακού μερίσματος» στο φάσμα των συχνοτήτων.
Αρκετές εθνικές κυβερνήσεις αποφάσισαν να αναθέσουν τη ζώνη συχνοτήτων 790-862 MHz (η ζώνη 800 MHz) σε δίκτυα επικοινωνιών κινητής/σταθερής τηλεφωνίας (MFCN) μετά την απενεργοποίηση των αναλογικών επίγειων τηλεοπτικών υπηρεσιών.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξέδωσε μια απόφαση (2010/267/UE) σχετικά με τους εναρμονισμένους όρους χρήσης αυτής της ζώνης συχνοτήτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση από τα δίκτυα επικοινωνιών κινητής/σταθερής τηλεφωνίας (MFCN). Αυτή η απόφαση βασίζεται σε μελέτες που διεξήχθησαν από την Ευρωπαϊκή Διάσκεψη Διοικήσεων Ταχυδρομείων και Τηλεπικοινωνιών (CEPT – European Conference of Postal and Telecommunications administrations) και τα αποτελέσματα αυτών δημοσιεύονται στις εκθέσεις 30 και 31 της CEPT.
Αυτοί οι εναρμονισμένοι τεχνικοί όροι διατυπώθηκαν με σκοπό να μειωθεί ο κίνδυνος διαταραχών που η ενσωμάτωση του MFCN στη ζώνη συχνοτήτων 790-862 MHz ενδεχομένως να προκαλέσει στις τηλεοπτικές υπηρεσίες ψηφιακής επίγειας μετάδοσης (DTT) στην κατώτερη παρακείμενη ζώνη. Ωστόσο, όπως αναφέρεται στην έκθεση 30 της CEPT, η ιδέα των «μασκών άκρων φασματικού τμήματος που χρησιμοποιείται για τον καθορισμό αυτών των όρων δεν παρέχει πάντα το απαιτούμενο επίπεδο προστασίας για τις θιγόμενες υπηρεσίες και προκειμένου να διευθετηθούν αυτές οι περιπτώσεις παρεμβολών, θα πρέπει να εφαρμοστούν πρόσθετες τεχνικές εξομάλυνσης.
Η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (άρθρο 2, δεύτερη παράγραφος) δηλώνει, επίσης, ότι όλα τα κράτη μέλη εξασφαλίζουν ότι τα νέα συστήματα στη ζώνη συχνοτήτων 790-862 MHz παρέχουν κατάλληλα επίπεδα προστασίας σε συστήματα παρακείμενων ζωνών, π.χ. υπηρεσίες ραδιοτηλεοπτικής μετάδοσης DTT.
α) σε όλες τις περιπτώσεις θα πρέπει να εφαρμόζεται το επίπεδο προστασίας που ορίζεται στην απόφαση αριθ. 2010/267/EΚ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (βασική υποχρέωση στην περίπτωση Α),
β) οι κάτοχοι αδειών δικτύων επικοινωνιών κινητής/σταθερής τηλεφωνίας πρέπει να λάβουν πρόσθετα μέτρα εξομάλυνσης, όπως κρίνεται απαραίτητο, ούτως ώστε να διασφαλιστεί η πλήρης προστασία των υπηρεσιών ραδιοτηλεοπτικής μετάδοσης DTT. Αυτές οι υπηρεσίες περιλαμβάνουν, επίσης, φορητά και κινητά DTT όταν αυτοί οι τρόποι λήψης αποτελούν τμήμα της έννοιας της εθνικής κάλυψης. Αυτή η προστασία θα πρέπει να βασίζεται στον προσεκτικό προγραμματισμό του δικτύου από τον φορέα εκμετάλλευσης του MFCN προκειμένου να αποφευχθούν καταστάσεις που μπορεί να προκαλέσουν παρεμβολές στη λήψη του DTT. Τα έξοδα που σχετίζονται με την ενσωμάτωση των λύσεων δεν θα πρέπει να επιβαρύνουν τους φορείς τηλεοπτικών μεταδόσεων, τους φορείς εκμετάλλευσης δικτύων αναμετάδοσης ή τους τηλεθεατές. Ανάλογα με την πραγματική κατάσταση, αυτά τα μέτρα μπορεί να περιλαμβάνουν, αλλά δεν περιορίζονται στα εξής:
- μείωση της ισχύος των πομπών MFCN και προσαρμογή των χαρακτηριστικών των κεραιών τους για να ελαχιστοποιηθούν προβλήματα με παρεμβολές, λαμβάνοντας υπόψη τους τοπικούς όρους που ισχύουν ειδικά για τους σταθμούς βάσης MFCN, οι οποίοι χρησιμοποιούν το πρώτο τμήμα συχνοτήτων άνω των 790 MHz,
- χρήση μιας κεραίας στο σταθμό βάσης με πολικότητα που είναι αντίθετη με εκείνη του πομπού DTT, ειδικά για σταθμούς βάσης που χρησιμοποιούν το πρώτο τμήμα συχνοτήτων άνω των 790 MHz,
- χρήση πρόσθετου φίλτρου ραδιοσυχνοτήτων στους σταθμούς βάσης MFCN, ειδικά για σταθμούς βάσης που χρησιμοποιούν το πρώτο τμήμα συχνοτήτων άνω των 790 MHz,
- χρήση επαναληπτών DTT χαμηλής ισχύος επί των καναλιών στους σταθμούς βάσης MFCN για να αποκατασταθεί η υποβάθμιση του λόγου ισχύος σήματος προς θόρυβο στους επηρεασμένους δέκτες DTT. Η εφαρμογή αυτών των λύσεων θα πρέπει να συντονίζεται με τον επηρεασμένο φορέα εκμετάλλευσης ραδιοτηλεοπτικών μεταδόσεων πολλαπλής εκπομπής, καθώς η εφαρμογή τους μπορεί να μην είναι εύκολη, όπως στην περίπτωση των πομπών DTT που λειτουργούν σε δίκτυο ενιαίας συχνότητας (SFN – Single Frequency Network).
γ) Επιπλέον, κατά την εκχώρηση συχνοτήτων στη ζώνη των 800 MHz, συνιστάται να λαμβάνονται υπόψη τα ακόλουθα μέτρα:
- να γίνουν διαθέσιμες οι κατάλληλες πληροφορίες για τις άδειες που εκχωρούνται, για παράδειγμα στους δικτυακούς τόπους των κανονιστικών αρχών, ούτως ώστε οι καταναλωτές που υποφέρουν από παρεμβολές να γνωρίζουν γιατί συμβαίνει αυτό, σε ποιον να απευθύνουν τα παράπονά τους και τι μέτρα μπορούν να λάβουν,
- θέσπιση μιας οντότητας, η οποία θα είναι ανεξάρτητη από τους κατόχους αδειών MFCN, ως σημείο επαφής όπου θα μπορούν να αναφέρονται παρεμβολές ή απώλειες της υπηρεσίας DTT, προκειμένου να διασφαλιστεί η άμεση και αποτελεσματική επίλυση εγκαίρως,
- διασφάλιση ότι στους καταναλωτές που βιώνουν απώλεια της υπηρεσίας DTT ακόμη και μετά την εφαρμογή των μέτρων εξομάλυνσης τα οποία αναφέρονται παραπάνω, παρέχεται άμεσα ο κατάλληλος εξοπλισμός για τη συνεχόμενη λήψη των υπηρεσιών DTT. Αυτός ο εξοπλισμός μπορεί να περιλαμβάνει φίλτρα που συνδέονται στο μπροστινό μέρος του δέκτη DTT ή σύστημα ενισχυτή κεραίας λήψης για την εξάλειψη των επιβλαβών παρεμβολών που προέρχονται από εκπομπές στη ζώνη συχνοτήτων 790-862 MHz. Αυτά τα μέτρα δεν θα πρέπει να επηρεάζουν υπερβολικά τη λήψη του καναλιού 60. Τα έξοδα που σχετίζονται με αυτές τις απαραίτητες λύσεις δεν θα πρέπει να επιβαρύνουν τους φορείς τηλεοπτικών μεταδόσεων, τους φορείς εκμετάλλευσης δικτύων αναμετάδοσης ή τους τηλεθεατές.
- κάθε άλλη ενέργεια που είναι απαραίτητη για περιπτώσεις όπου τα παραπάνω μέτρα είναι αποδεδειγμένα αναποτελεσματικά.
δ) Συνιστάται ιδιαιτέρως να οργανωθούν δοκιμές επί τόπου προκειμένου να παρακολουθηθεί η «πραγματική» επίπτωση της ανάπτυξης υπηρεσιών σταθερών/κινητών επικοινωνιών έναντι των αποτελεσμάτων που προέρχονται από θεωρητικά μοντέλα, τα οποία χρησιμοποιούνται για τον σκοπό της πρόβλεψης. Τα αποτελέσματα θα πρέπει να γίνουν διαθέσιμα στους ενδιαφερόμενους στην Ευρώπη.
Τα μέλη των DigiTAG, EBU, BNE και ACT είναι πλήρως ανοιχτά για συνεργασίες με κυβερνήσεις, κανονιστικές αρχές και όλους τους ενδιαφερόμενους που ενδιαφέρονται για τη χρήση της 800 MHz και τις παραπάνω συστάσεις.
Η επίγεια μετάδοση έχει σημαντικό κοινωνικό ρόλο και οικονομική αξία. Η μετάβαση από την αναλογική στην ψηφιακή τηλεόραση, για την οποία απαιτούνται σημαντικές επενδύσεις και δεσμεύσεις από φορείς τηλεοπτικών μεταδόσεων, φορείς εκμετάλλευσης δικτύων και τηλεθεατές, θα οδηγήσει στην απελευθέρωση ενός «ψηφιακού μερίσματος» στο φάσμα των συχνοτήτων.
Αρκετές εθνικές κυβερνήσεις αποφάσισαν να αναθέσουν τη ζώνη συχνοτήτων 790-862 MHz (η ζώνη 800 MHz) σε δίκτυα επικοινωνιών κινητής/σταθερής τηλεφωνίας (MFCN) μετά την απενεργοποίηση των αναλογικών επίγειων τηλεοπτικών υπηρεσιών.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξέδωσε μια απόφαση (2010/267/UE) σχετικά με τους εναρμονισμένους όρους χρήσης αυτής της ζώνης συχνοτήτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση από τα δίκτυα επικοινωνιών κινητής/σταθερής τηλεφωνίας (MFCN). Αυτή η απόφαση βασίζεται σε μελέτες που διεξήχθησαν από την Ευρωπαϊκή Διάσκεψη Διοικήσεων Ταχυδρομείων και Τηλεπικοινωνιών (CEPT – European Conference of Postal and Telecommunications administrations) και τα αποτελέσματα αυτών δημοσιεύονται στις εκθέσεις 30 και 31 της CEPT.
Αυτοί οι εναρμονισμένοι τεχνικοί όροι διατυπώθηκαν με σκοπό να μειωθεί ο κίνδυνος διαταραχών που η ενσωμάτωση του MFCN στη ζώνη συχνοτήτων 790-862 MHz ενδεχομένως να προκαλέσει στις τηλεοπτικές υπηρεσίες ψηφιακής επίγειας μετάδοσης (DTT) στην κατώτερη παρακείμενη ζώνη. Ωστόσο, όπως αναφέρεται στην έκθεση 30 της CEPT, η ιδέα των «μασκών άκρων φασματικού τμήματος που χρησιμοποιείται για τον καθορισμό αυτών των όρων δεν παρέχει πάντα το απαιτούμενο επίπεδο προστασίας για τις θιγόμενες υπηρεσίες και προκειμένου να διευθετηθούν αυτές οι περιπτώσεις παρεμβολών, θα πρέπει να εφαρμοστούν πρόσθετες τεχνικές εξομάλυνσης.
Η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (άρθρο 2, δεύτερη παράγραφος) δηλώνει, επίσης, ότι όλα τα κράτη μέλη εξασφαλίζουν ότι τα νέα συστήματα στη ζώνη συχνοτήτων 790-862 MHz παρέχουν κατάλληλα επίπεδα προστασίας σε συστήματα παρακείμενων ζωνών, π.χ. υπηρεσίες ραδιοτηλεοπτικής μετάδοσης DTT.
1 Digital Terrestrial Action group (Ομάδα δράσης για την ψηφιακή επίγεια τηλεόραση), www.digitag.org
2 European Broadcasting Union (Ένωση των ευρωπαϊκών οργανισμών), www.ebu.ch
3 Broadcast Networks Europe (Ευρωπαϊκή ένωση δικτύων αναμετάδοσης), www.broadcast–networks.eu
4 Association of Commercial Televisions (Ένωση ιδιωτικών τηλεοπτικών σταθμών), www.acte.be
Συστάσεις
Για να εξασφαλιστεί ένα κατάλληλο επίπεδο προστασίας στις υπηρεσίες DTT κάτω των 790 MHz όσον αφορά τις εκπομπές από δίκτυα επικοινωνίας σταθερής/κινητής τηλεφωνίας (MFCN) που λειτουργούν εντός της ζώνης των 790-862 MHz, οι φορείς DigiTAG, EBU, BNE και ACT συνιστούν πριν από την εκχώρηση αδειών για τη χρήση του φάσματος, να εφαρμοστούν τα ακόλουθα μέτρα προστασίας:
α) σε όλες τις περιπτώσεις θα πρέπει να εφαρμόζεται το επίπεδο προστασίας που ορίζεται στην απόφαση αριθ. 2010/267/EΚ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (βασική υποχρέωση στην περίπτωση Α),
β) οι κάτοχοι αδειών δικτύων επικοινωνιών κινητής/σταθερής τηλεφωνίας πρέπει να λάβουν πρόσθετα μέτρα εξομάλυνσης, όπως κρίνεται απαραίτητο, ούτως ώστε να διασφαλιστεί η πλήρης προστασία των υπηρεσιών ραδιοτηλεοπτικής μετάδοσης DTT. Αυτές οι υπηρεσίες περιλαμβάνουν, επίσης, φορητά και κινητά DTT όταν αυτοί οι τρόποι λήψης αποτελούν τμήμα της έννοιας της εθνικής κάλυψης. Αυτή η προστασία θα πρέπει να βασίζεται στον προσεκτικό προγραμματισμό του δικτύου από τον φορέα εκμετάλλευσης του MFCN προκειμένου να αποφευχθούν καταστάσεις που μπορεί να προκαλέσουν παρεμβολές στη λήψη του DTT. Τα έξοδα που σχετίζονται με την ενσωμάτωση των λύσεων δεν θα πρέπει να επιβαρύνουν τους φορείς τηλεοπτικών μεταδόσεων, τους φορείς εκμετάλλευσης δικτύων αναμετάδοσης ή τους τηλεθεατές. Ανάλογα με την πραγματική κατάσταση, αυτά τα μέτρα μπορεί να περιλαμβάνουν, αλλά δεν περιορίζονται στα εξής:
• μείωση της ισχύος των πομπών MFCN και προσαρμογή των χαρακτηριστικών των κεραιών τους για να ελαχιστοποιηθούν προβλήματα με παρεμβολές, λαμβάνοντας υπόψη τους τοπικούς όρους που ισχύουν ειδικά για τους σταθμούς βάσης MFCN, οι οποίοι χρησιμοποιούν το πρώτο τμήμα συχνοτήτων άνω των 790 MHz,
• χρήση μιας κεραίας στο σταθμό βάσης με πολικότητα που είναι αντίθετη με εκείνη του πομπού DTT, ειδικά για σταθμούς βάσης που χρησιμοποιούν το πρώτο τμήμα συχνοτήτων άνω των 790 MHz,
• χρήση πρόσθετου φίλτρου ραδιοσυχνοτήτων στους σταθμούς βάσης MFCN, ειδικά για σταθμούς βάσης που χρησιμοποιούν το πρώτο τμήμα συχνοτήτων άνω των 790 MHz,
• χρήση επαναληπτών DTT χαμηλής ισχύος επί των καναλιών στους σταθμούς βάσης MFCN για να αποκατασταθεί η υποβάθμιση του λόγου ισχύος σήματος προς θόρυβο στους επηρεασμένους δέκτες DTT. Η εφαρμογή αυτών των λύσεων θα πρέπει να συντονίζεται με τον επηρεασμένο φορέα εκμετάλλευσης ραδιοτηλεοπτικών μεταδόσεων πολλαπλής εκπομπής, καθώς η εφαρμογή τους μπορεί να μην είναι εύκολη, όπως στην περίπτωση των πομπών DTT που λειτουργούν σε δίκτυο ενιαίας συχνότητας (SFN – Single Frequency Network).
γ) Επιπλέον, κατά την εκχώρηση συχνοτήτων στη ζώνη των 800 MHz, συνιστάται να λαμβάνονται υπόψη τα ακόλουθα μέτρα:
• να γίνουν διαθέσιμες οι κατάλληλες πληροφορίες για τις άδειες που εκχωρούνται, για παράδειγμα στους δικτυακούς τόπους των κανονιστικών αρχών, ούτως ώστε οι καταναλωτές που υποφέρουν από παρεμβολές να γνωρίζουν γιατί συμβαίνει αυτό, σε ποιον να απευθύνουν τα παράπονά τους και τι μέτρα μπορούν να λάβουν,
• θέσπιση μιας οντότητας, η οποία θα είναι ανεξάρτητη από τους κατόχους αδειών MFCN, ως σημείο επαφής όπου θα μπορούν να αναφέρονται παρεμβολές ή απώλειες της υπηρεσίας DTT, προκειμένου να διασφαλιστεί η άμεση και αποτελεσματική επίλυση εγκαίρως,
• διασφάλιση ότι στους καταναλωτές που βιώνουν απώλεια της υπηρεσίας DTT ακόμη και μετά την εφαρμογή των μέτρων εξομάλυνσης τα οποία αναφέρονται παραπάνω, παρέχεται άμεσα ο κατάλληλος εξοπλισμός για τη συνεχόμενη λήψη των υπηρεσιών DTT. Αυτός ο εξοπλισμός μπορεί να περιλαμβάνει φίλτρα που συνδέονται στο μπροστινό μέρος του δέκτη DTT ή σύστημα ενισχυτή κεραίας λήψης για την εξάλειψη των επιβλαβών παρεμβολών που προέρχονται από εκπομπές στη ζώνη συχνοτήτων 790-862 MHz. Αυτά τα μέτρα δεν θα πρέπει να επηρεάζουν υπερβολικά τη λήψη του καναλιού 60. Τα έξοδα που σχετίζονται με αυτές τις απαραίτητες λύσεις δεν θα πρέπει να επιβαρύνουν τους φορείς τηλεοπτικών μεταδόσεων, τους φορείς εκμετάλλευσης δικτύων αναμετάδοσης ή τους τηλεθεατές.
• κάθε άλλη ενέργεια που είναι απαραίτητη για περιπτώσεις όπου τα παραπάνω μέτρα είναι αποδεδειγμένα αναποτελεσματικά.
δ) Συνιστάται ιδιαιτέρως να οργανωθούν δοκιμές επί τόπου προκειμένου να παρακολουθηθεί η «πραγματική» επίπτωση της ανάπτυξης υπηρεσιών σταθερών/κινητών επικοινωνιών έναντι των αποτελεσμάτων που προέρχονται από θεωρητικά μοντέλα, τα οποία χρησιμοποιούνται για τον σκοπό της πρόβλεψης. Τα αποτελέσματα θα πρέπει να γίνουν διαθέσιμα στους ενδιαφερόμενους στην Ευρώπη.
Τα μέλη των DigiTAG, EBU, BNE και ACT είναι πλήρως ανοιχτά για συνεργασίες με κυβερνήσεις, κανονιστικές αρχές και όλους τους ενδιαφερόμενους που ενδιαφέρονται για τη χρήση της 800 MHz και τις παραπάνω συστάσεις.
Η επίγεια μετάδοση έχει σημαντικό κοινωνικό ρόλο και οικονομική αξία. Η μετάβαση από την αναλογική στην ψηφιακή τηλεόραση, για την οποία απαιτούνται σημαντικές επενδύσεις και δεσμεύσεις από φορείς τηλεοπτικών μεταδόσεων, φορείς εκμετάλλευσης δικτύων και τηλεθεατές, θα οδηγήσει στην απελευθέρωση ενός «ψηφιακού μερίσματος» στο φάσμα των συχνοτήτων.
Αρκετές εθνικές κυβερνήσεις αποφάσισαν να αναθέσουν τη ζώνη συχνοτήτων 790-862 MHz (η ζώνη 800 MHz) σε δίκτυα επικοινωνιών κινητής/σταθερής τηλεφωνίας (MFCN) μετά την απενεργοποίηση των αναλογικών επίγειων τηλεοπτικών υπηρεσιών.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξέδωσε μια απόφαση (2010/267/UE) σχετικά με τους εναρμονισμένους όρους χρήσης αυτής της ζώνης συχνοτήτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση από τα δίκτυα επικοινωνιών κινητής/σταθερής τηλεφωνίας (MFCN). Αυτή η απόφαση βασίζεται σε μελέτες που διεξήχθησαν από την Ευρωπαϊκή Διάσκεψη Διοικήσεων Ταχυδρομείων και Τηλεπικοινωνιών (CEPT – European Conference of Postal and Telecommunications administrations) και τα αποτελέσματα αυτών δημοσιεύονται στις εκθέσεις 30 και 31 της CEPT.
Αυτοί οι εναρμονισμένοι τεχνικοί όροι διατυπώθηκαν με σκοπό να μειωθεί ο κίνδυνος διαταραχών που η ενσωμάτωση του MFCN στη ζώνη συχνοτήτων 790-862 MHz ενδεχομένως να προκαλέσει στις τηλεοπτικές υπηρεσίες ψηφιακής επίγειας μετάδοσης (DTT) στην κατώτερη παρακείμενη ζώνη. Ωστόσο, όπως αναφέρεται στην έκθεση 30 της CEPT, η ιδέα των «μασκών άκρων φασματικού τμήματος που χρησιμοποιείται για τον καθορισμό αυτών των όρων δεν παρέχει πάντα το απαιτούμενο επίπεδο προστασίας για τις θιγόμενες υπηρεσίες και προκειμένου να διευθετηθούν αυτές οι περιπτώσεις παρεμβολών, θα πρέπει να εφαρμοστούν πρόσθετες τεχνικές εξομάλυνσης.
Η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (άρθρο 2, δεύτερη παράγραφος) δηλώνει, επίσης, ότι όλα τα κράτη μέλη εξασφαλίζουν ότι τα νέα συστήματα στη ζώνη συχνοτήτων 790-862 MHz παρέχουν κατάλληλα επίπεδα προστασίας σε συστήματα παρακείμενων ζωνών, π.χ. υπηρεσίες ραδιοτηλεοπτικής μετάδοσης DTT.
α) σε όλες τις περιπτώσεις θα πρέπει να εφαρμόζεται το επίπεδο προστασίας που ορίζεται στην απόφαση αριθ. 2010/267/EΚ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (βασική υποχρέωση στην περίπτωση Α),
β) οι κάτοχοι αδειών δικτύων επικοινωνιών κινητής/σταθερής τηλεφωνίας πρέπει να λάβουν πρόσθετα μέτρα εξομάλυνσης, όπως κρίνεται απαραίτητο, ούτως ώστε να διασφαλιστεί η πλήρης προστασία των υπηρεσιών ραδιοτηλεοπτικής μετάδοσης DTT. Αυτές οι υπηρεσίες περιλαμβάνουν, επίσης, φορητά και κινητά DTT όταν αυτοί οι τρόποι λήψης αποτελούν τμήμα της έννοιας της εθνικής κάλυψης. Αυτή η προστασία θα πρέπει να βασίζεται στον προσεκτικό προγραμματισμό του δικτύου από τον φορέα εκμετάλλευσης του MFCN προκειμένου να αποφευχθούν καταστάσεις που μπορεί να προκαλέσουν παρεμβολές στη λήψη του DTT. Τα έξοδα που σχετίζονται με την ενσωμάτωση των λύσεων δεν θα πρέπει να επιβαρύνουν τους φορείς τηλεοπτικών μεταδόσεων, τους φορείς εκμετάλλευσης δικτύων αναμετάδοσης ή τους τηλεθεατές. Ανάλογα με την πραγματική κατάσταση, αυτά τα μέτρα μπορεί να περιλαμβάνουν, αλλά δεν περιορίζονται στα εξής:
- μείωση της ισχύος των πομπών MFCN και προσαρμογή των χαρακτηριστικών των κεραιών τους για να ελαχιστοποιηθούν προβλήματα με παρεμβολές, λαμβάνοντας υπόψη τους τοπικούς όρους που ισχύουν ειδικά για τους σταθμούς βάσης MFCN, οι οποίοι χρησιμοποιούν το πρώτο τμήμα συχνοτήτων άνω των 790 MHz,
- χρήση μιας κεραίας στο σταθμό βάσης με πολικότητα που είναι αντίθετη με εκείνη του πομπού DTT, ειδικά για σταθμούς βάσης που χρησιμοποιούν το πρώτο τμήμα συχνοτήτων άνω των 790 MHz,
- χρήση πρόσθετου φίλτρου ραδιοσυχνοτήτων στους σταθμούς βάσης MFCN, ειδικά για σταθμούς βάσης που χρησιμοποιούν το πρώτο τμήμα συχνοτήτων άνω των 790 MHz,
- χρήση επαναληπτών DTT χαμηλής ισχύος επί των καναλιών στους σταθμούς βάσης MFCN για να αποκατασταθεί η υποβάθμιση του λόγου ισχύος σήματος προς θόρυβο στους επηρεασμένους δέκτες DTT. Η εφαρμογή αυτών των λύσεων θα πρέπει να συντονίζεται με τον επηρεασμένο φορέα εκμετάλλευσης ραδιοτηλεοπτικών μεταδόσεων πολλαπλής εκπομπής, καθώς η εφαρμογή τους μπορεί να μην είναι εύκολη, όπως στην περίπτωση των πομπών DTT που λειτουργούν σε δίκτυο ενιαίας συχνότητας (SFN – Single Frequency Network).
γ) Επιπλέον, κατά την εκχώρηση συχνοτήτων στη ζώνη των 800 MHz, συνιστάται να λαμβάνονται υπόψη τα ακόλουθα μέτρα:
- να γίνουν διαθέσιμες οι κατάλληλες πληροφορίες για τις άδειες που εκχωρούνται, για παράδειγμα στους δικτυακούς τόπους των κανονιστικών αρχών, ούτως ώστε οι καταναλωτές που υποφέρουν από παρεμβολές να γνωρίζουν γιατί συμβαίνει αυτό, σε ποιον να απευθύνουν τα παράπονά τους και τι μέτρα μπορούν να λάβουν,
- θέσπιση μιας οντότητας, η οποία θα είναι ανεξάρτητη από τους κατόχους αδειών MFCN, ως σημείο επαφής όπου θα μπορούν να αναφέρονται παρεμβολές ή απώλειες της υπηρεσίας DTT, προκειμένου να διασφαλιστεί η άμεση και αποτελεσματική επίλυση εγκαίρως,
- διασφάλιση ότι στους καταναλωτές που βιώνουν απώλεια της υπηρεσίας DTT ακόμη και μετά την εφαρμογή των μέτρων εξομάλυνσης τα οποία αναφέρονται παραπάνω, παρέχεται άμεσα ο κατάλληλος εξοπλισμός για τη συνεχόμενη λήψη των υπηρεσιών DTT. Αυτός ο εξοπλισμός μπορεί να περιλαμβάνει φίλτρα που συνδέονται στο μπροστινό μέρος του δέκτη DTT ή σύστημα ενισχυτή κεραίας λήψης για την εξάλειψη των επιβλαβών παρεμβολών που προέρχονται από εκπομπές στη ζώνη συχνοτήτων 790-862 MHz. Αυτά τα μέτρα δεν θα πρέπει να επηρεάζουν υπερβολικά τη λήψη του καναλιού 60. Τα έξοδα που σχετίζονται με αυτές τις απαραίτητες λύσεις δεν θα πρέπει να επιβαρύνουν τους φορείς τηλεοπτικών μεταδόσεων, τους φορείς εκμετάλλευσης δικτύων αναμετάδοσης ή τους τηλεθεατές.
- κάθε άλλη ενέργεια που είναι απαραίτητη για περιπτώσεις όπου τα παραπάνω μέτρα είναι αποδεδειγμένα αναποτελεσματικά.
δ) Συνιστάται ιδιαιτέρως να οργανωθούν δοκιμές επί τόπου προκειμένου να παρακολουθηθεί η «πραγματική» επίπτωση της ανάπτυξης υπηρεσιών σταθερών/κινητών επικοινωνιών έναντι των αποτελεσμάτων που προέρχονται από θεωρητικά μοντέλα, τα οποία χρησιμοποιούνται για τον σκοπό της πρόβλεψης. Τα αποτελέσματα θα πρέπει να γίνουν διαθέσιμα στους ενδιαφερόμενους στην Ευρώπη.
Τα μέλη των DigiTAG, EBU, BNE και ACT είναι πλήρως ανοιχτά για συνεργασίες με κυβερνήσεις, κανονιστικές αρχές και όλους τους ενδιαφερόμενους που ενδιαφέρονται για τη χρήση της 800 MHz και τις παραπάνω συστάσεις.
Η επίγεια μετάδοση έχει σημαντικό κοινωνικό ρόλο και οικονομική αξία. Η μετάβαση από την αναλογική στην ψηφιακή τηλεόραση, για την οποία απαιτούνται σημαντικές επενδύσεις και δεσμεύσεις από φορείς τηλεοπτικών μεταδόσεων, φορείς εκμετάλλευσης δικτύων και τηλεθεατές, θα οδηγήσει στην απελευθέρωση ενός «ψηφιακού μερίσματος» στο φάσμα των συχνοτήτων.
Αρκετές εθνικές κυβερνήσεις αποφάσισαν να αναθέσουν τη ζώνη συχνοτήτων 790-862 MHz (η ζώνη 800 MHz) σε δίκτυα επικοινωνιών κινητής/σταθερής τηλεφωνίας (MFCN) μετά την απενεργοποίηση των αναλογικών επίγειων τηλεοπτικών υπηρεσιών.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξέδωσε μια απόφαση (2010/267/UE) σχετικά με τους εναρμονισμένους όρους χρήσης αυτής της ζώνης συχνοτήτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση από τα δίκτυα επικοινωνιών κινητής/σταθερής τηλεφωνίας (MFCN). Αυτή η απόφαση βασίζεται σε μελέτες που διεξήχθησαν από την Ευρωπαϊκή Διάσκεψη Διοικήσεων Ταχυδρομείων και Τηλεπικοινωνιών (CEPT – European Conference of Postal and Telecommunications administrations) και τα αποτελέσματα αυτών δημοσιεύονται στις εκθέσεις 30 και 31 της CEPT.
Αυτοί οι εναρμονισμένοι τεχνικοί όροι διατυπώθηκαν με σκοπό να μειωθεί ο κίνδυνος διαταραχών που η ενσωμάτωση του MFCN στη ζώνη συχνοτήτων 790-862 MHz ενδεχομένως να προκαλέσει στις τηλεοπτικές υπηρεσίες ψηφιακής επίγειας μετάδοσης (DTT) στην κατώτερη παρακείμενη ζώνη. Ωστόσο, όπως αναφέρεται στην έκθεση 30 της CEPT, η ιδέα των «μασκών άκρων φασματικού τμήματος που χρησιμοποιείται για τον καθορισμό αυτών των όρων δεν παρέχει πάντα το απαιτούμενο επίπεδο προστασίας για τις θιγόμενες υπηρεσίες και προκειμένου να διευθετηθούν αυτές οι περιπτώσεις παρεμβολών, θα πρέπει να εφαρμοστούν πρόσθετες τεχνικές εξομάλυνσης.
Η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (άρθρο 2, δεύτερη παράγραφος) δηλώνει, επίσης, ότι όλα τα κράτη μέλη εξασφαλίζουν ότι τα νέα συστήματα στη ζώνη συχνοτήτων 790-862 MHz παρέχουν κατάλληλα επίπεδα προστασίας σε συστήματα παρακείμενων ζωνών, π.χ. υπηρεσίες ραδιοτηλεοπτικής μετάδοσης DTT.
1 Digital Terrestrial Action group (Ομάδα δράσης για την ψηφιακή επίγεια τηλεόραση), www.digitag.org
2 European Broadcasting Union (Ένωση των ευρωπαϊκών οργανισμών), www.ebu.ch
3 Broadcast Networks Europe (Ευρωπαϊκή ένωση δικτύων αναμετάδοσης), www.broadcast–networks.eu
4 Association of Commercial Televisions (Ένωση ιδιωτικών τηλεοπτικών σταθμών), www.acte.be
Συστάσεις
Για να εξασφαλιστεί ένα κατάλληλο επίπεδο προστασίας στις υπηρεσίες DTT κάτω των 790 MHz όσον αφορά τις εκπομπές από δίκτυα επικοινωνίας σταθερής/κινητής τηλεφωνίας (MFCN) που λειτουργούν εντός της ζώνης των 790-862 MHz, οι φορείς DigiTAG, EBU, BNE και ACT συνιστούν πριν από την εκχώρηση αδειών για τη χρήση του φάσματος, να εφαρμοστούν τα ακόλουθα μέτρα προστασίας:
α) σε όλες τις περιπτώσεις θα πρέπει να εφαρμόζεται το επίπεδο προστασίας που ορίζεται στην απόφαση αριθ. 2010/267/EΚ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (βασική υποχρέωση στην περίπτωση Α),
β) οι κάτοχοι αδειών δικτύων επικοινωνιών κινητής/σταθερής τηλεφωνίας πρέπει να λάβουν πρόσθετα μέτρα εξομάλυνσης, όπως κρίνεται απαραίτητο, ούτως ώστε να διασφαλιστεί η πλήρης προστασία των υπηρεσιών ραδιοτηλεοπτικής μετάδοσης DTT. Αυτές οι υπηρεσίες περιλαμβάνουν, επίσης, φορητά και κινητά DTT όταν αυτοί οι τρόποι λήψης αποτελούν τμήμα της έννοιας της εθνικής κάλυψης. Αυτή η προστασία θα πρέπει να βασίζεται στον προσεκτικό προγραμματισμό του δικτύου από τον φορέα εκμετάλλευσης του MFCN προκειμένου να αποφευχθούν καταστάσεις που μπορεί να προκαλέσουν παρεμβολές στη λήψη του DTT. Τα έξοδα που σχετίζονται με την ενσωμάτωση των λύσεων δεν θα πρέπει να επιβαρύνουν τους φορείς τηλεοπτικών μεταδόσεων, τους φορείς εκμετάλλευσης δικτύων αναμετάδοσης ή τους τηλεθεατές. Ανάλογα με την πραγματική κατάσταση, αυτά τα μέτρα μπορεί να περιλαμβάνουν, αλλά δεν περιορίζονται στα εξής:
• μείωση της ισχύος των πομπών MFCN και προσαρμογή των χαρακτηριστικών των κεραιών τους για να ελαχιστοποιηθούν προβλήματα με παρεμβολές, λαμβάνοντας υπόψη τους τοπικούς όρους που ισχύουν ειδικά για τους σταθμούς βάσης MFCN, οι οποίοι χρησιμοποιούν το πρώτο τμήμα συχνοτήτων άνω των 790 MHz,
• χρήση μιας κεραίας στο σταθμό βάσης με πολικότητα που είναι αντίθετη με εκείνη του πομπού DTT, ειδικά για σταθμούς βάσης που χρησιμοποιούν το πρώτο τμήμα συχνοτήτων άνω των 790 MHz,
• χρήση πρόσθετου φίλτρου ραδιοσυχνοτήτων στους σταθμούς βάσης MFCN, ειδικά για σταθμούς βάσης που χρησιμοποιούν το πρώτο τμήμα συχνοτήτων άνω των 790 MHz,
• χρήση επαναληπτών DTT χαμηλής ισχύος επί των καναλιών στους σταθμούς βάσης MFCN για να αποκατασταθεί η υποβάθμιση του λόγου ισχύος σήματος προς θόρυβο στους επηρεασμένους δέκτες DTT. Η εφαρμογή αυτών των λύσεων θα πρέπει να συντονίζεται με τον επηρεασμένο φορέα εκμετάλλευσης ραδιοτηλεοπτικών μεταδόσεων πολλαπλής εκπομπής, καθώς η εφαρμογή τους μπορεί να μην είναι εύκολη, όπως στην περίπτωση των πομπών DTT που λειτουργούν σε δίκτυο ενιαίας συχνότητας (SFN – Single Frequency Network).
γ) Επιπλέον, κατά την εκχώρηση συχνοτήτων στη ζώνη των 800 MHz, συνιστάται να λαμβάνονται υπόψη τα ακόλουθα μέτρα:
• να γίνουν διαθέσιμες οι κατάλληλες πληροφορίες για τις άδειες που εκχωρούνται, για παράδειγμα στους δικτυακούς τόπους των κανονιστικών αρχών, ούτως ώστε οι καταναλωτές που υποφέρουν από παρεμβολές να γνωρίζουν γιατί συμβαίνει αυτό, σε ποιον να απευθύνουν τα παράπονά τους και τι μέτρα μπορούν να λάβουν,
• θέσπιση μιας οντότητας, η οποία θα είναι ανεξάρτητη από τους κατόχους αδειών MFCN, ως σημείο επαφής όπου θα μπορούν να αναφέρονται παρεμβολές ή απώλειες της υπηρεσίας DTT, προκειμένου να διασφαλιστεί η άμεση και αποτελεσματική επίλυση εγκαίρως,
• διασφάλιση ότι στους καταναλωτές που βιώνουν απώλεια της υπηρεσίας DTT ακόμη και μετά την εφαρμογή των μέτρων εξομάλυνσης τα οποία αναφέρονται παραπάνω, παρέχεται άμεσα ο κατάλληλος εξοπλισμός για τη συνεχόμενη λήψη των υπηρεσιών DTT. Αυτός ο εξοπλισμός μπορεί να περιλαμβάνει φίλτρα που συνδέονται στο μπροστινό μέρος του δέκτη DTT ή σύστημα ενισχυτή κεραίας λήψης για την εξάλειψη των επιβλαβών παρεμβολών που προέρχονται από εκπομπές στη ζώνη συχνοτήτων 790-862 MHz. Αυτά τα μέτρα δεν θα πρέπει να επηρεάζουν υπερβολικά τη λήψη του καναλιού 60. Τα έξοδα που σχετίζονται με αυτές τις απαραίτητες λύσεις δεν θα πρέπει να επιβαρύνουν τους φορείς τηλεοπτικών μεταδόσεων, τους φορείς εκμετάλλευσης δικτύων αναμετάδοσης ή τους τηλεθεατές.
• κάθε άλλη ενέργεια που είναι απαραίτητη για περιπτώσεις όπου τα παραπάνω μέτρα είναι αποδεδειγμένα αναποτελεσματικά.
δ) Συνιστάται ιδιαιτέρως να οργανωθούν δοκιμές επί τόπου προκειμένου να παρακολουθηθεί η «πραγματική» επίπτωση της ανάπτυξης υπηρεσιών σταθερών/κινητών επικοινωνιών έναντι των αποτελεσμάτων που προέρχονται από θεωρητικά μοντέλα, τα οποία χρησιμοποιούνται για τον σκοπό της πρόβλεψης. Τα αποτελέσματα θα πρέπει να γίνουν διαθέσιμα στους ενδιαφερόμενους στην Ευρώπη.
Τα μέλη των DigiTAG, EBU, BNE και ACT είναι πλήρως ανοιχτά για συνεργασίες με κυβερνήσεις, κανονιστικές αρχές και όλους τους ενδιαφερόμενους που ενδιαφέρονται για τη χρήση της 800 MHz και τις παραπάνω συστάσεις.