Χαρακτηρίζεται «θησαυρός» της ελληνικής μυθοπλασίας. Παράλληλα, όμως, θυμίζει τον «λαβύρινθο του Μινώταυρου», όπως εξηγούσε πηγή που έχει γνώση του νομικού καθεστώτος το οποίο ισχύει για τις σειρές του Mega.
Περισσότερες από 2.500 σελίδες θα πρέπει να διαβάσουν προσεκτικά νομικοί και στελέχη της Alter Ego στην οποία ανήκουν πλέον το σήμα και η ταινιοθήκη του «Μεγάλου Καναλιού».
Αυτός ο… τόμος περικλείει αναλυτικά το καθεστώς που διέπει την επαναπροβολή κάθε σειράς και εκπομπής. Ίσως να φάνταζε αυτονόητο πως οι παραγωγές που προβάλλονταν μέχρι το τέλος του Mega θα έπαιζαν όταν ο σταθμός επανεξέπεμπε. Όμως δεν είναι έτσι. Σύμφωνα με πληροφορίες, τρεις είναι οι βασικές κατηγορίες συμβάσεων, με πολλές, όμως, επιμέρους παραμέτρους.
Για κάποιες τα δικαιώματα ανήκαν αποκλειστικά στην Τηλέτυπος Α.Ε, άρα περνούν στην Alter Ego. Για κάποιες άλλες υπήρχε καθεστώς «συγκυριαρχίας» καναλιού και εταιρείας παραγωγής, ενώ για κάποιες τρίτες τα δικαιώματα ανήκουν αποκλειστικά στους δημιουργούς τους και μπορούν να επαναπροβληθούν μόνο έπειτα από συγκατάθεσή τους.
Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι το «Δις Εξαμαρτείν» και οι «Τρεις Χάριτες» των Μιχάλη Ρέππα – Θανάση Παπαθανασίου, αλλά και οι «Απαράδεκτοι» της Δήμητρας Παπαδοπούλου. Ήταν τρία σίριαλ που προβλήθηκαν την τελευταία μέρα λειτουργίας του Mega πριν πέσει το «μαύρο» της 28ης Οκτωβρίου 2018.
Ωστόσο, σύμφωνα με πηγή που βρισκόταν στο κανάλι μέχρι και την τελευταία ημέρα λειτουργίας του, κάποιοι δημιουργοί είχαν παραχωρήσει τα δικαιώματά τους στον ημιθανή τότε τηλεοπτικό σταθμό για συναισθηματικούς λόγους.
Αυτό, βέβαια, δεν σημαίνει πως θα πράξουν το ίδιο και στη νέα εποχή που έρχεται. Είναι, επίσης, κοινό μυστικό πως τους τελευταίους μήνες λειτουργίας του καναλιού δεν εξετάζονταν οι συμβάσεις των δικαιωμάτων. Έτσι, στον «αέρα» βγήκαν αρκετά σίριαλ με σύνθετα πνευματικά δικαιώματα.
Το σύνθετο νομικό πλαίσιο των προγραμμάτων της ταινιοθήκης του Mega ήταν και ο λόγος που καθυστέρησε τόσο πολύ η καταγραφή της ταινιοθήκης από την εταιρεία ορκωτών λογιστών Grant Thornton.
Περιμένουν τις εξελίξεις σκηνοθέτες και σεναριογράφοι
Σε θέση αναμονής είναι αρκετά μέλη της εταιρείας πνευματικών δικαιωμάτων «Αθηνά». Υπενθυμίζεται πως το 2017 ο οργανισμός είχε κινήσει δικαστικές διαδικασίες εναντίον του Mega, ζητώντας να απαγορευθεί η προβολή σειρών που υπέγραφαν σκηνοθετικά ή σεναριογραφικά μελη του.
«Οι σκηνοθέτες είχαν μια αγαστή συνεργασία με τον τηλεοπτικό σταθμό Mega. Δυστυχώς, αυτή η καλή συνεργασία άρχισε να γίνεται προβληματική γιατί η οικονομική διεύθυνση του Mega άρχισε συστηματικά να μην καταβάλλει τα πνευματικά δικαιώματα των σκηνοθετών και σεναριογράφων μελών μας, όπως όφειλε βάσει του Νόμου 2121/1993 και της μεταξύ του Οργανισμού μας και του τηλεοπτικού σταθμού σύμβασης. Αυτή η προκλητικά αδιάφορη, κατά τη γνώμη μας, τακτική δεν αρκέστηκε μόνο στη μη καταβολή των Πνευματικών Δικαιωμάτων μας, αλλά και στη μη καταβολή του ΦΠΑ, με αποτέλεσμα όχι μόνο να μην πληρωθούμε για το έτος 2015, αλλά και να επιβαρυνθούμε τον ΦΠΑ.
Από το έτος 2015 έως σήμερα, το κανάλι Mega προβάλλει τις τηλεοπτικές σειρές των μελών μας χωρίς να έχει καταβάλει στον Οργανισμό ούτε ευρώ. Όπως είναι γνωστό, ο Νόμος 2121/1993 δίνει στο δημιουργό το δικαίωμα να απαγορεύει την καθ’ οιονδήποτε τρόπο εκμετάλλευση του έργου του όταν δεν αποδίδονται σε αυτόν τα Πνευματικά του Δικαιώματα» ανέφερε, μεταξύ άλλων, η ανακοίνωση που εκδόθηκε τον Οκτώβριο του 2017 από τον Οργανισμό Συλλογικής Διαχείρισης Δημιουργών Θεατρικών και Οπτικοακουστικών Έργων «Αθηνά» λίγο μετά την κατάθεση ασφαλιστικών μέτρων εναντίον του Mega που τότε είχαν γίνει δεκτά από το δικαστήριο.
Όπως φαίνεται, μικρότερη σημασία έχει το πότε θα εκπέμψει το νέο Mega σε σχέση με το τι τελικά θα μπορεί να προβάλλει από το υλικό του παλαιού…
Πηγή: ethnos.gr