Skip to main content
18 Φεβρουαρίου 2014 20:44

Οι κινητήρες ηλεκτρικής πρόωσης πονοκέφαλος για την Arianespace

Γράφει: Σ.Χ.
0ab777dc89f95c99f28e778625aaaf1c XL 65fbd0a6

Οι πύραυλοι της Arianespace διαπρέπουν στη μεταφορά βαρέων φορτίων στο διάστημα, αλλά μία νέα τεχνολογία που επιτρέπει τη δυνατότητα χρήσης ελαφρύτερων δορυφόρων προκαλεί ήδη ένα «big bang» σε μία βιομηχανία που αλλάζει με μεγάλη ταχύτητα. Η νούμερο εταιρεία εκτόξευσης δορυφόρων Arianespace βρίσκεται ήδη υπό πίεση από νέους ανταγωνιστές, με μικρότερο κοστολόγιο, όπως η αμερικανική SpaceX.

Αλλά τώρα τα ελαφρύτερα φορτία των κινητήρων ηλεκτρικής πρόωσης, που χρησιμοποιούνται από τους δορυφόρους όταν βρεθούν στο διάστημα, αποτελούν μία νέα απειλή στην κυριαρχία της Arianespace. Η αμερικανική Boeing ήταν η πρώτη που προσέφερε εμπορικά το 2012 δορυφόρους που χρησιμοποιούν ηλεκτρική ενέργεια από τα ηλιακά πάνελ για τη πρόωση, με κινητήρες που είναι επίσης γνωστοί ως κινητήρες ιόντων ή πλάσματος. Το 2013 ακολούθησαν οι περισσότεροι άλλοι κατασκευαστές δορυφόρων.

Αν και η ηλεκτρική πρόωση είναι ασθενέστερη από αυτήν των κινητήρων που χρησιμοποιούν χημικά καύσιμα, και έτσι απαιτούνται μήνες αντί για εβδομάδες για τη τοποθέτηση ενός δορυφόρου στη τελική του τροχιά μετά την εκτόξευση, χρησιμοποιεί πολύ λιγότερα καύσιμα. Έτσι το βάρος ενός δορυφόρου τη στιγμή της εκτόξευσης μπορεί να μειωθεί στο μισό, επιτρέποντας την εκτόξευση του με μικρότερους πυραύλους, μειώνοντας με αυτό τον τρόπο το κόστος και ανοίγοντας ευκαιρίες στον ανταγωνισμό.

Για να αντιμετωπίσουν την απειλή της SpaceX και άλλων ανταγωνιστών από την Ινδία και την Ιαπωνία, τα 20 κράτη που αποτελούν τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Διαστήματος (ESA) αποφάσισαν τον Νοέμβριο του 2012 την ανάπτυξη ενός ισχυρότερου πυραύλου και ενός ακόμα νεώτερης γενιάς. Ο πρώτος είναι αναβάθμιση του σημερινού Ariane 5, και θα είναι έτοιμος το 2018. Ο Ariane 5 ME (Midlife Evolution), αυξάνει τη δυνατότητα εκτόξευσης φορτίων από τους 10 στους 11 τόνους. Ταυτόχρονα, μετά από επιμονή της Γαλλίας, ξεκίνησε ο σχεδιασμός του ελαφρύτερου πυραύλου Ariane 6, που θα πρέπει να είναι έτοιμος γύρω στο 2020 και θα έχει τη δυνατότητα εκτόξευσης φορτίου έξι τόνων.

Για να είναι επικερδείς οι πύραυλοι της σειράς Ariane 5 πρέπει να μεταφέρουν δύο μεγάλους δορυφόρους, πράγμα που μπορεί να επιφέρει καθυστερήσεις. Μειώνοντας τα κόστη εκτόξευσης ο Ariane 6 καθιστά οικονομικά βιώσιμη την εκτόξευση ενός και μόνο δορυφόρου.

Όμως η θέση της Γαλλίας άλλαξε, και προκαλεί διαφωνίες ανάμεσα στα μέλη του ESA. Σύμφωνα με έκθεση του γαλλικής εθνικής ελεγκτικής αρχής, που δημοσιεύθηκε την προηγούμενη εβδομάδα, το Παρίσι θέλει τώρα να εγκαταλείψει τον Ariane 5 ME, για να κρατήσει χαμηλά τα κόστη ανάπτυξης, και να προωθήσει τον Ariane 6. Η εναλλακτική επιλογή ανάπτυξης και των δύο προγραμμάτων μπορεί να επιφέρει την καθυστέρηση της ανάπτυξης του Ariane 6, κάπου στο 2025, λέει η ελεγκτική αρχή.

Η συνέχιση της ανάπτυξης του Ariane 5 ME είναι καθαρά η επιλογή του Βερολίνου, κορυφαίου συνεργάτη της Γαλλίας στον ESA. «Η γερμανική θέση είναι ότι πρέπει να συνεχίσουμε με τον Ariane 5 ME, για να τον φέρουμε στην αγορά όσο γίνεται πιο γρήγορα, και να δούμε πως θα μπορούσε να είναι ο μελλοντικός πύραυλος», δήλωσε ο Johann-Dietrich Woerner, επικεφαλής της γερμανικής υπηρεσίας διαστήματος DLR στο πρακτορείο AFP. «Δεν μπορεί να υπάρξει 100% χρηματοδότηση και στα δύο προγράμματα ταυτόχρονα. Πρέπει να αποφασίσουμε αν πρέπει να προχωρήσουμε με τον Ariane 6», πρόσθεσε. Αν και η ανάγκη εκτόξευσης δύο δορυφόρων είναι περιορισμός, μειώνει και τα πάγια έξοδα, συμπλήρωσε ο Woerner.

Η ίδια η Arianespace πιστεύει ότι ο Ariane 5 ME είναι καλά προσαρμοσμένος για την εκτόξευση δορυφόρων ηλεκτρικής πρόωσης, ο πρώτος από τους οποίους αναμένεται να εκτοξευθεί από την SpaceX στα τέλη του έτους. Μετά από τη διεξαγωγή μίας έρευνας για τους δορυφόρους ηλεκτρικής πρόωσης, ο Stephane Israel, CEO της Arianespace, λέει ότι στο μέλλον θα υπάρχουν πολλοί δορυφόροι μικρού και μεσαίου μεγέθους, και δεν θα υπάρχει η κυριαρχία των μεγάλων δορυφόρων, όπως συμβαίνει τα τελευταία χρόνια.

Η δυνατότητα εκτόξευσης φορτίου μεγαλύτερου των 11 τόνων του Ariane 5 ME θα αποτελέσει πλεονέκτημα για την εκτόξευση πολλαπλών δορυφόρων. «Μπορείς να βάλεις ακόμα και τρεις δορυφόρους σε έναν ME, έναν μεγάλο και δύο μικρούς», είπε ο Israel στο AFP. Και ο Ariane 6, που έχει τη δυνατότητα εκτόξευσης δύο μικρών δορυφόρων, θα προσφέρει «μία υπερ-ανταγωνιστική» λύση στους πελάτες, συμπλήρωσε.

Παραμένει όμως το ερώτημα αν υπάρχει αγορά για τον Ariane 6 στη τωρινή μορφή του. Και αν επικρατήσουν οι μικρότεροι δορυφόροι, θα βρεθεί στην ίδια μειονεκτική θέση του Ariane 5 σήμερα, να πρέπει να εκτοξεύει πάντα δύο δορυφόρους μαζί. Ταυτόχρονα θα είναι πολύ μεγάλος για την εκτόξευση δορυφόρων μεσαίου μεγέθους, σύμφωνα με την γαλλική ελεγκτική αρχή, οι οποίοι εξυπηρετούνται καλύτερα με τους ρωσικούς πυραύλους Soyuz που χρησιμοποιεί σήμερα η Arianespace για το σκοπό αυτό.

Πηγή: space-travel.com

 

Οι πύραυλοι της Arianespace διαπρέπουν στη μεταφορά βαρέων φορτίων στο διάστημα, αλλά μία νέα τεχνολογία που επιτρέπει τη δυνατότητα χρήσης ελαφρύτερων δορυφόρων προκαλεί ήδη ένα «big bang» σε μία βιομηχανία που αλλάζει με μεγάλη ταχύτητα. Η νούμερο εταιρεία εκτόξευσης δορυφόρων Arianespace βρίσκεται ήδη υπό πίεση από νέους ανταγωνιστές, με μικρότερο κοστολόγιο, όπως η αμερικανική SpaceX.

Αλλά τώρα τα ελαφρύτερα φορτία των κινητήρων ηλεκτρικής πρόωσης, που χρησιμοποιούνται από τους δορυφόρους όταν βρεθούν στο διάστημα, αποτελούν μία νέα απειλή στην κυριαρχία της Arianespace. Η αμερικανική Boeing ήταν η πρώτη που προσέφερε εμπορικά το 2012 δορυφόρους που χρησιμοποιούν ηλεκτρική ενέργεια από τα ηλιακά πάνελ για τη πρόωση, με κινητήρες που είναι επίσης γνωστοί ως κινητήρες ιόντων ή πλάσματος. Το 2013 ακολούθησαν οι περισσότεροι άλλοι κατασκευαστές δορυφόρων.

Αν και η ηλεκτρική πρόωση είναι ασθενέστερη από αυτήν των κινητήρων που χρησιμοποιούν χημικά καύσιμα, και έτσι απαιτούνται μήνες αντί για εβδομάδες για τη τοποθέτηση ενός δορυφόρου στη τελική του τροχιά μετά την εκτόξευση, χρησιμοποιεί πολύ λιγότερα καύσιμα. Έτσι το βάρος ενός δορυφόρου τη στιγμή της εκτόξευσης μπορεί να μειωθεί στο μισό, επιτρέποντας την εκτόξευση του με μικρότερους πυραύλους, μειώνοντας με αυτό τον τρόπο το κόστος και ανοίγοντας ευκαιρίες στον ανταγωνισμό.

Για να αντιμετωπίσουν την απειλή της SpaceX και άλλων ανταγωνιστών από την Ινδία και την Ιαπωνία, τα 20 κράτη που αποτελούν τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Διαστήματος (ESA) αποφάσισαν τον Νοέμβριο του 2012 την ανάπτυξη ενός ισχυρότερου πυραύλου και ενός ακόμα νεώτερης γενιάς. Ο πρώτος είναι αναβάθμιση του σημερινού Ariane 5, και θα είναι έτοιμος το 2018. Ο Ariane 5 ME (Midlife Evolution), αυξάνει τη δυνατότητα εκτόξευσης φορτίων από τους 10 στους 11 τόνους. Ταυτόχρονα, μετά από επιμονή της Γαλλίας, ξεκίνησε ο σχεδιασμός του ελαφρύτερου πυραύλου Ariane 6, που θα πρέπει να είναι έτοιμος γύρω στο 2020 και θα έχει τη δυνατότητα εκτόξευσης φορτίου έξι τόνων.

Για να είναι επικερδείς οι πύραυλοι της σειράς Ariane 5 πρέπει να μεταφέρουν δύο μεγάλους δορυφόρους, πράγμα που μπορεί να επιφέρει καθυστερήσεις. Μειώνοντας τα κόστη εκτόξευσης ο Ariane 6 καθιστά οικονομικά βιώσιμη την εκτόξευση ενός και μόνο δορυφόρου.

Όμως η θέση της Γαλλίας άλλαξε, και προκαλεί διαφωνίες ανάμεσα στα μέλη του ESA. Σύμφωνα με έκθεση του γαλλικής εθνικής ελεγκτικής αρχής, που δημοσιεύθηκε την προηγούμενη εβδομάδα, το Παρίσι θέλει τώρα να εγκαταλείψει τον Ariane 5 ME, για να κρατήσει χαμηλά τα κόστη ανάπτυξης, και να προωθήσει τον Ariane 6. Η εναλλακτική επιλογή ανάπτυξης και των δύο προγραμμάτων μπορεί να επιφέρει την καθυστέρηση της ανάπτυξης του Ariane 6, κάπου στο 2025, λέει η ελεγκτική αρχή.

Η συνέχιση της ανάπτυξης του Ariane 5 ME είναι καθαρά η επιλογή του Βερολίνου, κορυφαίου συνεργάτη της Γαλλίας στον ESA. «Η γερμανική θέση είναι ότι πρέπει να συνεχίσουμε με τον Ariane 5 ME, για να τον φέρουμε στην αγορά όσο γίνεται πιο γρήγορα, και να δούμε πως θα μπορούσε να είναι ο μελλοντικός πύραυλος», δήλωσε ο Johann-Dietrich Woerner, επικεφαλής της γερμανικής υπηρεσίας διαστήματος DLR στο πρακτορείο AFP. «Δεν μπορεί να υπάρξει 100% χρηματοδότηση και στα δύο προγράμματα ταυτόχρονα. Πρέπει να αποφασίσουμε αν πρέπει να προχωρήσουμε με τον Ariane 6», πρόσθεσε. Αν και η ανάγκη εκτόξευσης δύο δορυφόρων είναι περιορισμός, μειώνει και τα πάγια έξοδα, συμπλήρωσε ο Woerner.

Η ίδια η Arianespace πιστεύει ότι ο Ariane 5 ME είναι καλά προσαρμοσμένος για την εκτόξευση δορυφόρων ηλεκτρικής πρόωσης, ο πρώτος από τους οποίους αναμένεται να εκτοξευθεί από την SpaceX στα τέλη του έτους. Μετά από τη διεξαγωγή μίας έρευνας για τους δορυφόρους ηλεκτρικής πρόωσης, ο Stephane Israel, CEO της Arianespace, λέει ότι στο μέλλον θα υπάρχουν πολλοί δορυφόροι μικρού και μεσαίου μεγέθους, και δεν θα υπάρχει η κυριαρχία των μεγάλων δορυφόρων, όπως συμβαίνει τα τελευταία χρόνια.

Η δυνατότητα εκτόξευσης φορτίου μεγαλύτερου των 11 τόνων του Ariane 5 ME θα αποτελέσει πλεονέκτημα για την εκτόξευση πολλαπλών δορυφόρων. «Μπορείς να βάλεις ακόμα και τρεις δορυφόρους σε έναν ME, έναν μεγάλο και δύο μικρούς», είπε ο Israel στο AFP. Και ο Ariane 6, που έχει τη δυνατότητα εκτόξευσης δύο μικρών δορυφόρων, θα προσφέρει «μία υπερ-ανταγωνιστική» λύση στους πελάτες, συμπλήρωσε.

Παραμένει όμως το ερώτημα αν υπάρχει αγορά για τον Ariane 6 στη τωρινή μορφή του. Και αν επικρατήσουν οι μικρότεροι δορυφόροι, θα βρεθεί στην ίδια μειονεκτική θέση του Ariane 5 σήμερα, να πρέπει να εκτοξεύει πάντα δύο δορυφόρους μαζί. Ταυτόχρονα θα είναι πολύ μεγάλος για την εκτόξευση δορυφόρων μεσαίου μεγέθους, σύμφωνα με την γαλλική ελεγκτική αρχή, οι οποίοι εξυπηρετούνται καλύτερα με τους ρωσικούς πυραύλους Soyuz που χρησιμοποιεί σήμερα η Arianespace για το σκοπό αυτό.

Πηγή: space-travel.com

 

ΑΛΛΑ ΑΡΘΡΑ ΣΕ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η ΑΓΟΡΑ ΣΗΜΕΡΑ

  • Ekselans EK CAST

    Ekselans EK CAST

    Το EK CAST βελτιώνει την εμπειρία πολυμέσων των φιλοξενούμενων στα δωμάτια του ξενοδοχείου (ή/και νοσοκομείου, γηροκομείου κ.λπ.), επιτρέποντάς τους να απολαμβάνουν τόσο το δικό τους περιεχόμενο π...
  • Huayu 0143

    Huayu 0143

    Αν χάλασε το τηλεχειριστήριο του αποκωδικοποιητή σας MAG, δεν χρειάζεται να ανησυχείτε, καθώς η KAL Electronics έχει τη λύση! Διαθέτει το Huayu 0143, που είναι ένα οικονομικό τηλεχειριστήριο αντικ...
  • Tesla XT850

    Tesla XT850

    Η εταιρεία AstraSat ανακοινώνει την παραλαβή του νέου Tesla MediaBox XT850. Πρόκειται για ένα Android TV Box που είναι ταυτόχρονα και DVB-T2 HEVC (H.265) δέκτης, συμβατός με το νέο πρότυπο επίγεια...
  • D-Link DMS-106XT

    D-Link DMS-106XT

    Απολαύστε αξιόπιστο ενσύρματο Ethernet 10 Gigabit, με πέντε θύρες 2.5 Gigabit, λειτουργία Turbo για ιεράρχηση QoS βάσει θυρών, καθώς και πολύχρωμο φωτισμό LED, που σας επιτρέπουν να εξαλείψετε τα ...
  • Digitalbox 8200 HD FTA

    Digitalbox 8200 HD FTA

    Ένας νέος δέκτης κυκλοφορεί στην ελληνική αγορά από την Ψηφιακή Τεχνολογία Α.Ε.Β.Ε. Πρόκειται για τον Digitalbox 8200 HD FTA, έναν οικονομικό δορυφορικό δέκτη με DVB-S2 tuner που έχει σχεδιαστεί γ...
  • Η Panel TV μαγνήτισε τους επαγγελματίες στην Athens Electronix 2024

    Η Panel TV μαγνήτισε τους επαγγελματίες στην Athens Electronix 2024

    Νέο παράθυρο στην πληροφόρηση των επαγγελματιών ψηφιακών λύσεων άνοιξε η Panel TV με τη συμμετοχή της και την παρουσίαση νέων καινοτόμων ψηφιακών τεχνολογιών στη μεγαλύτερη κλαδική έκθεση συστημάτ...
  • Τα νέα της Mistral – Οδηγίες για μια καλή εγκατάσταση: Ενισχυτής κεραίας U30

    Τα νέα της Mistral – Οδηγίες για μια καλή εγκατάσταση: Ενισχυτής κεραίας U30

    Συνεχίζοντας την περιγραφή των προϊόντων της Mistral, θα γίνει περιγραφή των ενισχυτών κεραίας. Οι ενισχυτές κεραίας χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: 1) Οι ενισχυτές με ακροδέκτες χωρίς θωράκιση, ...
  • Αποκλειστική αντιπροσώπευση της Ekselans από την IDComs

    Αποκλειστική αντιπροσώπευση της Ekselans από την IDComs

    Οριστικοποιήθηκε η συμφωνία της IDComs για την αποκλειστική αντιπροσώπευση της Ekselans στην Ελλάδα. Σύμφωνα με το δελτίο τύπου της IDComs, ο σκοπός αυτής της συνεργασίας είναι να εμπλουτίσει τη γ...
  • Octagon Spirit PRO

    Octagon Spirit PRO

    Έφτασε στην Tronix ο νέος Octagon Spirit PRO, ένας IP δέκτης που συνδυάζει την προηγμένη τεχνολογία με την κορυφαία σχεδίαση και προσφέρει τις πιο πρόσφατες δυνατότητες για μια απαράμιλλη εμπειρία...
  • Η AVM στην MWC 2024

    Η AVM στην MWC 2024

    Στη φετινή MWC στη Βαρκελώνη, η AVM παρουσίασε πρωτοποριακές καινοτομίες και νέα προϊόντα FRITZ! για ισχυρές συνδέσεις. Το FRITZ!Box 5690 Pro για οπτικές ίνες υποστηρίζει επιπλέον σύνδεση DSL κ...
  • TP-Link SG6428X & SG6654X

    TP-Link SG6428X & SG6654X

    Τα SG6428X και SG6654X είναι δύο υψηλής απόδοσης επαγγελματικά switches επιπέδου L3 της TP-Link, τα οποία διαθέτουν πλεονάζουσες μονάδες τροφοδοσίας και προσφέρουν γρήγορες ενσύρματες ταχύτητες 10...
  • devolo Magic 2 WiFi next

    devolo Magic 2 WiFi next

    Το Magic 2 WiFi next της Devolo «ανεβάζει» το Internet στο σπίτι σας σε νέα επίπεδα. Χάρη στην εξαιρετική τεχνολογία Powerline, η πλήρης απόδοση της σύνδεσής σας στο Internet μεταφέρεται με ταχύτη...

ΣΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΤΕΥΧΟΣ

  • Ψηφιακή Τηλεόραση, Μάιος 2024

    Ψηφιακή Τηλεόραση, Μάιος 2024

    Κυκλοφορεί το νέο τεύχος Μαΐου 2024 του περιοδικού "Ψηφιακή Τηλεόραση" μαζί με το "Security Report" Το νέο τεύχος Μαΐου του περιοδικού «Ψηφιακή Τηλεόραση» κυκλοφορεί πάντα μαζί με το περιοδικό ...
  • Cosmote, Nova, Vodafone – Όλα τα πακέτα για streaming και υπερυψηλές ταχύτητες internet μέσω οπτικής ίνας

    Cosmote, Nova, Vodafone – Όλα τα πακέτα για streaming και υπερυψηλές ταχύτητες internet μέσω οπτικής ίνας

    Οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι είναι πάντα περιζήτητοι! Εκτός από τις υπηρεσίες τηλεφωνίας και υψηλής ταχύτητας internet που παρέχουν, έχουν εμπλουτίσει το πορτφόλιό τους και με πλατφόρμες συνδρομητ...
  • Kathrein UFOpro

    Kathrein UFOpro

    Το UFOpro αποτελεί την πρόσφατη πλατφόρμα Headend της γερμανικής Kathrein, που προσφέρει ηγετική σχέση απόδοσης - τιμής στην αγορά! Είναι κατασκευασμένο για εφαρμογές τηλεόρασης επόμενης γενιάς σε...
  • Sat & Zap, Μάιος 2024

    Sat & Zap, Μάιος 2024

    Ελάχιστο το ευρωπαϊκό ενδιαφέρον στη γεωστατική τροχιά όπου το streaming έχει υπερκεράσει τους δορυφόρους. Αντίθετα, σε Ασία και Αφρική κάθε μήνα εμφανίζονται νέα ελεύθερα κανάλια. Al Shams...