Η καραντίνα που έχει επιβληθεί σε πολλές χώρες του κόσμου λόγω του κορονοϊού COVID-19, οδήγησε σε ακόμα μεγαλύτερη αύξηση της χρήσης του διαδικτύου και των social media.
Ένα -μέχρι πρότινος- άγνωστο μέσο κοινωνικής δικτύωσης ήρθε να προστεθεί σε αυτά που ήδη χρησιμοποιούμε -δηλαδή το Facebook, το Twitter, το Instagram- και το όνομά του είναι TikTok.
Η εφαρμογή, μάλιστα, είναι… made in China και πέρασε από σαράντα κύματα μέχρι να βρει τον χώρο της στον κόσμο των social media και των εφαρμογών για κινητά τηλέφωνα.
Τι κάνει το TikTok να διαφέρει
Αρχικά, το TikTok δίνει τη δυνατότητα στους 800 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες του ανά τον κόσμο, σύμφωνα με το influencermarketinghub.com, να δημιουργήσουν βίντεο έως και 60 δευτερολέπτων, κάνοντας lip-syncing σε τραγούδια, ατάκες σειρών και ταινιών [και όχι μόνο] χάρη στα εντυπωσιακά εφέ και το γρήγορο μοντάζ.
Εν συνεχεία, ίσως να θεωρείται σαν… μετεξέλιξη των Stories σε Instagram και Facebook, τα οποία γίνονται ακόμα πιο διασκεδαστικά. Ακόμα, επιτρέπει την αλληλεπίδραση χρηστών μέσω μηνυμάτων ή/και βίντεο-απαντήσεων (τα λεγόμενα «ντουέτα»).
Πώς άρχισαν όλα
Πίσω από το TikTok κρύβεται η κινεζική εταιρεία παροχής υπηρεσιών διαδικτυακής τεχνολογίας με έδρα το Πεκίνο, ByteDance, η οποία ιδρύθηκε το 2012 από τον Ζανγκ Γιμίνγκ.
Η εταιρεία ByteDance, το 2012, δημιούργησε την ειδησεογραφική πλατφόρμα Toutiao, αποκλειστικά για την Κίνα, αλλά δεν σταμάτησε εκεί.
Έτσι, τον Σεπτέμβριο του 2016, στην Κίνα, κυκλοφόρησε η εφαρμογή Douyin που αποτέλεσε τον προπομπό του TikTok και έφτασε να έχει 100 εκατομμύρια χρήστες και προβάλλονταν πάνω από 1 δισεκατομμύριο βίντεο καθημερινά, σύμφωνα με το technode.com.
Έναν χρόνο μετά, κυκλοφόρησε το TikTok, ως η διεθνής εφαρμογή του Douyin, αλλά με καινούρια χαρακτηριστικά. Η Ταϊλάνδη, η Ιαπωνία και άλλες ασιατικές χώρες το αγκάλιασαν γρήγορα.
Η εξαγορά του musical.ly
Η εταιρεία ByteDance, τον Νοέμβριο του 2017, ξόδεψε 1 δισεκατομμύριο δολάρια για να εξαγοράσει την πλατφόρμα του musical.ly, η οποία είχε μεγάλη απήχηση σε εφήβους και νεαρούς ενήλικες.
Η αρχική ιδέα των Άλεξ Ζου και Λούις Γιανγκ αφορούσε σε μικρής διάρκειας εκπαιδευτικά βίντεο, με τον πρώτο να τονίζει πως αυτή ήταν «καταδικασμένη να αποτύχει», σύμφωνα με όσα αναφέρει το «Business Insider».
Επί της ουσίας, ωστόσο, επρόκειτο για μια start up επιχείρηση, με έδρα τη Σανγκάη, που έδινε τη δυνατότητα στους χρήστες της πλατφόρμας της να κάνουν lip-syncing τραγουδιών και να φτιάχνουν κωμικά βίντεο.
Το musical.ly κυκλοφόρησε στην αγορά τον Αύγουστο του 2014 και, τέσσερα χρόνια μετά, συγχωνεύθηκε με το TikTok, διατηρώντας τα προφίλ των χρηστών του πρώτου.
Το TikTok ως κυρίαρχη πλατφόρμα
Πλέον, το TikTok θεωρείται ως μια από τις σημαντικότερες εφαρμογές για κινητά τηλέφωνα, αφού έχει ξεπεράσει το 1,5 δισ. «κατεβάσματα» τόσο σε iOS όσο και σε Android.
Μάλιστα, δημιουργεί νέους influencers όπως είναι η Λόρεν Γκρέι, η οποία έχει πάνω από 42 εκατ. ακολούθους. Ακόμα, πολλά τραγούδια γίνονται viral αφού χρησιμοποιούνται σε αρκετά βίντεο και challenges.
Σύμφωνα με την ιστοσελίδα της ByteDance, πλέον, η εταιρεία επισημαίνει:
«Με προϊόντα διαθέσιμα σε περισσότερες από 150 αγορές, έχουμε γραφεία σε 126 πόλεις, συμπεριλαμβανομένων των Πεκίνου, Σανγκάης, Λος Άντζελες, Νέας Υόρκης, Λονδίνου, Παρισιού, Βερολίνου, Ντουμπάι, Βομβάης, Σιγκαπούρης, Τζακάρτας, Σεούλ και Τόκιο. Από τον Νοέμβριο του 2019, η ByteDance απασχολεί περισσότερους από 50.000 υπαλλήλους και 15 κέντρα έρευνας και ανάπτυξης σε όλο τον κόσμο».
Το TikTok πια λειτουργεί σε περισσότερες από 150 χώρες και σε τουλάχιστον 75 γλώσσες ενώ, όπως αναφέρει το CNBC που επικαλείται δεδομένα του Sensor Tower, έχει ξεπεράσει σε «κατεβάσματα» για iOS το Facebook, το YouTube και το Instagram.
Αμερικανική ανησυχία για το TikTok
Η ραγδαία άνοδος του TikTok στον τομέα των social media προκάλεσε ανησυχία στις ΗΠΑ και, τον Νοέμβριο του 2019, η κυβέρνηση της χώρας άρχισε έρευνα για το αν η κινεζική εφαρμογή αποτελεί «εθνική απειλή».
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το Reuters, οι Αμερικανοί νομοθέτες ανησυχούσαν ότι η κινεζική εταιρεία μπορεί να λογοκρίνει πολιτικά ευαίσθητο περιεχόμενο και να τίθεται εν αμφιβόλω ο τρόπος αποθήκευσης προσωπικών δεδομένων.
Από την πλευρά του, εκπρόσωπος του TikTok είχε αναφέρει τότε το εξής:
«Αν και δεν μπορούμε να σχολιάσουμε τις τρέχουσες νομικές διαδικασίες, το TikTok έχει καταστήσει σαφές ότι έχουμε ύψιστη προτεραιότητα το να κερδίσουμε την εμπιστοσύνη των χρηστών και των ρυθμιστικών αρχών στις ΗΠΑ. Μέρος αυτής της προσπάθειας περιλαμβάνει τη συνεργασία με το Κογκρέσο και δεσμευόμαστε να το πράξουμε».
Το TikTok υποστήριξε, επίσης, ότι η Κίνα δεν έχει δικαιοδοσία για το περιεχόμενο της εφαρμογής, το οποίο δεν λειτουργεί στην ασιατική χώρα και δεν επηρεάζεται από καμία ξένη κυβέρνηση.
Πηγή: sputniknews.gr
(Κώστας Παπαζαχαρίου, αναδημοσίευση 28/4/2020)