Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookie ώστε να μπορούμε να σας παρέχουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία χρήστη. Οι πληροφορίες cookie αποθηκεύονται στο πρόγραμμα περιήγησης σας και εκτελούν λειτουργίες όπως η ανάγνωση σας όταν επιστρέφετε στον ιστότοπο μας και η βοήθεια της ομάδας μας να κατανοήσει ποιες ενότητες του ιστοτόπου θεωρείτε πιο ενδιαφέρουσες και χρήσιμες.
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Οι ταινίες της ημέρας- Σχόλια και κριτική
ΑΝΤ1 13.30
Κινούμενα σχέδια, 2005 (Έγχρ.), 91′
BACK TO GAYA. Ευρωπαϊκή ταινία των Λέναρντ Φριτζ Κραβίνκελ και Χόλγερ Τάπε.
Δύο ανθρωποειδή με αφτιά γαϊδάρου και οι εχθροί τους, οι Σνερκς, βγαίνουν κατά λάθος από τον κόσμο τους, που είναι ένα τηλεοπτικό σόου.
Το πρώτο γερμανικής παραγωγής ψηφιακό καρτούν υπογράφεται σεναριακά από τους δημιουργούς των «Ζουζουνιών», ανταγωνίζεται στα ίσα στην εικόνα και μόνο τις δημιουργίες των αμερικανικών στούντιο, ωστόσο δεν είναι καθόλου μα καθόλου αστείο, γεγονός που γίνεται ακόμα εντονότερο με τη μεταγλώττιση.
STAR 13.30
Κωμωδία, 2006 (Έγχρ.), 115′
MAN OF THE YEAR. Αμερικανική ταινία του Μπάρι Λέβινσον, με τους Ρόμπιν Γουίλιαμς, Κρίστοφερ Γουόκεν, Λόρα Λίνεϊ.
Ο Τεντ Τομπς, δημοφιλής παρουσιαστής σατιρικού πολιτικού talk show, βάζει υποψηφιότητα στις εκλογές για την προεδρική θέση. Κι ενώ κερδίζει, μια γυναίκα από την εταιρεία καταμέτρησης των αποτελεσμάτων προσπαθεί απεγνωσμένα να του ανακοινώσει κάτι πολύ σοβαρό.
Όσο η ταινία φωτίζει τη διαφορετικότητα αυτού του εκκεντρικού υποψηφίου –ενός εφευρετικού showman με μεγάλο αβαντάζ έναντι των άλλων πολιτικών που θυμίζουν κέρινα ομοιώματα– υπάρχει μια δραματουργική συνοχή. Μετά την εκλογική νίκη του όμως, η σατιρική πρόθεση σκάει σαν φαρσικό πυροτέχνημα.
MEGA 14.50
Νεανική, 1996 (Έγχρ.), 100′
RACE THE SUN. Αμερικανική ταινία του Τσαρλς Τ. Κάνγκανις, με τους Τζέιμς Μπελούσι, Χάλι Μπέρι, Μπιλ Χάντερ.
Μια καθηγήτρια εμφανίζεται σ’ ένα σχολείο όπου φοιτούν παιδιά χαμηλών κοινωνικών στρωμάτων και τους εμπνέει τον αυτοσεβασμό και την αυτοεκτίμηση.
Με αναφορές σε μια πραγματική ιστορία, αυτό το κλισέ αναμάσημα περί ερεθισμάτων που χρειάζονται τα παιδιά για να γίνουν καλοί μαθητές και άξιοι ενήλικες, θυμίζει έναν «Κύκλο των Χαμένων Ποιητών» με εμπριμέ πουκάμισα και κοκτέιλ με ομπρελίτσες, αφού διαδραματίζεται στη Χαβάη.
ΕΤ1 16.30
Κοινωνική, 2007 (Έγχρ.), 81′
BUDDHA COLLAPSED OUT OF SHAME. Ιρανική ταινια της Χάνα Μαχμαλμπάφ, με τους Νικμπάκτ Νορούζ, Αμπάς Αλιτζόμ, Αμπντολαλί Χοσεϊνάλι.
Μετά τη Σαμίρα («Στις 5 το Απόγευμα»), ήρθε η ώρα της μικρότερης κόρης του Μοσέν Μαχμαλμπάφ («Κανταχάρ») να ακολουθήσει το οικογενειακό επάγγελμα, με το γνώριμο για τους Ιρανούς τρόπο και στον ελεύθερο για εκείνους χώρο. Στη βομβαρδισμένη Μπαμιάμ του Αφγανιστάν, δίπλα στα γκρεμισμένα από τους Ταλιμπάν γιγαντιαία αγάλματα του Βούδα, η μικρή Μπαχτάι θέλει να πάει σχολείο για να μάθει να διαβάζει. Πρέπει πρώτα να αγοράσει ένα τετράδιο και κατόπιν να ξεφύγει από τα επικίνδυνα παιχνίδια των αγοριών.
Η εκπληκτική φατσούλα της Νικμπάκτ Νορούζ παίρνει πάνω της το θαρραλέο αυτό οδοιπορικό και με γελαστό πείσμα δίνει τον υπέρ πάντων αγώνα για να πουλήσει τέσσερα αβγά ή να κάτσει στριμωγμένη σ’ ένα θρανίο. Εκμεταλλευόμενη την αυθεντικότητα των περιστάσεων, η Μαχμαλμπάφ μιλά «εξ αντανακλάσεως» για όλα όσα συμβαίνουν στη χώρα της, γίνεται μάρτυρας μιας βίαιης καθημερινότητας που από πολεμική ή θρησκευτική έχει γίνει πλέον κοινωνική και, χωρίς να αποφεύγει εντελώς τη γραφική προσέγγιση, τεκμηριώνει μια σύντομη, μα συγκινητική μαρτυρία ενηλικίωσης.
STAR 18.00
Κομεντί, 2002 (Έγχρ.), 88′
VIEW FROM THE TOP. Αμερικανική ταινία του Μπρούνο Μπαρέτο, με τις Γκουινέθ Πάλτροου, Κριστίνα Απλγκέιτ, Κάντις Μπέργκεν.
Μια επαρχιωτοπούλα ονειρεύεται να γίνει αεροσυνοδός σε διεθνείς πτήσης. Ξεκινά από παρακατιανή εταιρεία, δίνει εξετάσεις στη Royalty Airlines, αλλά χάνει επειδή μια «φίλη» της ανταλλάσσει τα γραπτά του διαγωνισμού.
Ούτε η Βουγιουκλάκη του ’60 δεν θα έκανε μια τόσο κιτς και αφελή ταινία προπαγανδίζοντας απλοϊκά (και ξεπερασμένα) κοριτσίστικα όνειρα. Ο Μπαρέτο δεν καταφέρνει να πάρει απόσταση από το θέμα του, ενώ είχε όλα τα φόντα για μια σάτιρα των αφελών αμερικανικών ονείρων – κάτι που μάλλον δεν ήταν στις προθέσεις της όλο και πιο συντηρητικής Miramax.
STAR 21.00
Κινούμενα σχέδια, 2006 (Έγχρ.), 90′
BARNYARD. Αμερικανο-γερμανική ταινία του Στιβ Έντεκερκ.
Τα ζώα μιας φάρμας δεν χάνουν την ευκαιρία να ξεφαντώνουν και να οργανώνουν πάρτι, εν αγνοία του ιδιοκτήτη τους. Όταν ο αρχηγός της φάρμας, ο Μπεν η αγελάδα, σκοτώνεται από τα κογιότ, ο μέχρι τότε ανέμελος γιος του Ότις αναλαμβάνει ηγετικό ρόλο στην προστασία των ζώων.
Αφού προσπεράσεις το γεγονός ότι οι αγελάδες Μπεν και Ότις είναι… αρσενικά, το ενδιαφέρον ξεκινάει και σταματάει στην εντυπωσιακή διαχείριση των πολλών εξανθρωπισμένων ζώων σχεδόν σε όλα τα πλάνα, χωρίς όμως ουσιαστική εμβάθυνση σε κάποιο απ’ αυτά. Η ταινία προβάλλεται μεταγλωττισμένη.
ΕΤ1 22.00
Δραματική, 2001 (Έγχρ.), 137′
Αμερικανο-αγγλο-ιταλική ταινία του Ρόμπερτ Όλτμαν, με τους Μάγκι Σμιθ, Έλεν Μίρεν, Μάικλ Γκάμπον.
Αγγλία του μεσοπολέμου, μια εξοχική έπαυλη ως περιορισμένος τοπογραφικά χώρος αναφοράς, πάνω από 20 χαρακτήρες με σημαίνουσα δραματική βαρύτητα, ένας κόσμος ταξικών αντιθέσεων με τους «πάνω» και τους «κάτω» και μια εσωτερική σκάλα να ενώνει τους δυο αυτούς ξεχωριστούς κόσμους, ένα έγκλημα που μοιάζει να ξέφυγε από σελίδες της Αγκάθα Κρίστι, μόνο που η εξιχνίασή του ελάχιστα ενδιαφέρει τον σκηνοθέτη.
Η ταινία παραπέμπει περισσότερο στον «Κανόνα του Παιχνιδιού» του Ρενουάρ, όχι μόνο γιατί έχουμε να κάνουμε μ’ ένα κυνηγητικό πάρτι, αλλά γιατί και οι δυο ταινίες αντιμετωπίζουν την υποκρισία και τα κρυφά μυστικά ενός συγκεκριμένου κοινωνικά μικρόκοσμου με όρους ταξικής σύγκρουσης. Φοβερά προσεγμένο σενάριο που ακολουθεί τη γνώριμη υφολογία του Όλτμαν της κοινής συνομιλίας δεκάδων χαρακτήρων ταυτόχρονα χωρίς το αποτέλεσμα να είναι κακόφωνο, άψογη παραγωγή, δαντελένιο αποτέλεσμα στο επίπεδο των καλύτερων ταινιών εποχής του Άιβορι, φοβερό καστ.
MEGA 22.20
Κοινωνική, 2006 (Έγχρ.), 120′
THE PURSUIT OF HAPPYNESS. Αμερικανική ταινία του Γκαμπριέλε Μουτσίνο, με τους Γουίλ Σμιθ, Θάντι Νιούτον, Τζέιντεν Σμιθ.
Η αληθινή ιστορία του Κρις Γκάρνερ, ο οποίος έπιασε πάτο, έζησε την απόλυτη πτώχευση έχοντας ταυτόχρονα έναν μικρό γιο να προστατεύει και ως αυτοδημιούργητος έφτασε να διοικεί τη δική του χρηματιστηριακή εταιρεία, συγκίνησε τον Γουίλ Σμιθ.
Σεβαστή η στροφή του σε μια πιο ανθρωποκεντρική ταινία και ερμηνεία. Η ταινία όμως δεν αποφεύγει την απόλυτη υποταγή της στην κυρίαρχη ιδεολογία της επιτυχίας έτσι όπως την επιβάλλει το αμερικανικό όνειρο. Η επιλογή του μικρού γιου του Σμιθ στο ρόλο του γιου του και επί της οθόνης φόρτισε συναισθηματικά τον ηθοποιό, διασφαλίζοντάς του μια συγκινητική ερμηνεία και την υποψηφιότητα για Όσκαρ.
STAR 22.45
Κωμωδία, 1992 (Έγχρ.), 87′
STOP! OR MY MOM WILL SHOOT. Αμερικανική ταινία του Ρότζερ Σπότισγουντ, με τους Σιλβέστερ Σταλόνε, ΤζoMπεθ Γουίλιαμς, Εστέλ Γκετί.
Ένας εργένης αστυνομικός δέχεται την ξαφνική επίσκεψη της μητέρας του, η οποία αναστατώνει τη ζωή του.
Η τηλεοπτική σταρ Εστέλ Γκετί κλέβει πολύ άνετα την παράσταση από τον Σιλβέστερ Σταλόνε. Αλλά αυτός ο εκ του βασικού συντελεστή, δηλαδή του Σταλόνε, καταδικασμένος συνδυασμός κωμωδίας και περιπέτειας, δεν θα μπορούσε να σωθεί από την αφέλεια και την καπατσοσύνη της αγαπημένης Σοφία Πετρίλο των «Χρυσών Κοριτσιών».
ΕΤ3 23.00
Δραματική, 2007 (Έγχρ.), 124′
YOUTH WITHOUT YOUTH. Αμερικανο-γερμανική ταινία του Φράνσις Φορντ Κόπολα, με τους Τιμ Ροθ, Αλεξάντρα Μαρία Λάρα, Μπρούνο Γκαντς.
Στη Ρουμανία του 1938, ένας κεραυνός χτυπά τον 70χρονο καθηγητή Ντόμινικ Ματέι. Στο νοσοκομείο οι γιατροί διαπιστώνουν έκπληκτοι ότι έχει μεταμορφωθεί σ’ έναν υγιή σαραντάρη, κάτι το οποίο θα τον βάλει στο στόχαστρο των ναζί.
Η νουβέλα, περισσότερο φιλοσοφικό δοκίμιο παρά λογοτεχνικό αφήγημα, του Ρουμάνου Μιρσέα Ελιάντ, την οποία διασκευάζει σεναριακά ο ίδιος ο σκηνοθέτης, μοιάζει αδύνατον να κινηματογραφηθεί. Εκείνος όμως δοκιμάζει να την ακολουθήσει πιστά, φιλοδοξώντας να μετατρέψει όχι μόνο την πλοκή αλλά και τις λέξεις και τις έννοιές της σε εικόνες, καταλήγοντας αναπόφευκτα σ’ έναν οπτικό βερμπαλισμό. Από τον «Φάουστ» και το «Δόκτωρ Τζέκιλ και κύριος Χάιντ» στις θεωρίες του Καρλ Γιουνγκ και την ινδουιστική φιλοσοφία, ο Κόπολα φορτώνει την ισχνή ιστορία του μ’ ένα αφόρητο ιδεολογικό βάρος, θεωρητικολογώντας χωρίς τελειωμό, χωρίς ουσία και χωρίς αποτέλεσμα. Αν, μάλιστα, δεν ήταν ένας τόσο ικανός εικονοπλάστης (σκηνές με τέλειο εσωτερικό ρυθμό, πλαστικό μοντάζ, ρευστά πλάνα), η ταινία δεν θα ήταν απλώς μια ενδιαφέρουσα, μεγαλοπρεπής αποτυχία, αλλά μια επώδυνη κινηματογραφική εμπειρία.
ALPHA 23.00
Δραματική, 2002 (Έγχρ.), 123′
UNFAITHFUL. Αμερικανική ταινία του Έιντριαν Λιν, με τους Ρίτσαρντ Γκιρ, Νταϊάν Λέιν, Ολιβιέ Μαρτίνεζ.
Ύστερα από μια δεκαετία, μια 35χρονη απατά τον άνδρα της με ένα νεαρό Γάλλο μποέμ. Όταν ο σύζυγός της ανακαλύπτει την απιστία, επισκέπτεται τον εραστή της και τυφλωμένος από ζήλια οδηγείται σε μια μοιραία πράξη.
Ο Έιντριαν Λιν, 15 χρόνια μετά την «Ολέθρια σχέση», αφηγείται μια νέα εκδοχή των ολέθριων συνεπειών της μοιχείας, με το ίδιο λίγο-πολύ μοραλιστικό ύφος. Χρησιμοποιώντας ως καμβά του σεναρίου την «Άπιστη Γυναίκα» του Σαμπρόλ, κάνει ένα κλασικό ερωτικό δράμα πάνω στο αρχετυπικό τρίγωνο «άπιστη σύζυγος-εραστής-πληγωμένος/οργισμένος σύζυγος», χωρίς να εμβαθύνει στα αίτια που οδηγούν στην απιστία. Πρόκειται βεβαίως για σκηνοθέτη που γνωρίζει πώς να φτιάξει ατμόσφαιρα και να αξιοποιήσει δραματουργικά βροχές, καταιγίδες ή μικρο-αντικείμενα. Οι ερωτικές σκηνές δεν έχουν την τόλμη του «91/2 εβδομάδες», είναι όμως δεόντως αισθησιακές. Η πιο ευχάριστη έκπληξη είναι η ωρίμανση της Νταϊάν Λέιν, αντίθετα ο Ρίτσαρντ Γκιρ είναι εντελώς υποτονικός, ενώ ο Ολιβιέ Μαρτίνεζ αδικείται από ένα σενάριο που τον θέλει να κουβαλά όλα τα κλισέ του ευρωπαίου διανοούμενου μποέμ.
STAR 00.30
Περιπέτεια, 2004 (Έγχρ.), 96′
NINE LIVES. Αμερικανική ταινία του Ντέιβιντ Κάρσον, με τους Γουέσλι Σνάιπς, Κιμ Κόουτς, Στιούαρτ Γουίλσον.
Ένας πρώην κομάντο που κάνει ψυχοθεραπεία μετά το θάνατο του καλύτερού του φίλου σε μια αποστολή στη Βοσνία (και τα έχει με την αδερφή του φίλου του), πέφτει θύμα πρακτόρων της CIA οι οποίοι τον περνούν για κάποιον άλλο και του χορηγούν ένα πειραματικό παραισθησιογόνο φάρμακο με επικίνδυνες παρενέργειες υποβολής, αλλά εκείνος το σκάει και έχει λίγες ώρες για να βρει το αντίδοτο.
Από την αρχή αναρωτιέσαι τι δουλειά έχει ο Γουέσλι Σνάιπς σε μια περιπέτεια που κανονικά θα της αρκούσε ο Στίβεν Σίγκαλ ή ο Ντολφ Λούντγκρεν για πρωταγωνιστής, που πέφτει θύμα της μακράς θητείας του σκηνοθέτη στην τηλεόραση και –κυρίως– δεν προσφέρει τίποτα πέρα από μερικές καλογυρισμένες σκηνές δράσης.
ΕΤ1 00.45
Ντοκιμαντέρ, 2005 (Έγχρ.), 92′
UNSER TAGLICH BROT Γερμανο-αυστριακή ταινία του Νικολάους Γκεϊράλτερ.
Ένα χωράφι γεμάτο ηλιοτρόπια. Τους ήχους της ημέρας διακόπτουν αυτοί ενός αεροπλάνου, το οποίο μπαίνει στο πλάνο, στρίβει και, πετώντας προς το μέρος μας, αρχίζει να ψεκάζει μέχρι που περνάει από μπροστά μας και χάνεται. Η απλή αυτή σκηνή, δίπλα σ’ εκείνη μιας μηχανής που «πυροβολάει» ζωντανά κοτοπουλάκια σε καφάσια που μόλις γεμίζουν αντικαθίστανται αυτόματα από άλλα και δίπλα στην εικόνα ενός εργάτη, ο οποίος τρώει μόνος το κολατσιό του στη γωνιά μιας μεγάλης αίθουσας, μας αποκαλύπτουν με έναν ευθύ, αλλά ταυτόχρονα περίτεχνο τρόπο, ότι το «πάτερ ημών» δεν αρκεί πλέον για να φέρει τον επιούσιον άρτο στο τραπέζι μας.
Γιατί αυτός δεν ζυμώνεται από τα χέρια της γιαγιάς που, ξυπνά χαρούμενη κάθε πρωί στο αγρόκτημα –όπως συμβαίνει σε κάθε διαφήμιση που σέβεται τον εαυτό της (αλλά όχι απαραίτητα τους θεατές της)– αλλά παράγεται, όπως όλα τα προϊόντα της διατροφής μας, από μια αυστηρά οργανωμένη, αυτοματοποιημένη διαδικασία. Αυτή την αλυσίδα παραγωγής παρακολουθεί ο Γκεϊράλτερ μέσα από ακίνητα πλάνα που, χωρίς μουσική, διαλόγους ή σχολιασμό, εναλλάσσονται κάθε 30 με 40 δευτερόλεπτα και περιγράφουν έναν κόσμο στον οποίο ο άνθρωπος αποξενώνεται όλο και περισσότερο από την τροφή του, άρα και από το περιβάλλον του, τόσο ως παραγωγός όσο φυσικά και ως καταναλωτής.
MEGA 01.00
Κωμωδία, 1993 (Έγχρ.), 104′
MANHTTAN MURDER MYSTERY. Αμερικανική ταινία του Γούντι Άλεν, με τον ίδιο και τους Νταϊάν Κίτον, Άλαν Άλντα.
Ο Γούντι Άλεν και η Νταϊάν Κίτον μεταμορφώνονται σε ντετέκτιβ όταν μια γειτόνισσα βρίσκεται νεκρή.
Άλλη μια απολαυστική κωμωδία του αγαπημένου μας Αμερικανού σκηνοθέτη, που λειτουργεί μέσα από την υποτυπώδη αστυνομική ίντριγκα (που δεν θα μπορούσε να είναι αυτοσκοπός) ως μια πανέξυπνη σάτιρα ηθών και σχέσεων.
ALPHA 02.15
Δραματική, 2002 (Έγχρ.), 123′
UNFAITHFUL. Αμερικανική ταινία του Έιντριαν Λιν, με τους Ρίτσαρντ Γκιρ, Νταϊάν Λέιν, Ολιβιέ Μαρτίνεζ.
Ύστερα από μια δεκαετία, μια 35χρονη απατά τον άνδρα της με ένα νεαρό Γάλλο μποέμ. Όταν ο σύζυγός της ανακαλύπτει την απιστία, επισκέπτεται τον εραστή της και τυφλωμένος από ζήλια οδηγείται σε μια μοιραία πράξη.
Ο Έιντριαν Λιν, 15 χρόνια μετά την «Ολέθρια σχέση», αφηγείται μια νέα εκδοχή των ολέθριων συνεπειών της μοιχείας, με το ίδιο λίγο-πολύ μοραλιστικό ύφος. Χρησιμοποιώντας ως καμβά του σεναρίου την «Άπιστη Γυναίκα» του Σαμπρόλ, κάνει ένα κλασικό ερωτικό δράμα πάνω στο αρχετυπικό τρίγωνο «άπιστη σύζυγος-εραστής-πληγωμένος/οργισμένος σύζυγος», χωρίς να εμβαθύνει στα αίτια που οδηγούν στην απιστία. Πρόκειται βεβαίως για σκηνοθέτη που γνωρίζει πώς να φτιάξει ατμόσφαιρα και να αξιοποιήσει δραματουργικά βροχές, καταιγίδες ή μικρο-αντικείμενα. Οι ερωτικές σκηνές δεν έχουν την τόλμη του «91/2 εβδομάδες», είναι όμως δεόντως αισθησιακές. Η πιο ευχάριστη έκπληξη είναι η ωρίμανση της Νταϊάν Λέιν, αντίθετα ο Ρίτσαρντ Γκιρ είναι εντελώς υποτονικός, ενώ ο Ολιβιέ Μαρτίνεζ αδικείται από ένα σενάριο που τον θέλει να κουβαλά όλα τα κλισέ του ευρωπαίου διανοούμενου μποέμ.
STAR 02.30
Θρίλερ, 1958 (Έγχρ.), 128′
VERTIGO. Αμερικανική ταινία του Άλφρεντ Χίτσκοκ, με τους Τζέιμς Στιούαρτ, Κιμ Νόβακ, Μπάρμπαρα Μπελ Γκέντες.
Βασισμένος σε μυθιστόρημα των Μπουαλό και Ναρσεζάκ, ο «Δεσμώτης του Ιλίγγου» διατηρεί στην επιφάνειά του όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά που κάνουν τα θρίλερ του Άλφρεντ Χίτσκοκ ακαταμάχητα. Οι σαγηνευτικές εμμονές του χιτσκοκικού σύμπαντος και η απαράμιλλη γοητεία του αφηγηματικού σινεμά δεν συνταιριάστηκαν ποτέ αρμονικότερα. Ονειρική ατμόσφαιρα και ψυχαναλυτικά σύμβολα δένονται κόμπο με μια πλοκή που εκπλήσσει διαρκώς, ενώ το σασπένς γίνεται ο πραγματικός πρωταγωνιστής όταν, λίγο μετά τη μέση της ταινίας, μαθαίνουμε τη στημένη απάτη την οποία ο ήρωας αγνοεί.
Εκτός του ότι συμπυκνώνει, όμως, έναν ολόκληρο κινηματογραφικό κόσμο με τρόπο συναρπαστικό, ο «Δεσμώτης του Ιλίγγου» αποτελεί ένα μοναδικό σχόλιο πάνω στους αναπαραστατικούς μηχανισμούς (ακόμα και του ίδιου του σινεμά) και μια σπαρακτική ιστορία αγάπης – τη σπαρακτικότερη ίσως που αποτυπώθηκε ποτέ σε φιλμ. Δέσμιος της εικόνας που κατασκεύασε για τον Άλλον, ο Σκότι ερωτεύεται μια γυναίκα με σάρκα και οστά, αλλά κυνηγά ένα φάντασμα, το οποίο, ερωτευμένο κι αυτό, είναι μοιραίο να πεθάνει δύο φορές – μία για χάρη του θεάματος και μία στ’ αλήθεια.
ΑΝΤ1 03.20
Δραματική, 1993 (Έγχρ.), 95′
THE LIAR’S CLUB. Αμερικανική ταινία του Τζέφρι Πόρτερ, με τους Γουίλ Γουίτον, Μπράϊαν Κράους, Σεβόν Ντάρκιν.
Είναι όλοι τους μέλη μια τυπικής παρέας σχολιαρόπαιδων, που παραφουσκώνουν τα κατορθώματά τους γι’ αυτό και έχουν το όνομα «Η Λέσχη των Ψευτών». Όταν όμως ο ένας από αυτούς βιάζει μια κοπέλα (εννοείται μετά από μεθύσι σε πάρτι!), αναγκάζονται να πουν πραγματικά ψέματα για να τον προστατεύσουν, ενώ τα πράγματα περιπλέκονται ακόμα περισσότερα όταν για να εκφοβίσουν το θύμα κάνουν μια απόπειρα δολοφονίας.
Εδώ δεν υπάρχει τίποτα που δεν έχεις ξαναδεί σε μια νεανική αμερικανική ταινία (η περιφρούρηση της παρέας, ο χαβαλές που αποδεικνύεται μοιραίος), μερικοί χαρακτήρες και ερμηνείες επισκιάζουν τους άλλους, για σεναριακή συνοχή και κατεύθυνση ούτε λόγος, οπότε το μοναδικό ενδιαφέρον είναι να παρακολουθήσεις δυο ηθοποιούς που τους γνωρίζεις από την τηλεόραση, τον Μπράιαν Κράους («Six Feet Under») και τον Γουίλ Γουίτον (πρόσφατα υπήρξε ο «εχθρός» του Σέλντον στο «The Big Bang Theory»).
Επιλογές από την συνδρομητική
novacinema1-HD 00.55
Θρίλερ, 2011 (Έγχρ.), 93′
SOURCE CODE. Αμερικανική ταινία του Ντάνκαν Τζόουνς, με τους Τζέικ Τζίλενχαλ, Μισέλ Μόιναχαν, Βέρα Φαρμίγκα.
Χωρίς σεναριακή εμπλοκή όπως στο «Moon», ο γιος του Ντέιβιντ Μπάουι διεκπεραιώνει υποδειγματικά την έξυπνα στημένη ιδέα ενός σπιντάτου θρίλερ φαντασίας, υπερκαλύπτοντας με τη βιρτουοζιτέ του πολλές από τις αυθαιρεσίες του: ένας στρατιώτης στο Αφγανιστάν ξυπνά στο σώμα ενός άγνωστου άντρα, σε ένα τρένο με κατεύθυνση το Σικάγο. Σε οκτώ λεπτά μια βόμβα εκρήγνυται κι εκείνος γυρίζει πίσω ξανά και ξανά – μέχρι να βρει την ταυτότητα του βομβιστή.
Πιο απλό από το «Inception» και τους «12 Πιθήκους» και λιγότερο αστείο από τη «Μέρα της Μαρμότας», το φιλμ ξεμπερδεύει αποτελεσματικά, αν και λίγο εκβιαστικά, το δραματικό μίτο του… μα, υπάρχουν άλλα είκοσι λεπτά! Ένα άλλο ουρανοκατέβατο, μελοδραματικά επεξηγηματικό και δακρύβρεκτα αισιόδοξο δεύτερο φιλμ ξεκινά τότε εκβιάζοντας ένα αταίριαστο feelgood φινάλε και καταστρέφοντας το αρχικό σκοτεινό και απειλητικό κλίμα.
OTE TV Cinema on Demand
Φαντασίας, 2011 (Έγχρ.), 125′
HARRY POTTER AND THE DEATHLY HALLOWS: PART 2. Αμερικανο-αγγλική ταινία του Ντέιβιντ Γέιτς, με τους Ντάνιελ Ράντκλιφ, Έμα Γουάτσον, Ρούπερτ Γκριντ.
Αν στο πρώτο μέρος των «Κλήρων του Θανάτου» είχαμε την προετοιμασία της ύστατης αναμέτρησης, στο δεύτερο μέρος έχουμε το πέρασμα στην καθαρόαιμη δράση. Με εξαίρεση δύο σύντομες σεκάνς, μία με τον Σέβερους Σνέιπ και μία με τον Ντάμπλντορ, όλη η ταινία είναι στην πραγματικότητα η πολιορκία και η μάχη του Χόγκουαρτς, με επίλογο τη μονομαχία των δυο ορκισμένων εχθρών.
Ο Γέιτς διατηρεί τους σκούρους τόνους και την απειλητική ατμόσφαιρα (δεν υπάρχει ούτε χρόνος ούτε διάθεση για χιούμορ), χρησιμοποιεί με σύνεση τα εφέ και τονίζει τις αναλογίες του υπέρ πάντων αγώνα με τη μάχη της αποκλεισμένης Μεγάλης Βρετανίας κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Η εικόνα των δυνάμεων του Βόλντεμορτ παραπέμπει ευθέως στα χιτλερικά στρατεύματα, ενώ το κατεστραμμένο εκπαιδευτικό ίδρυμα στο βομβαρδισμένο Λονδίνο. Αντίο, Χάρι…
Athinorama.gr
ΑΝΤ1 13.30
Κινούμενα σχέδια, 2005 (Έγχρ.), 91′
BACK TO GAYA. Ευρωπαϊκή ταινία των Λέναρντ Φριτζ Κραβίνκελ και Χόλγερ Τάπε.
Δύο ανθρωποειδή με αφτιά γαϊδάρου και οι εχθροί τους, οι Σνερκς, βγαίνουν κατά λάθος από τον κόσμο τους, που είναι ένα τηλεοπτικό σόου.
Το πρώτο γερμανικής παραγωγής ψηφιακό καρτούν υπογράφεται σεναριακά από τους δημιουργούς των «Ζουζουνιών», ανταγωνίζεται στα ίσα στην εικόνα και μόνο τις δημιουργίες των αμερικανικών στούντιο, ωστόσο δεν είναι καθόλου μα καθόλου αστείο, γεγονός που γίνεται ακόμα εντονότερο με τη μεταγλώττιση.
STAR 13.30
Κωμωδία, 2006 (Έγχρ.), 115′
MAN OF THE YEAR. Αμερικανική ταινία του Μπάρι Λέβινσον, με τους Ρόμπιν Γουίλιαμς, Κρίστοφερ Γουόκεν, Λόρα Λίνεϊ.
Ο Τεντ Τομπς, δημοφιλής παρουσιαστής σατιρικού πολιτικού talk show, βάζει υποψηφιότητα στις εκλογές για την προεδρική θέση. Κι ενώ κερδίζει, μια γυναίκα από την εταιρεία καταμέτρησης των αποτελεσμάτων προσπαθεί απεγνωσμένα να του ανακοινώσει κάτι πολύ σοβαρό.
Όσο η ταινία φωτίζει τη διαφορετικότητα αυτού του εκκεντρικού υποψηφίου –ενός εφευρετικού showman με μεγάλο αβαντάζ έναντι των άλλων πολιτικών που θυμίζουν κέρινα ομοιώματα– υπάρχει μια δραματουργική συνοχή. Μετά την εκλογική νίκη του όμως, η σατιρική πρόθεση σκάει σαν φαρσικό πυροτέχνημα.
MEGA 14.50
Νεανική, 1996 (Έγχρ.), 100′
RACE THE SUN. Αμερικανική ταινία του Τσαρλς Τ. Κάνγκανις, με τους Τζέιμς Μπελούσι, Χάλι Μπέρι, Μπιλ Χάντερ.
Μια καθηγήτρια εμφανίζεται σ’ ένα σχολείο όπου φοιτούν παιδιά χαμηλών κοινωνικών στρωμάτων και τους εμπνέει τον αυτοσεβασμό και την αυτοεκτίμηση.
Με αναφορές σε μια πραγματική ιστορία, αυτό το κλισέ αναμάσημα περί ερεθισμάτων που χρειάζονται τα παιδιά για να γίνουν καλοί μαθητές και άξιοι ενήλικες, θυμίζει έναν «Κύκλο των Χαμένων Ποιητών» με εμπριμέ πουκάμισα και κοκτέιλ με ομπρελίτσες, αφού διαδραματίζεται στη Χαβάη.
ΕΤ1 16.30
Κοινωνική, 2007 (Έγχρ.), 81′
BUDDHA COLLAPSED OUT OF SHAME. Ιρανική ταινια της Χάνα Μαχμαλμπάφ, με τους Νικμπάκτ Νορούζ, Αμπάς Αλιτζόμ, Αμπντολαλί Χοσεϊνάλι.
Μετά τη Σαμίρα («Στις 5 το Απόγευμα»), ήρθε η ώρα της μικρότερης κόρης του Μοσέν Μαχμαλμπάφ («Κανταχάρ») να ακολουθήσει το οικογενειακό επάγγελμα, με το γνώριμο για τους Ιρανούς τρόπο και στον ελεύθερο για εκείνους χώρο. Στη βομβαρδισμένη Μπαμιάμ του Αφγανιστάν, δίπλα στα γκρεμισμένα από τους Ταλιμπάν γιγαντιαία αγάλματα του Βούδα, η μικρή Μπαχτάι θέλει να πάει σχολείο για να μάθει να διαβάζει. Πρέπει πρώτα να αγοράσει ένα τετράδιο και κατόπιν να ξεφύγει από τα επικίνδυνα παιχνίδια των αγοριών.
Η εκπληκτική φατσούλα της Νικμπάκτ Νορούζ παίρνει πάνω της το θαρραλέο αυτό οδοιπορικό και με γελαστό πείσμα δίνει τον υπέρ πάντων αγώνα για να πουλήσει τέσσερα αβγά ή να κάτσει στριμωγμένη σ’ ένα θρανίο. Εκμεταλλευόμενη την αυθεντικότητα των περιστάσεων, η Μαχμαλμπάφ μιλά «εξ αντανακλάσεως» για όλα όσα συμβαίνουν στη χώρα της, γίνεται μάρτυρας μιας βίαιης καθημερινότητας που από πολεμική ή θρησκευτική έχει γίνει πλέον κοινωνική και, χωρίς να αποφεύγει εντελώς τη γραφική προσέγγιση, τεκμηριώνει μια σύντομη, μα συγκινητική μαρτυρία ενηλικίωσης.
STAR 18.00
Κομεντί, 2002 (Έγχρ.), 88′
VIEW FROM THE TOP. Αμερικανική ταινία του Μπρούνο Μπαρέτο, με τις Γκουινέθ Πάλτροου, Κριστίνα Απλγκέιτ, Κάντις Μπέργκεν.
Μια επαρχιωτοπούλα ονειρεύεται να γίνει αεροσυνοδός σε διεθνείς πτήσης. Ξεκινά από παρακατιανή εταιρεία, δίνει εξετάσεις στη Royalty Airlines, αλλά χάνει επειδή μια «φίλη» της ανταλλάσσει τα γραπτά του διαγωνισμού.
Ούτε η Βουγιουκλάκη του ’60 δεν θα έκανε μια τόσο κιτς και αφελή ταινία προπαγανδίζοντας απλοϊκά (και ξεπερασμένα) κοριτσίστικα όνειρα. Ο Μπαρέτο δεν καταφέρνει να πάρει απόσταση από το θέμα του, ενώ είχε όλα τα φόντα για μια σάτιρα των αφελών αμερικανικών ονείρων – κάτι που μάλλον δεν ήταν στις προθέσεις της όλο και πιο συντηρητικής Miramax.
STAR 21.00
Κινούμενα σχέδια, 2006 (Έγχρ.), 90′
BARNYARD. Αμερικανο-γερμανική ταινία του Στιβ Έντεκερκ.
Τα ζώα μιας φάρμας δεν χάνουν την ευκαιρία να ξεφαντώνουν και να οργανώνουν πάρτι, εν αγνοία του ιδιοκτήτη τους. Όταν ο αρχηγός της φάρμας, ο Μπεν η αγελάδα, σκοτώνεται από τα κογιότ, ο μέχρι τότε ανέμελος γιος του Ότις αναλαμβάνει ηγετικό ρόλο στην προστασία των ζώων.
Αφού προσπεράσεις το γεγονός ότι οι αγελάδες Μπεν και Ότις είναι… αρσενικά, το ενδιαφέρον ξεκινάει και σταματάει στην εντυπωσιακή διαχείριση των πολλών εξανθρωπισμένων ζώων σχεδόν σε όλα τα πλάνα, χωρίς όμως ουσιαστική εμβάθυνση σε κάποιο απ’ αυτά. Η ταινία προβάλλεται μεταγλωττισμένη.
ΕΤ1 22.00
Δραματική, 2001 (Έγχρ.), 137′
Αμερικανο-αγγλο-ιταλική ταινία του Ρόμπερτ Όλτμαν, με τους Μάγκι Σμιθ, Έλεν Μίρεν, Μάικλ Γκάμπον.
Αγγλία του μεσοπολέμου, μια εξοχική έπαυλη ως περιορισμένος τοπογραφικά χώρος αναφοράς, πάνω από 20 χαρακτήρες με σημαίνουσα δραματική βαρύτητα, ένας κόσμος ταξικών αντιθέσεων με τους «πάνω» και τους «κάτω» και μια εσωτερική σκάλα να ενώνει τους δυο αυτούς ξεχωριστούς κόσμους, ένα έγκλημα που μοιάζει να ξέφυγε από σελίδες της Αγκάθα Κρίστι, μόνο που η εξιχνίασή του ελάχιστα ενδιαφέρει τον σκηνοθέτη.
Η ταινία παραπέμπει περισσότερο στον «Κανόνα του Παιχνιδιού» του Ρενουάρ, όχι μόνο γιατί έχουμε να κάνουμε μ’ ένα κυνηγητικό πάρτι, αλλά γιατί και οι δυο ταινίες αντιμετωπίζουν την υποκρισία και τα κρυφά μυστικά ενός συγκεκριμένου κοινωνικά μικρόκοσμου με όρους ταξικής σύγκρουσης. Φοβερά προσεγμένο σενάριο που ακολουθεί τη γνώριμη υφολογία του Όλτμαν της κοινής συνομιλίας δεκάδων χαρακτήρων ταυτόχρονα χωρίς το αποτέλεσμα να είναι κακόφωνο, άψογη παραγωγή, δαντελένιο αποτέλεσμα στο επίπεδο των καλύτερων ταινιών εποχής του Άιβορι, φοβερό καστ.
MEGA 22.20
Κοινωνική, 2006 (Έγχρ.), 120′
THE PURSUIT OF HAPPYNESS. Αμερικανική ταινία του Γκαμπριέλε Μουτσίνο, με τους Γουίλ Σμιθ, Θάντι Νιούτον, Τζέιντεν Σμιθ.
Η αληθινή ιστορία του Κρις Γκάρνερ, ο οποίος έπιασε πάτο, έζησε την απόλυτη πτώχευση έχοντας ταυτόχρονα έναν μικρό γιο να προστατεύει και ως αυτοδημιούργητος έφτασε να διοικεί τη δική του χρηματιστηριακή εταιρεία, συγκίνησε τον Γουίλ Σμιθ.
Σεβαστή η στροφή του σε μια πιο ανθρωποκεντρική ταινία και ερμηνεία. Η ταινία όμως δεν αποφεύγει την απόλυτη υποταγή της στην κυρίαρχη ιδεολογία της επιτυχίας έτσι όπως την επιβάλλει το αμερικανικό όνειρο. Η επιλογή του μικρού γιου του Σμιθ στο ρόλο του γιου του και επί της οθόνης φόρτισε συναισθηματικά τον ηθοποιό, διασφαλίζοντάς του μια συγκινητική ερμηνεία και την υποψηφιότητα για Όσκαρ.
STAR 22.45
Κωμωδία, 1992 (Έγχρ.), 87′
STOP! OR MY MOM WILL SHOOT. Αμερικανική ταινία του Ρότζερ Σπότισγουντ, με τους Σιλβέστερ Σταλόνε, ΤζoMπεθ Γουίλιαμς, Εστέλ Γκετί.
Ένας εργένης αστυνομικός δέχεται την ξαφνική επίσκεψη της μητέρας του, η οποία αναστατώνει τη ζωή του.
Η τηλεοπτική σταρ Εστέλ Γκετί κλέβει πολύ άνετα την παράσταση από τον Σιλβέστερ Σταλόνε. Αλλά αυτός ο εκ του βασικού συντελεστή, δηλαδή του Σταλόνε, καταδικασμένος συνδυασμός κωμωδίας και περιπέτειας, δεν θα μπορούσε να σωθεί από την αφέλεια και την καπατσοσύνη της αγαπημένης Σοφία Πετρίλο των «Χρυσών Κοριτσιών».
ΕΤ3 23.00
Δραματική, 2007 (Έγχρ.), 124′
YOUTH WITHOUT YOUTH. Αμερικανο-γερμανική ταινία του Φράνσις Φορντ Κόπολα, με τους Τιμ Ροθ, Αλεξάντρα Μαρία Λάρα, Μπρούνο Γκαντς.
Στη Ρουμανία του 1938, ένας κεραυνός χτυπά τον 70χρονο καθηγητή Ντόμινικ Ματέι. Στο νοσοκομείο οι γιατροί διαπιστώνουν έκπληκτοι ότι έχει μεταμορφωθεί σ’ έναν υγιή σαραντάρη, κάτι το οποίο θα τον βάλει στο στόχαστρο των ναζί.
Η νουβέλα, περισσότερο φιλοσοφικό δοκίμιο παρά λογοτεχνικό αφήγημα, του Ρουμάνου Μιρσέα Ελιάντ, την οποία διασκευάζει σεναριακά ο ίδιος ο σκηνοθέτης, μοιάζει αδύνατον να κινηματογραφηθεί. Εκείνος όμως δοκιμάζει να την ακολουθήσει πιστά, φιλοδοξώντας να μετατρέψει όχι μόνο την πλοκή αλλά και τις λέξεις και τις έννοιές της σε εικόνες, καταλήγοντας αναπόφευκτα σ’ έναν οπτικό βερμπαλισμό. Από τον «Φάουστ» και το «Δόκτωρ Τζέκιλ και κύριος Χάιντ» στις θεωρίες του Καρλ Γιουνγκ και την ινδουιστική φιλοσοφία, ο Κόπολα φορτώνει την ισχνή ιστορία του μ’ ένα αφόρητο ιδεολογικό βάρος, θεωρητικολογώντας χωρίς τελειωμό, χωρίς ουσία και χωρίς αποτέλεσμα. Αν, μάλιστα, δεν ήταν ένας τόσο ικανός εικονοπλάστης (σκηνές με τέλειο εσωτερικό ρυθμό, πλαστικό μοντάζ, ρευστά πλάνα), η ταινία δεν θα ήταν απλώς μια ενδιαφέρουσα, μεγαλοπρεπής αποτυχία, αλλά μια επώδυνη κινηματογραφική εμπειρία.
ALPHA 23.00
Δραματική, 2002 (Έγχρ.), 123′
UNFAITHFUL. Αμερικανική ταινία του Έιντριαν Λιν, με τους Ρίτσαρντ Γκιρ, Νταϊάν Λέιν, Ολιβιέ Μαρτίνεζ.
Ύστερα από μια δεκαετία, μια 35χρονη απατά τον άνδρα της με ένα νεαρό Γάλλο μποέμ. Όταν ο σύζυγός της ανακαλύπτει την απιστία, επισκέπτεται τον εραστή της και τυφλωμένος από ζήλια οδηγείται σε μια μοιραία πράξη.
Ο Έιντριαν Λιν, 15 χρόνια μετά την «Ολέθρια σχέση», αφηγείται μια νέα εκδοχή των ολέθριων συνεπειών της μοιχείας, με το ίδιο λίγο-πολύ μοραλιστικό ύφος. Χρησιμοποιώντας ως καμβά του σεναρίου την «Άπιστη Γυναίκα» του Σαμπρόλ, κάνει ένα κλασικό ερωτικό δράμα πάνω στο αρχετυπικό τρίγωνο «άπιστη σύζυγος-εραστής-πληγωμένος/οργισμένος σύζυγος», χωρίς να εμβαθύνει στα αίτια που οδηγούν στην απιστία. Πρόκειται βεβαίως για σκηνοθέτη που γνωρίζει πώς να φτιάξει ατμόσφαιρα και να αξιοποιήσει δραματουργικά βροχές, καταιγίδες ή μικρο-αντικείμενα. Οι ερωτικές σκηνές δεν έχουν την τόλμη του «91/2 εβδομάδες», είναι όμως δεόντως αισθησιακές. Η πιο ευχάριστη έκπληξη είναι η ωρίμανση της Νταϊάν Λέιν, αντίθετα ο Ρίτσαρντ Γκιρ είναι εντελώς υποτονικός, ενώ ο Ολιβιέ Μαρτίνεζ αδικείται από ένα σενάριο που τον θέλει να κουβαλά όλα τα κλισέ του ευρωπαίου διανοούμενου μποέμ.
STAR 00.30
Περιπέτεια, 2004 (Έγχρ.), 96′
NINE LIVES. Αμερικανική ταινία του Ντέιβιντ Κάρσον, με τους Γουέσλι Σνάιπς, Κιμ Κόουτς, Στιούαρτ Γουίλσον.
Ένας πρώην κομάντο που κάνει ψυχοθεραπεία μετά το θάνατο του καλύτερού του φίλου σε μια αποστολή στη Βοσνία (και τα έχει με την αδερφή του φίλου του), πέφτει θύμα πρακτόρων της CIA οι οποίοι τον περνούν για κάποιον άλλο και του χορηγούν ένα πειραματικό παραισθησιογόνο φάρμακο με επικίνδυνες παρενέργειες υποβολής, αλλά εκείνος το σκάει και έχει λίγες ώρες για να βρει το αντίδοτο.
Από την αρχή αναρωτιέσαι τι δουλειά έχει ο Γουέσλι Σνάιπς σε μια περιπέτεια που κανονικά θα της αρκούσε ο Στίβεν Σίγκαλ ή ο Ντολφ Λούντγκρεν για πρωταγωνιστής, που πέφτει θύμα της μακράς θητείας του σκηνοθέτη στην τηλεόραση και –κυρίως– δεν προσφέρει τίποτα πέρα από μερικές καλογυρισμένες σκηνές δράσης.
ΕΤ1 00.45
Ντοκιμαντέρ, 2005 (Έγχρ.), 92′
UNSER TAGLICH BROT Γερμανο-αυστριακή ταινία του Νικολάους Γκεϊράλτερ.
Ένα χωράφι γεμάτο ηλιοτρόπια. Τους ήχους της ημέρας διακόπτουν αυτοί ενός αεροπλάνου, το οποίο μπαίνει στο πλάνο, στρίβει και, πετώντας προς το μέρος μας, αρχίζει να ψεκάζει μέχρι που περνάει από μπροστά μας και χάνεται. Η απλή αυτή σκηνή, δίπλα σ’ εκείνη μιας μηχανής που «πυροβολάει» ζωντανά κοτοπουλάκια σε καφάσια που μόλις γεμίζουν αντικαθίστανται αυτόματα από άλλα και δίπλα στην εικόνα ενός εργάτη, ο οποίος τρώει μόνος το κολατσιό του στη γωνιά μιας μεγάλης αίθουσας, μας αποκαλύπτουν με έναν ευθύ, αλλά ταυτόχρονα περίτεχνο τρόπο, ότι το «πάτερ ημών» δεν αρκεί πλέον για να φέρει τον επιούσιον άρτο στο τραπέζι μας.
Γιατί αυτός δεν ζυμώνεται από τα χέρια της γιαγιάς που, ξυπνά χαρούμενη κάθε πρωί στο αγρόκτημα –όπως συμβαίνει σε κάθε διαφήμιση που σέβεται τον εαυτό της (αλλά όχι απαραίτητα τους θεατές της)– αλλά παράγεται, όπως όλα τα προϊόντα της διατροφής μας, από μια αυστηρά οργανωμένη, αυτοματοποιημένη διαδικασία. Αυτή την αλυσίδα παραγωγής παρακολουθεί ο Γκεϊράλτερ μέσα από ακίνητα πλάνα που, χωρίς μουσική, διαλόγους ή σχολιασμό, εναλλάσσονται κάθε 30 με 40 δευτερόλεπτα και περιγράφουν έναν κόσμο στον οποίο ο άνθρωπος αποξενώνεται όλο και περισσότερο από την τροφή του, άρα και από το περιβάλλον του, τόσο ως παραγωγός όσο φυσικά και ως καταναλωτής.
MEGA 01.00
Κωμωδία, 1993 (Έγχρ.), 104′
MANHTTAN MURDER MYSTERY. Αμερικανική ταινία του Γούντι Άλεν, με τον ίδιο και τους Νταϊάν Κίτον, Άλαν Άλντα.
Ο Γούντι Άλεν και η Νταϊάν Κίτον μεταμορφώνονται σε ντετέκτιβ όταν μια γειτόνισσα βρίσκεται νεκρή.
Άλλη μια απολαυστική κωμωδία του αγαπημένου μας Αμερικανού σκηνοθέτη, που λειτουργεί μέσα από την υποτυπώδη αστυνομική ίντριγκα (που δεν θα μπορούσε να είναι αυτοσκοπός) ως μια πανέξυπνη σάτιρα ηθών και σχέσεων.
ALPHA 02.15
Δραματική, 2002 (Έγχρ.), 123′
UNFAITHFUL. Αμερικανική ταινία του Έιντριαν Λιν, με τους Ρίτσαρντ Γκιρ, Νταϊάν Λέιν, Ολιβιέ Μαρτίνεζ.
Ύστερα από μια δεκαετία, μια 35χρονη απατά τον άνδρα της με ένα νεαρό Γάλλο μποέμ. Όταν ο σύζυγός της ανακαλύπτει την απιστία, επισκέπτεται τον εραστή της και τυφλωμένος από ζήλια οδηγείται σε μια μοιραία πράξη.
Ο Έιντριαν Λιν, 15 χρόνια μετά την «Ολέθρια σχέση», αφηγείται μια νέα εκδοχή των ολέθριων συνεπειών της μοιχείας, με το ίδιο λίγο-πολύ μοραλιστικό ύφος. Χρησιμοποιώντας ως καμβά του σεναρίου την «Άπιστη Γυναίκα» του Σαμπρόλ, κάνει ένα κλασικό ερωτικό δράμα πάνω στο αρχετυπικό τρίγωνο «άπιστη σύζυγος-εραστής-πληγωμένος/οργισμένος σύζυγος», χωρίς να εμβαθύνει στα αίτια που οδηγούν στην απιστία. Πρόκειται βεβαίως για σκηνοθέτη που γνωρίζει πώς να φτιάξει ατμόσφαιρα και να αξιοποιήσει δραματουργικά βροχές, καταιγίδες ή μικρο-αντικείμενα. Οι ερωτικές σκηνές δεν έχουν την τόλμη του «91/2 εβδομάδες», είναι όμως δεόντως αισθησιακές. Η πιο ευχάριστη έκπληξη είναι η ωρίμανση της Νταϊάν Λέιν, αντίθετα ο Ρίτσαρντ Γκιρ είναι εντελώς υποτονικός, ενώ ο Ολιβιέ Μαρτίνεζ αδικείται από ένα σενάριο που τον θέλει να κουβαλά όλα τα κλισέ του ευρωπαίου διανοούμενου μποέμ.
STAR 02.30
Θρίλερ, 1958 (Έγχρ.), 128′
VERTIGO. Αμερικανική ταινία του Άλφρεντ Χίτσκοκ, με τους Τζέιμς Στιούαρτ, Κιμ Νόβακ, Μπάρμπαρα Μπελ Γκέντες.
Βασισμένος σε μυθιστόρημα των Μπουαλό και Ναρσεζάκ, ο «Δεσμώτης του Ιλίγγου» διατηρεί στην επιφάνειά του όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά που κάνουν τα θρίλερ του Άλφρεντ Χίτσκοκ ακαταμάχητα. Οι σαγηνευτικές εμμονές του χιτσκοκικού σύμπαντος και η απαράμιλλη γοητεία του αφηγηματικού σινεμά δεν συνταιριάστηκαν ποτέ αρμονικότερα. Ονειρική ατμόσφαιρα και ψυχαναλυτικά σύμβολα δένονται κόμπο με μια πλοκή που εκπλήσσει διαρκώς, ενώ το σασπένς γίνεται ο πραγματικός πρωταγωνιστής όταν, λίγο μετά τη μέση της ταινίας, μαθαίνουμε τη στημένη απάτη την οποία ο ήρωας αγνοεί.
Εκτός του ότι συμπυκνώνει, όμως, έναν ολόκληρο κινηματογραφικό κόσμο με τρόπο συναρπαστικό, ο «Δεσμώτης του Ιλίγγου» αποτελεί ένα μοναδικό σχόλιο πάνω στους αναπαραστατικούς μηχανισμούς (ακόμα και του ίδιου του σινεμά) και μια σπαρακτική ιστορία αγάπης – τη σπαρακτικότερη ίσως που αποτυπώθηκε ποτέ σε φιλμ. Δέσμιος της εικόνας που κατασκεύασε για τον Άλλον, ο Σκότι ερωτεύεται μια γυναίκα με σάρκα και οστά, αλλά κυνηγά ένα φάντασμα, το οποίο, ερωτευμένο κι αυτό, είναι μοιραίο να πεθάνει δύο φορές – μία για χάρη του θεάματος και μία στ’ αλήθεια.
ΑΝΤ1 03.20
Δραματική, 1993 (Έγχρ.), 95′
THE LIAR’S CLUB. Αμερικανική ταινία του Τζέφρι Πόρτερ, με τους Γουίλ Γουίτον, Μπράϊαν Κράους, Σεβόν Ντάρκιν.
Είναι όλοι τους μέλη μια τυπικής παρέας σχολιαρόπαιδων, που παραφουσκώνουν τα κατορθώματά τους γι’ αυτό και έχουν το όνομα «Η Λέσχη των Ψευτών». Όταν όμως ο ένας από αυτούς βιάζει μια κοπέλα (εννοείται μετά από μεθύσι σε πάρτι!), αναγκάζονται να πουν πραγματικά ψέματα για να τον προστατεύσουν, ενώ τα πράγματα περιπλέκονται ακόμα περισσότερα όταν για να εκφοβίσουν το θύμα κάνουν μια απόπειρα δολοφονίας.
Εδώ δεν υπάρχει τίποτα που δεν έχεις ξαναδεί σε μια νεανική αμερικανική ταινία (η περιφρούρηση της παρέας, ο χαβαλές που αποδεικνύεται μοιραίος), μερικοί χαρακτήρες και ερμηνείες επισκιάζουν τους άλλους, για σεναριακή συνοχή και κατεύθυνση ούτε λόγος, οπότε το μοναδικό ενδιαφέρον είναι να παρακολουθήσεις δυο ηθοποιούς που τους γνωρίζεις από την τηλεόραση, τον Μπράιαν Κράους («Six Feet Under») και τον Γουίλ Γουίτον (πρόσφατα υπήρξε ο «εχθρός» του Σέλντον στο «The Big Bang Theory»).
Επιλογές από την συνδρομητική
novacinema1-HD 00.55
Θρίλερ, 2011 (Έγχρ.), 93′
SOURCE CODE. Αμερικανική ταινία του Ντάνκαν Τζόουνς, με τους Τζέικ Τζίλενχαλ, Μισέλ Μόιναχαν, Βέρα Φαρμίγκα.
Χωρίς σεναριακή εμπλοκή όπως στο «Moon», ο γιος του Ντέιβιντ Μπάουι διεκπεραιώνει υποδειγματικά την έξυπνα στημένη ιδέα ενός σπιντάτου θρίλερ φαντασίας, υπερκαλύπτοντας με τη βιρτουοζιτέ του πολλές από τις αυθαιρεσίες του: ένας στρατιώτης στο Αφγανιστάν ξυπνά στο σώμα ενός άγνωστου άντρα, σε ένα τρένο με κατεύθυνση το Σικάγο. Σε οκτώ λεπτά μια βόμβα εκρήγνυται κι εκείνος γυρίζει πίσω ξανά και ξανά – μέχρι να βρει την ταυτότητα του βομβιστή.
Πιο απλό από το «Inception» και τους «12 Πιθήκους» και λιγότερο αστείο από τη «Μέρα της Μαρμότας», το φιλμ ξεμπερδεύει αποτελεσματικά, αν και λίγο εκβιαστικά, το δραματικό μίτο του… μα, υπάρχουν άλλα είκοσι λεπτά! Ένα άλλο ουρανοκατέβατο, μελοδραματικά επεξηγηματικό και δακρύβρεκτα αισιόδοξο δεύτερο φιλμ ξεκινά τότε εκβιάζοντας ένα αταίριαστο feelgood φινάλε και καταστρέφοντας το αρχικό σκοτεινό και απειλητικό κλίμα.
OTE TV Cinema on Demand
Φαντασίας, 2011 (Έγχρ.), 125′
HARRY POTTER AND THE DEATHLY HALLOWS: PART 2. Αμερικανο-αγγλική ταινία του Ντέιβιντ Γέιτς, με τους Ντάνιελ Ράντκλιφ, Έμα Γουάτσον, Ρούπερτ Γκριντ.
Αν στο πρώτο μέρος των «Κλήρων του Θανάτου» είχαμε την προετοιμασία της ύστατης αναμέτρησης, στο δεύτερο μέρος έχουμε το πέρασμα στην καθαρόαιμη δράση. Με εξαίρεση δύο σύντομες σεκάνς, μία με τον Σέβερους Σνέιπ και μία με τον Ντάμπλντορ, όλη η ταινία είναι στην πραγματικότητα η πολιορκία και η μάχη του Χόγκουαρτς, με επίλογο τη μονομαχία των δυο ορκισμένων εχθρών.
Ο Γέιτς διατηρεί τους σκούρους τόνους και την απειλητική ατμόσφαιρα (δεν υπάρχει ούτε χρόνος ούτε διάθεση για χιούμορ), χρησιμοποιεί με σύνεση τα εφέ και τονίζει τις αναλογίες του υπέρ πάντων αγώνα με τη μάχη της αποκλεισμένης Μεγάλης Βρετανίας κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Η εικόνα των δυνάμεων του Βόλντεμορτ παραπέμπει ευθέως στα χιτλερικά στρατεύματα, ενώ το κατεστραμμένο εκπαιδευτικό ίδρυμα στο βομβαρδισμένο Λονδίνο. Αντίο, Χάρι…
Athinorama.gr