Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookie ώστε να μπορούμε να σας παρέχουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία χρήστη. Οι πληροφορίες cookie αποθηκεύονται στο πρόγραμμα περιήγησης σας και εκτελούν λειτουργίες όπως η ανάγνωση σας όταν επιστρέφετε στον ιστότοπο μας και η βοήθεια της ομάδας μας να κατανοήσει ποιες ενότητες του ιστοτόπου θεωρείτε πιο ενδιαφέρουσες και χρήσιμες.
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
H Ευρώπη σκέφτεται να κατασκευάσει διαστημικό λεωφορείο
O Ευρωπαϊκός Οργανισμός Διαστήματος (ESA) μελετά το σχέδιο ανάπτυξης ενός υποτροχιακού διαστημικού λεωφορείου πολλαπλών χρήσεων, με ονομασία «Vinci», που θα είναι ικανό να φτάσει σε ύψος 107 χιλιομέτρων, το χαμηλότερο όριο του διαστήματος. Εάν η ιδέα υποστηριχθεί, η χρηματοδότηση του έργου θα εγκριθεί το Νοέμβριο στη Σύνοδο της ESA.
Το «Vinci» σχεδιάζεται να είναι εξοπλισμένο με πυραυλοκινητήρα υγρού υδρογόνου και υγρού οξυγόνου, ο οποίος αναπτύσσεται αυτή τη στιγμή για το ανώτερο στάδιο του ευρωπαϊκού πυραύλου Ariane 5. Το αεροσκάφος θα πρέπει να απογειώνεται μόνο του από αεροδρόμιο, να αναπτύσσει ταχύτητα τριπλάσια του ήχου, να διαπερνά τα όρια του Διαστήματος (100 χλμ), να βρίσκεται για αρκετά λεπτά σε ελεύθερη πτώση και να προσγειώνεται σε αεροδρόμιο. Το Vinci μπορεί να κατασκευαστεί για να μεταφέρει οκτώ άτομα (2 μέλη πληρώματος και 6 επιβάτες), αλλά μπορεί να λειτουργήσει και ως εργαστήριο για την πραγματοποίηση πειραμάτων σε συνθήκες έλλειψης βαρύτητας.
Κατά πάσα πιθανότητα οι Ευρωπαίοι εμπνεύστηκαν από το παράδειγμα των ΗΠΑ, όπου αρκετές ιδιωτικές εταιρείες εργάζονται σε διάφορα υποτροχιακά προγράμματα. Δύο από αυτές μάλιστα ετοιμάζονται για πτητικές δοκιμές αργότερα μέσα στο 2012. Στην πραγματικότητα, λέει ο Igor Afanasief συντάκτης του περιοδικού «Novosti Kosmonautiki», και τα δικά τους διαστημικά οχήματα προορίζονται και για άλλες χρήσεις, κι όχι μόνο για τουρίστες:
Όλες οι αμερικανικές εταιρείες προσφέρουν μετεωρολογικά, τεχνολογικά και βιολογικά πειράματα. Οι εκτοξεύσεις πυραύλων μεγάλου υψομέτρου είναι ακριβές και ασύμφορες. Όλα τα πειράματα αυτού του είδους διεξάγονται σε βιολογικούς δορυφόρους είτε στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό (ISS). Για την διεξαγωγή των πειραμάτων στον ISS πρέπει να προηγηθεί πολύχρονος σχεδιασμός. Μερικές φορές είναι πιο σημαντικό να διεξαχθεί γρήγορα ένα πείραμα σε μία υποτροχιακή πτήση.
Η μεταφορά κάθε κιλού φορτίου σε τροχιά είναι πολύ ακριβή, γι’ αυτό κάποιος νέος μηχανισμός είναι προτιμότερο να δοκιμαστεί σε συνθήκες έλλειψης βαρύτητας, πριν αποσταλεί στον ISS. Ένα υποτροχιακό σκάφος θα ταίριαζε απόλυτα για το σκοπό αυτό. Όμως η ESA δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει ιδιωτικά πυραυλοκίνητα σκάφη ιδιωτικών αμερικανικών εταιρειών, αφού αυτό απαγορεύεται από τους κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η κατασκευή ενός ευρωπαϊκού σκάφους θα έχει πρόσθετα πλεονεκτήματα. Από τη στιγμή που ο πύραυλος Ariane 5 και το νέο σκάφος θα μοιράζονται τον ίδιο κινητήρα, θα μπορούν να αποκτηθούν πιο ακριβή στοιχεία σχετικά με την αξιοπιστία του.
Σύμφωνα με τον Afanasief για την ανάπτυξη και κατασκευή του διαστημικού σκάφους θα εμπλακούν ιδιωτικές εταιρείες. «Ούτε η αμερικανική κυβέρνηση, ούτε οι ευρωπαϊκές, δίνουν προτεραιότητα σε υποτροχιακά οχήματα. Δεν υπάρχουν υποτροχιακά οχήματα στο πρόγραμμα της NASA. Είναι άσκοπο να περιλαμβάνονται αυτά τα συστήματα σε κυβερνητικά προγράμματα», πρόσθεσε.
Οι προοπτικές για τη χρήση του «Vinci» για μεταφορά τουριστών είναι εξαιρετικά αβέβαιη, αφού δεν έχει ξεκαθαριστεί η τύχη του. Σε αντίθεση με τις ΗΠΑ, στην Ευρώπη δεν υπάρχει καν η νομική βάση για τουριστικές πτήσεις στο Διάστημα. Ο Afanasief είναι επίσης πεπεισμένος ότι τα υποτροχιακά ευρωπαϊκά σχέδια δεν είναι κατάλληλα για τουρισμό. Έτσι κι αλλιώς δεν είναι καν σίγουρο ότι το «Vinci» θα πετάξει κάποτε. Προς το παρόν είναι απλά μια πρόταση.
“The Voice of Russia”, space.com
http://www.space.com/15485-business-jet-sized-spaceplane-fly-62+-miles-high-video.html
O Ευρωπαϊκός Οργανισμός Διαστήματος (ESA) μελετά το σχέδιο ανάπτυξης ενός υποτροχιακού διαστημικού λεωφορείου πολλαπλών χρήσεων, με ονομασία «Vinci», που θα είναι ικανό να φτάσει σε ύψος 107 χιλιομέτρων, το χαμηλότερο όριο του διαστήματος. Εάν η ιδέα υποστηριχθεί, η χρηματοδότηση του έργου θα εγκριθεί το Νοέμβριο στη Σύνοδο της ESA.
Το «Vinci» σχεδιάζεται να είναι εξοπλισμένο με πυραυλοκινητήρα υγρού υδρογόνου και υγρού οξυγόνου, ο οποίος αναπτύσσεται αυτή τη στιγμή για το ανώτερο στάδιο του ευρωπαϊκού πυραύλου Ariane 5. Το αεροσκάφος θα πρέπει να απογειώνεται μόνο του από αεροδρόμιο, να αναπτύσσει ταχύτητα τριπλάσια του ήχου, να διαπερνά τα όρια του Διαστήματος (100 χλμ), να βρίσκεται για αρκετά λεπτά σε ελεύθερη πτώση και να προσγειώνεται σε αεροδρόμιο. Το Vinci μπορεί να κατασκευαστεί για να μεταφέρει οκτώ άτομα (2 μέλη πληρώματος και 6 επιβάτες), αλλά μπορεί να λειτουργήσει και ως εργαστήριο για την πραγματοποίηση πειραμάτων σε συνθήκες έλλειψης βαρύτητας.
Κατά πάσα πιθανότητα οι Ευρωπαίοι εμπνεύστηκαν από το παράδειγμα των ΗΠΑ, όπου αρκετές ιδιωτικές εταιρείες εργάζονται σε διάφορα υποτροχιακά προγράμματα. Δύο από αυτές μάλιστα ετοιμάζονται για πτητικές δοκιμές αργότερα μέσα στο 2012. Στην πραγματικότητα, λέει ο Igor Afanasief συντάκτης του περιοδικού «Novosti Kosmonautiki», και τα δικά τους διαστημικά οχήματα προορίζονται και για άλλες χρήσεις, κι όχι μόνο για τουρίστες:
Όλες οι αμερικανικές εταιρείες προσφέρουν μετεωρολογικά, τεχνολογικά και βιολογικά πειράματα. Οι εκτοξεύσεις πυραύλων μεγάλου υψομέτρου είναι ακριβές και ασύμφορες. Όλα τα πειράματα αυτού του είδους διεξάγονται σε βιολογικούς δορυφόρους είτε στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό (ISS). Για την διεξαγωγή των πειραμάτων στον ISS πρέπει να προηγηθεί πολύχρονος σχεδιασμός. Μερικές φορές είναι πιο σημαντικό να διεξαχθεί γρήγορα ένα πείραμα σε μία υποτροχιακή πτήση.
Η μεταφορά κάθε κιλού φορτίου σε τροχιά είναι πολύ ακριβή, γι’ αυτό κάποιος νέος μηχανισμός είναι προτιμότερο να δοκιμαστεί σε συνθήκες έλλειψης βαρύτητας, πριν αποσταλεί στον ISS. Ένα υποτροχιακό σκάφος θα ταίριαζε απόλυτα για το σκοπό αυτό. Όμως η ESA δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει ιδιωτικά πυραυλοκίνητα σκάφη ιδιωτικών αμερικανικών εταιρειών, αφού αυτό απαγορεύεται από τους κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η κατασκευή ενός ευρωπαϊκού σκάφους θα έχει πρόσθετα πλεονεκτήματα. Από τη στιγμή που ο πύραυλος Ariane 5 και το νέο σκάφος θα μοιράζονται τον ίδιο κινητήρα, θα μπορούν να αποκτηθούν πιο ακριβή στοιχεία σχετικά με την αξιοπιστία του.
Σύμφωνα με τον Afanasief για την ανάπτυξη και κατασκευή του διαστημικού σκάφους θα εμπλακούν ιδιωτικές εταιρείες. «Ούτε η αμερικανική κυβέρνηση, ούτε οι ευρωπαϊκές, δίνουν προτεραιότητα σε υποτροχιακά οχήματα. Δεν υπάρχουν υποτροχιακά οχήματα στο πρόγραμμα της NASA. Είναι άσκοπο να περιλαμβάνονται αυτά τα συστήματα σε κυβερνητικά προγράμματα», πρόσθεσε.
Οι προοπτικές για τη χρήση του «Vinci» για μεταφορά τουριστών είναι εξαιρετικά αβέβαιη, αφού δεν έχει ξεκαθαριστεί η τύχη του. Σε αντίθεση με τις ΗΠΑ, στην Ευρώπη δεν υπάρχει καν η νομική βάση για τουριστικές πτήσεις στο Διάστημα. Ο Afanasief είναι επίσης πεπεισμένος ότι τα υποτροχιακά ευρωπαϊκά σχέδια δεν είναι κατάλληλα για τουρισμό. Έτσι κι αλλιώς δεν είναι καν σίγουρο ότι το «Vinci» θα πετάξει κάποτε. Προς το παρόν είναι απλά μια πρόταση.
“The Voice of Russia”, space.com
http://www.space.com/15485-business-jet-sized-spaceplane-fly-62+-miles-high-video.html