Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookie ώστε να μπορούμε να σας παρέχουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία χρήστη. Οι πληροφορίες cookie αποθηκεύονται στο πρόγραμμα περιήγησης σας και εκτελούν λειτουργίες όπως η ανάγνωση σας όταν επιστρέφετε στον ιστότοπο μας και η βοήθεια της ομάδας μας να κατανοήσει ποιες ενότητες του ιστοτόπου θεωρείτε πιο ενδιαφέρουσες και χρήσιμες.
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
NOVA vs COSMOTE TV : μια δεκαετία ανταγωνισμού (Β΄μέρος)
Χρησιμοποιώντας τα δημοσιευμένα οικονομικά στοιχεία των δυο μεγάλων ανταγωνιστών της συνδρομητικής τηλεόρασης και βάζοντάς τα δίπλα δίπλα, προσπαθούμε να παρουσιάσουμε την εικόνα και την εξέλιξη των δύο εταιρειών, κάνοντας μια μίνι αναδρομή στο διάστημα από το 2011 έως και το τέλος του 2020. Στο Β μέρος του άρθρου συνεχίζουμε την ανασκόπηση απο το 2018. Διαβάστε εδώ το Α μέρος του άρθρου.
2018
Μια ακόμη χρονιά με προκλήσεις όπου το περιβάλλον υπερφορολόγησης του κλάδου της τηλεόρασης, η είσοδος νέων παικτών στην ελληνική αγορά (Netflix) που όμως δεν υπόκεινται στα ανάλογα φορολογικά βάρη όπως η COSMOTE TV και η Nova δημιουργεί δυσκολίες. Ταυτόχρονα, η αυξανόμενη πειρατεία επηρεάζει αρνητικά και τις δύο πλατφόρμες.
Σε ότι αφορά το αθλητικό περιεχόμενο, η Nova με μια τολμηρή κίνηση προχωρά στον πρόωρο τερματισμό των Συμβάσεων Κεντρικής Διαχείρισης, που αφορούσαν συνολικά το πρωτάθλημα της Super League, και συνάπτει διμερείς συμβάσεις με εννέα (9) ΠΑΕ, εξασφαλίζοντας την αποκλειστική μετάδοση, των εντός έδρας, φιλικών και ευρωπαικων προκριματικών αγώνων τους. Με αυτόν τον τρόπο εξασφαλίζει τα δικαιώματα μετάδοσης των τριών πιο δημοφιλών ποδοσφαιρικών ομάδων (ΑΕΚ, ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΣ και ΠΑΟΚ), αφενός διατηρώντας υψηλό ποσοστό εμπορικής αξίας, αφετέρου μειώνοντας σε σημαντικό βαθμό το κόστος απόκτησης των σχετικών δικαιωμάτων. Ακόμη, αποκτά από τον ανταγωνιστή της τα τηλεοπτικά δικαιώματα του Ιταλικού Πρωταθλήματος ποδοσφαίρου (Serie A). Παράλληλα ανανεώνει συμφωνίες με σημαντικά κινηματογραφικά στούντιο (MGM, 21st Century Fox, HBO) ενώ εμπλουτίζει και τις υπηρεσίες Nova GO και Nova On demand. Παρόλα αυτά, η διαρροή συνδρομητών λιανικής συνεχίζεται. Το 2018 βρίσκει τη Nova με 377.346 συνδρομητές λιανικής, έχοντας απωλέσει μέσα σε ένα 12μηνο, 39.413 συνδέσεις. Ωστόσο, οι συμφωνίες χονδρικής διάθεσης των αθλητικών της καναλιών σε Vodafone και Wind της προσφέρουν σημαντικά και πολύτιμα λόγω των οικονομικών προβλημάτων της, έσοδα.
Το 2018 είναι μια χρονιά με θετικά νούμερα για την COSMOTE TV που ανακοινώνει στο κλείσιμο του 12μήνου 541.907 (+17.137) συνδρομητές. Στα αξιοσημείωτα της χρονιάς η COSMOTE TV κεφαλαιοποιεί επικοινωνιακά την νέα και πιο ενισχυμένη συμφωνία με Champions και Europa League, ενώ επεκτείνει και τη σύμβαση της με την αγγλική Premier League για ακόμη τρία χρόνια.
Εδώ να σημειώσουμε πως η πρωτοεμφανιζόμενη IPTV πλατφόρμα της Wind, η Wind Vision, κλείνει το 2018 με 32.000 συνδρομητές, ενώ γύρω στις 100.000 υπολογίζεται η Vodafone TV! Η συνολική αγορά τηλεόρασης φθάνει το 1.051.853 συνδρομητές.
2019
Η διαδικασία ανεύρεσης επενδυτή για τη Nova έχει ενταθεί, με αρκετούς υποψήφιους επενδυτές να εμφανίζονται ανά διαστήματα στην επικαιρότητα, ως επικρατέστεροι η πολύ κοντά σε συμφωνία για την απόκτηση του ελέγχου της Forthnet. Στο ελληνικό πρωτάθλημα ποδοσφαίρου η Nova για τη σεζόν 2019-2020 διαθέτει τα δικαιώματα μετάδοσης 10 δημοφιλών ομάδων (ΑΕΚ, ΑΡΗΣ, ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΣ, ΠΑΝΑΘΗΝΑΪΚΟΣ, ΑΣΤΕΡΑΣ ΤΡΙΠΟΛΗΣ, ΒΟΛΟΣ, ΑΕΛ, ΠΑΝΙΩΝΙΟΣ, ΟΦΗ). Δεν καταλήγει όμως σε συμφωνία με τον περυσινό πρωταθλητή ΠΑΟΚ, ο οποίος τραβά το δικό του δρόμο, δημιουργώντας το PAOK TV.
Παρά τα προβλήματα, τα στελέχη της Nova που όλα αυτά τα χρόνια έχουν επιδείξει φοβερή ικανότητα επιβίωσης, κατορθώνουν να ανανεώσουν μια πολύ σημαντική συμφωνία, αυτή του ευρωπαϊκού πρωταθλήματος μπάσκετ της Euroleague έως το 2023! Το 2019 είναι η χρονιά που οι δυο «μεγάλοι» της συνδρομητικής αγοράς, παρουσιάζουν τις νέες OTT υπηρεσίες τους. Την αρχή κάνει τον Απρίλιο η Nova, λανσάροντας μια νέα υπηρεσία, με βασικό χαρακτηριστικό την μετάδοση περιεχομένου αποκλειστικά μέσω Internet σε streaming! Το όνομα αυτής Novaflix.
Σε ένα ήδη δύσκολο περιβάλλον με έντονη φορολόγηση και ανταγωνισμό, η πελατειακή βάση της Nova, συνεχίζει να επηρεάζεται, υποχωρώντας κατά -9.4% στους 341.833 συνδρομητές λιανικής. Την ίδια στιγμή Wind Vision και Vodafone TV διευρύνουν τη συνδρομητική τους βάση συγκεντρώνοντας 66.000 και 120.000 πελάτες τηλεόρασης.
Ακόμη μια χρονιά ανάπτυξης για την COSMOTE TV, με το συνολικό αριθμό των συνδρομητών της να φθάνει τις 554.986 χιλιάδες, ενισχυμένος κατά 2,4% σε ετήσια βάση. Ο ΟΤΕ εστιάζει στη δημιουργία προσφορών τηλεοπτικού περιεχομένου και συνδυαστικών πακέτων, σε συνδυασμό με τη νέα streaming υπηρεσία του μέσω Android αποκωδικοποιητή.
Η COSMOTE TV ανανεώνει την αποκλειστική συμφωνία που έχει με την Premier League και για την επόμενη τριετία, έως το 2022. Ακόμη, δραστηριοποιείται και στη μυθοπλασία ξεκινώντας τις δικές της παραγωγές. Η αρχή γίνεται το καλοκαίρι του 2019 όπου παρουσιάζεται το αστυνομικό θρίλερ «Έτερος Εγώ – Χαμένες Ψυχές» η επιτυχία του οποίου ανοίγει το δρόμο και για δεκάδες ακόμη παραγωγές και συνεργασίες.
Λίγο πριν εκπνεύσει το 2019, η COSMOTE TV διαθέτει εμπορικά τη νέα streaming OTT υπηρεσία της, COSMOTE TV ΟΤΤ (Over Τhe Τop ), παρουσιάζοντας το νέο Android αποκωδικοποιητή με 4Κ δυνατότητες.
2020
Η χρονιά της πανδημίας με τις πρωτόγνωρες επιπτώσεις της είναι εδώ. Αναστολή αθλητικών δραστηριοτήτων, κλειστά καταστήματα, lock down επηρεάζουν τα έσοδα των εταιρειών και αλλάζουν τις συνήθειες των καταναλωτών. Στα αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου, η Nova ανακοινώνει 323.372 χιλιάδες συνδρομητές λιανικής. Στο αθλητικό περιεχόμενο εξακολουθεί να μεταδίδει το πρωτάθλημα της Super League 1 των ομάδων ΑΕΚ, ΑΡΗ, ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΥ, ΠΑΝΑΘΗΝΑΪΚΟΥ, ΑΣΤΕΡΑ ΤΡΙΠΟΛΗΣ, ΒΟΛΟΥ, ΑΕΛ, ΠΑΝΙΩΝΙΟΥ και ΟΦΗ καθώς και τους αγώνες μπάσκετ της Euroleague. Συνεχίζει ακόμη μεταδίδοντας Ιταλικό και Γαλλικό πρωτάθλημα ποδοσφαίρου.
Στρατηγικό γεγονός όχι μόνο για την εταιρεία αλλά και για όλη την ελληνική αγορά τηλεπικοινωνιών και συνδρομητικής τηλεόρασης αποτελεί η συμφωνία για την είσοδο της United Group στη Forthnet». Μια νέα εποχή ξεκινάει.
Στο ίδιο περιβάλλον, ο ΟΤΕ σημειώνει στο Ά εξάμηνο καθαρές προσθήκες 8,2 χιλιάδων συνδρομητών στις υπηρεσίες τηλεόρασης. Στις 30 Ιουνίου 2020, ο συνολικός αριθμός των συνδρομητών τηλεόρασης ήταν 563 χιλιάδες, ενισχυμένος κατά 3,6% σε ετήσια βάση. Ο ΟΤΕ επικεντρώνεται στις νέες υπηρεσίες Over-the-Top, για να ενισχύσει το πακέτο υπηρεσιών προς τους συνδρομητές και να προσφέρει πολύ ανταγωνιστικές προτάσεις.
Η ψαλίδα πλέον μεταξύ των δύο ανταγωνιστικών συνδρομητικών πλατφορμών έχει ανοίξει σημαντικά στους 240.000 συνδρομητές. Θα πρέπει να αναφέρουμε φυσικά πως περίσσότεροι απο 130.000 συνδρομητές ακόμη, έχουν πρόσβαση στο αθλητικό περιεχόμενο που προσφέρει η Nova, στην Ελλάδα μέσω των IPTV πλατφορμών της Vodafone & Wind και σε άλλους παρόχους στην Κύπρο .
Στο α εξάμηνο του 2020 η Wind Vision συνεχίζει την ανοδική της πορεία με 72.000 συνδρομητές ενώ η Vodafone TV η οποία ξεκίνησε δυναμικά το 2020 ανακοινώνοντας πολυετή συνεργασία με την HBO, συγκεντρώνει 138.000.
Οικονομικά στοιχεία για την πορεία των δύο εταιρειών στο κλείσιμο του 2020 δεν έχουν δημοσιευτεί ακόμη. Ωστόσο, στο δεύτερο εξάμηνο του έτους η Nova μετά την απόκτησή της από τον όμιλο BC Partners είναι σαφές πως είναι σε θέση να κινείται πολύ πιο ανταγωνιστικά στους διαγωνισμούς στους οποίους συμμετέχει. Η Nova για τη σεζόν 2020-2021, έχει συνάψει συμφωνίες και με τις 14 ομάδες της Superleague, κατορθώνοντας να μεταφέρει όλο το ελληνικό πρωτάθλημα στα αθλητικά κανάλια Novasports. Στα τέλη του έτους η Nova κάνοντας μια εντυπωσιακή κίνησε εξασφάλισε τόσο την Primera Division (ισπανικό πρωτάθλημα) όσο και τη Bundesliga (γερμανικό πρωτάθλημα) από την ανταγωνίστρια της COSMOTE TV. Τα δικαιώματα τηλεοπτικής μετάδοσης στην Ελλάδα όλων των ευρωπαϊκών διασυλλογικών διοργανώσεων της UEFA, το UEFA Champions League, το UEFA Europa League, τη νεοσύστατη διοργάνωση UEFA Europa Conference League, καθώς και τα UEFA Super Cup & UEFA Youth League, εξασφάλισε έως το 2024 η COSMOTE TV.
Σκληρή μάχη αναμένεται να δοθεί αυτές τις ημέρες και για την απόκτηση του ιταλικού πρωταθληματος ποδοσφαίρου (Serie A) .
Είναι βέβαιο πως θα υπάρξουν σημαντικές εξελίξεις στην αγορά της συνδρομητικής τηλεόρασης στη χώρα μας, ενώ ο ανταγωνισμός μεταξύ των δύο πλατφορμών θα ενταθεί και τα χρόνια που θα ακολουθήσουν.