Skip to main content
DIABASTE DWREAN DIG 200
TM 736
SECU 163
satpraxis 2022
AC25
now 33 2022

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

16 Ιουνίου 2023 10:54

Έκθεση Digital News Report: Τα social media στην Ελλάδα

Untitled 1 15 903611a4

Πολύ ενδιαφέρουσα η ετήσια έκθεση Digital News Report του Ινστιτούτου Reuters για τη Μελέτη της Δημοσιογραφίας του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης.

Ακόμα λιγότερη εμπιστοσύνη προς τα Μέσα Ενημέρωσης δηλώνουν πως έχουν οι Έλληνες, ενώ παράλληλα φαίνεται να αποφεύγουν την ενημέρωση αλλά και να αλλάζουν τον τρόπο που χρησιμοποιούν τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης για ενημερωτικούς σκοπούς. Αυτά είναι κάποια από τα βασικά ευρήματα του Digital News Report 2023 του Ινστιτούτου Reuters του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης που αφορούν στην Ελλάδα και δημοσιεύει για έκτη συνεχόμενη χρονιά η Διανέοσις.

Στην εμπιστοσύνη των Ελλήνων στα Μέσα Ενημέρωσης, στην ενεργή αποφυγή της ενημέρωσης και στις αλλαγές στο τοπίο της ενημέρωσης από τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης εστίασε η φετινή έκθεση για την Ενημέρωση στο Διαδίκτυο (Digital News Report) του Ινστιτούτου Reuters του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, ευρήματα της οποίας δημοσιεύει για έκτη συνεχόμενη χρονιά η Διανέοσις.

Εμπιστοσύνη στις ειδήσεις
Ανάμεσα στις 46 χώρες του δείγματος της έκθεσης, η Ελλάδα έχει το χαμηλότερο ποσοστό ερωτηθέντων που απαντούν πως εμπιστεύονται «τις περισσότερες ειδήσεις τις περισσότερες φορές» (19%). Σε σχέση με τη μέτρηση του 2022, σημειώνεται μείωση 8 ποσοστιαίων μονάδων. Τα χαμηλότερα ποσοστά εμπιστοσύνης παρατηρούνται διαχρονικά στους ερωτηθέντες οι οποίοι αυτοπροσδιορίζονται ως αριστεροί ή σε αυτούς που δεν θέλουν ή δεν γνωρίζουν πώς να τοποθετηθούν στον πολιτικό άξονα (αριστερά/δεξιά) – κατά κανόνα πολίτες με χαμηλό ενδιαφέρον για την πολιτική.

Φέτος η μείωση στην εμπιστοσύνη στις ειδήσεις σημειώθηκε ανάμεσα σε ερωτώμενους από όλο το πολιτικό φάσμα. Η μεγαλύτερη όμως σημειώθηκε ανάμεσα στους ερωτηθέντες που αυτοπροσδιορίζονται ως δεξιοί (από 42% το 2022 σε 28% το 2023). H μείωση στην εμπιστοσύνη μπορεί να οφείλεται εν μέρει στη συζήτηση σχετικά με την ελευθερία του Τύπου με αφορμή την έκθεση των Δημοσιογράφων Χωρίς Σύνορα ή με την κάλυψη της υπόθεσης των υποκλοπών η οποία αφορούσε και δημοσιογράφους, όπως επισημαίνεται από τον ερευνητικό συνεργάτη του Ινστιτούτου Reuters, Αντώνη Καλογερόπουλου.

Αποφυγή ενημέρωσης
Παράλληλα, καταγράφονται στην Ελλάδα αρκετά υψηλά ποσοστά αποφυγής ενημέρωσης. Το 57% του δείγματος στη χώρα απαντά πως αποφεύγει ενεργά μερικές φορές ή συχνά την ενημέρωση, το μεγαλύτερο ποσοστό στο δείγμα 46 χωρών μαζί με τη Βουλγαρία. Τα θέματα με τα μεγαλύτερα ποσοστά αποφυγής έχουν να κάνουν με τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία (38%) και τα αθλητικά (35%). Ακολουθούν ειδήσεις που σχετίζονται με το αστυνομικό ρεπορτάζ και εγκλήματα (34%), τη στιγμή που έχει αυξηθεί ο χώρος που αφιερώνεται σε αυτές τις ειδήσεις στα ελληνικά Μέσα Ενημέρωσης. Τα θέματα με τη λιγότερη ενεργή αποφυγή σχετίζονται με την επιστήμη και την τεχνολογία (7%) και τις τοπικές ειδήσεις (7%).

Κατακερματισμός στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης
Η αδιαμεσολάβητη ενημέρωση απευθείας από τις ιστοσελίδες και τις εφαρμογές Μέσων Ενημέρωσης έχει μειωθεί πολύ τα τελευταία χρόνια, ενώ έχει αυξηθεί η ενημέρωση μέσω ψηφιακών πλατφορμών (ΜΚΔ, μηχανές αναζήτησης). Μόλις το 20% των χρηστών του διαδικτύου άνω των 35 ετών προτιμούν να ενημερώνονται διαδικτυακά απευθείας από τα Μέσα Ενημέρωσης (με επίσκεψη στην κεντρική τους σελίδα ή στην εφαρμογή τους), ενώ στους νεότερους χρήστες (18-35 ετών) αυτό το ποσοστό έχει μειωθεί στο 8% από το 24% του 2016.

Επιπλέον, το τοπίο της χρήσης ΜΚΔ για ενημερωτικούς σκοπούς (ανάγνωση, παρακολούθηση βίντεο, σχολιασμό, ή διαμοιρασμό ειδήσεων) είναι πλέον κατακερματισμένο. Το 2016 στην Ελλάδα, περίπου 2 στους 3 χρήστες του διαδικτύου χρησιμοποιούσαν το Facebook για ενημέρωση (68%), ενώ σήμερα το χρησιμοποιούν λιγότεροι από τους μισούς (46%). Άνοδος καταγράφεται στη χρήση μέσων ανταλλαγής μηνυμάτων όπως το Viber και το Facebook Messenger. Παράλληλα, παρατηρείται άνοδος στη χρήση ΜΚΔ που βασίζονται κυρίως στην εικόνα και σε προσωπικότητες: το Instagram (18%) και το TikTok (9%).

Οι αλλαγές στο τοπίο της χρήσης Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης για ενημέρωση φέρνουν και αλλαγές στις πηγές των ειδήσεων. Οι χρήστες του Twitter και του Facebook λένε πως σε αυτές τις πλατφόρμες βρίσκουν ειδήσεις κυρίως από παραδοσιακά MME, εναλλακτικά ΜΜΕ και απλούς χρήστες που σχολιάζουν ειδήσεις. Όμως, στα ΜΚΔ που βασίζονται κυρίως στην εικόνα, όπως το Instagram, το TikTok και το YouTube, τον κύριο λόγο σχετικά με την ενημέρωση έχουν οι προσωπικότητες των ΜΚΔ (λ.χ. influencers, επώνυμοι) ή και απλοί χρήστες, μεγάλο μέρος των οποίων τα χρησιμοποιούν με στόχο να αποκτήσουν μεγαλύτερο κοινό.

Η έρευνα
Η ετήσια έρευνα Digital News Report 2023 διεξήχθη το 2023 σε 46 χώρες. Το δείγμα είναι αντιπροσωπευτικό του πληθυσμού κάθε χώρας που διαθέτει σύνδεση στο διαδίκτυο (στην Ελλάδα το ποσοστό αυτό είναι 79%) και όχι αντιπροσωπευτικό του συνολικού πληθυσμού. Στην Ελλάδα το δείγμα φέτος ήταν 2.023 άτομα. H δημοσκόπηση πραγματοποιήθηκε από τα μέσα του Ιανουαρίου μέχρι τις αρχές Φεβρουαρίου του 2023.

social 1

Συνοπτικά μερικά από τα στοιχεία της έρευνας.

  • Το 2016 στην Ελλάδα, περίπου 2 στους 3 χρήστες του διαδικτύου χρησιμοποιούσαν το Facebook για ενημέρωση (68%). Σήμερα το χρησιμοποιούν λιγότεροι από τους μισούς (46%).
  • Το YouTube παραμένει σταθερό στα ποσοστά του.
  • Υπάρχει άνοδος στο Viber και το Messenger για σχολιασμό και διαμοιρασμό ειδήσεων σε διαδικτυακές συνομιλίες.
  • Ανοδος της χρήσης Instagram (18%) και TikTok (9%), των social media δηλαδή που βασίζονται κυρίως στην εικόνα και σε προσωπικότητες (influencers, celebrities, επώνυμοι).
  • Το Twitter έχει ένα σταθερά μικρό κοινό το οποίο αποτελείται κυρίως από πολιτικούς, δημοσιογράφους και πολιτικά πολωμένο κοινό.
  • Στις ηλικίες 18-24 το Facebook έχει πέσει από το 75% του 2016 στο 27% τώρα. Πλέον προτιμούν Instagram (34%), YouTube (26%) και TikTok (19%).
  • Οι χρήστες του Twitter και του Facebook προτιμούν ειδήσεις κυρίως από παραδοσιακά και εναλλακτικά ΜΜΕ.
  • Οι χρήστες του Instagram, του TikTok και του YouTube, ενημερώνεται κυρίως από μη επαγγελματίες προτιμώντας τις προσωπικότητες των ΜΚΔ (λ.χ. influencers, επώνυμοι). Τα νέα social media αποδεικνύονται ακόμα λιγότερο προνομιακός χώρος για τα παραδοσιακά MME.
  • Μόλις το 8% στις ηλικίες 18-35 ετών ενημερώνεται απευθείας από τα ΜΜΕ μπαίνοντας στην homepage τους.
social 2

Πηγή: https://www.e-tetradio.gr/ | https://marketingweek.gr/

ΑΛΛΑ ΑΡΘΡΑ ΣΕ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η ΑΓΟΡΑ ΣΗΜΕΡΑ

TP-Link EAP653
Το EAP653 είναι ένα AX3000 Access Point οροφής με συμπαγή σχεδιασμό, ιδανικό για επαγγελματικά σενάρια που απαιτούν υψηλή απόδοση, όπως ξενοδοχεία, γραφεία, εμπορικά πολυκαταστήματα, αίθουσες συσκέψ…
Τα νέα της Mistral: Οδηγίες για μια καλή εγκατάσταση: Ενισχυτής γραμμής L1x112
Συνεχίζοντας την περιγραφή των προϊόντων της Mistral, μετά τους ενισχυτές κεραίας θα γίνει περιγραφή των ενισχυτών γραμμής. Οι ενισχυτές γραμμής διατίθενται σε τέσσερις κατηγορίες. Ο κάθε ένας έχει…
PROMAX ATLaS NG
Έχει προστεθεί μία τέταρτη ομάδα εκπαιδευτικών video με ελληνική περιγραφή για το πεδιόμετρο - ναυαρχίδα PROMAX ATLaS NG. Τα συγκεκριμένα video έχουν προστεθεί στην Playlist Promax ATLaS NG - Εκπαιδ…
EDISION CAM-100
Νέος κεντρικός ενισχυτής από την EDISION, με σύγχρονα τεχνικά χαρακτηριστικά και υψηλή αισθητική! Πρόκειται για το μοντέλο CAM-100, έναν ενισχυτή επίγειων ψηφιακών καναλιών DVB-T/T2, για μεγάλες εγκ…
Audien DAMP5
Η εταιρεία KAL Electronics ανακοινώνει την παραλαβή του νέου ενισχυτή Hi-Fi, Audien DAMP5. Πρόκειται για έναν ψηφιακό ενισχυτή υψηλής απόδοσης (CLASS D), με τεχνολογία DAC. Διαθέτει πανέμορφο σχεδια…
Έτοιμα επαγγελματικά πακέτα IKUSI IKUGaF και IDComs Linear
Η αναμετάδοση των επίγειων τηλεοπτικών προγραμμάτων αποτελεί για την Ελλάδα ένα ιδιαίτερα σημαντικό πρόβλημα για αρκετές περιοχές, οι οποίες έχουν ονομαστεί «λευκές περιοχές» λόγω αδυναμίας λήψης κυ…
Infomir MAG555
Η εταιρεία Tronix ανακοινώνει νέα παραλαβή του πρόσφατου μοντέλου της Infomir, του MAG555. Πρόκειται για μια ευέλικτη συσκευή που μετατρέπει οποιαδήποτε τηλεόραση σε κόμβο ψυχαγωγίας. Με υποστήριξη…
Ruijie-Reyee e-Lighten
Στη σημερινή ταχύτατη ψηφιακή εποχή, η αξιόπιστη και αδιάκοπη σύνδεση στο διαδίκτυο είναι απαραίτητη τόσο για τα σπίτια, τα διαμερίσματα, τις πολυκατοικίες, όσο και για τις επιχειρήσεις, και, εφόσον…
IKUSI FLOW Smart Headend
εκατοντάδες ξενοδοχειακές μονάδες στην Ελλάδα και δεκάδες χιλιάδες στο εξωτερικό, καθώς αποτελεί ένα υπόδειγμα τεχνολογίας διανομής τηλεοπτικών καναλιών, τόσο μέσω IP όσο και μέσω RF. Οι υπηρεσίες δ…
SatLink ST6988
Η εταιρεία Tronix ανακοινώνει την παραλαβή του νέου οργάνου ST-6988 της SatLink. Πρόκειται για έναν φορητό μετρητή χειρός, που είναι συμβατός με DVB-S/S2/T/T2 και MPEG-2 H.265/HEVC (10 Bit). Με το σ…
Supervoice SVC-WBT41
Τα τελευταία χρόνια έχει αναδειχθεί η ανάγκη για καθαρή επικοινωνία μεταξύ των υπαλλήλων των επιχειρήσεων, αλλά σαφώς και με τους πελάτες των έκαστων εταιρειών. Είτε πρόκειται για κέντρο τηλεπικοινω…
TP-Link Omada ER706W-4G
Το ER706W-4G είναι ένα ασύρματο router της TP-Link, το οποίο παρέχει συνδεσιμότητα στο internet μέσω των κεραιών της κινητής τηλεφωνίας, με δυνατότητα υποστήριξης 4G+ Cat6. Η συσκευή διαθέτει μία υπ…

ΣΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΤΕΥΧΟΣ

Ψηφιακή Τηλεόραση, Ιούνιος 2025
Κυκλοφορεί το νέο τεύχος Ιουνίου 2025 του περιοδικού “Ψηφιακή Τηλεόραση” μαζί με το “Security Report”. Το νέο τεύχος Ιουνίου του περιοδικού «Ψηφιακή Τηλεόραση» κυκλοφορεί πάντα μαζί με το περιοδι…
Wi-Fi & AI
Η εποχή που ζούμε περιλαμβάνει έναν εξαιρετικά συνδεδεμένο κόσμο, έναν κόσμο που εξαρτάται ολοένα και περισσότερο από τις ασύρματες τεχνολογίες για ευκολία και κινητικότητα. Το σημερινό Wi-Fi έχει ε…
EDISION Κεντρικός Ενισχυτής CAM-300
Ένας νέος κεντρικός ενισχυτής της EDISION κυκλοφόρησε πρόσφατα στην ελληνική αγορά, προσαρμοσμένος στις σύγχρονες ανάγκες που έχουν διαμορφωθεί από την απόδοση του φάσματος των 700MHz στην κινητή τη…
Audien DJ-1001UFB
Ένα νέο σύστημα ήχου επαγγελματικών προδιαγραφών κυκλοφόρησε πρόσφατα στην ελληνική αγορά. Πρόκειται για το Audien DJ-1001UFB, μία κονσόλα - μίκτης DJ 5x καναλιών, με πολλαπλές δυνατότητες σύνδεσης…
Sat & Zap, Ιούνιος 2025
Γερμανικό το ενδιαφέρον αυτόν τον μήνα με τα νέα ελεύθερα κανάλια της Wedo, που όμως υποπτευόμαστε ότι θα κλειδώσουν σύντομα. Ενδιαφέροντα και τα αγγλικά μουσικά κανάλια της Now στις 28.2 Ανατολικά…
Επισκόπηση απορρήτου

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookie ώστε να μπορούμε να σας παρέχουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία χρήστη. Οι πληροφορίες cookie αποθηκεύονται στο πρόγραμμα περιήγησης σας και εκτελούν λειτουργίες όπως η ανάγνωση σας όταν επιστρέφετε στον ιστότοπο μας και η βοήθεια της ομάδας μας να κατανοήσει ποιες ενότητες του ιστοτόπου θεωρείτε πιο ενδιαφέρουσες και χρήσιμες.