«Ολοι ξέρουν ποιος κέρδισε. Δεν ξέρουν όμως όλοι το πώς». Αυτή είναι η ουσία της τηλεταινίας «Brexit: The Uncivil War» που μετέδωσε το HBO προκαλώντας πολλές αντιδράσεις. Ενα πολιτικό θρίλερ, πολύ ενδιαφέρον, για τον τρόπο με τον οποίο κέρδισαν οι υποστηρικτές του Brexit στο δημοψήφισμα που πραγματοποιήθηκε στη Μεγάλη Βρετανία στις 23 Ιουνίου 2016.
Αποτελεί συμπαραγωγή του Channel 4 και του BBC, τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Τόμπι Χέινς και ο πρωταγωνιστής του, Μπένεντικτ Κάμπερμπατς ενσαρκώνει τον Ντόμινικ Κάμινγκς, τον επικεφαλής του «Vote Leave», της καμπάνιας υπέρ του Brexit.
Αυτό που παρακολουθούμε είναι σχεδόν τρομακτικό. Βλέπουμε πώς μπορούν κάποιοι με την κατάλληλη χρήση των social media, του Facebook, του Twitter και του Instagram, να κερδίσουν τις εκλογές, να ανατρέψουν καταστάσεις και να καθοδηγήσουν τον κόσμο. Και είναι τρομακτικό διότι εκτός από το Brexit η ομάδα αυτή δούλεψε και για την προεκλογική εκστρατεία του Ντόναλντ Τραμπ. Και τα social media αναπτύσσονται με καταιγιστικό ρυθμό, ενώ τα παρακολουθεί όλο και περισσότερος κόσμος χωρίς να διαθέτει την απαραίτητη γνώση κι εμπειρία. «Πρόβατα επί σφαγή» κανονικά.
Μιλάμε για ταινία φυσικά, ωστόσο όλα τα πρόσωπα που υποδύονται οι ηθοποιοί είναι υπαρκτά. Οπως ο γνωστός ακροδεξιός πολιτικός Νάιτζελ Φάρατζ και ο τότε δήμαρχος του Λονδίνου Μπόρις Τζόνσον, καθώς και οι δισεκατομμυριούχοι χορηγοί της καμπάνιας υπέρ του Brexit, Αρον Μπανκς και Ρόμπερτ Μέρσερ (οι εταιρείες του τελευταίου ήταν εκείνες που συμμετείχαν στην καμπάνια του Ντόναλντ Τραμπ λίγους μήνες αργότερα). Επίσης βλέπουμε πολιτικούς τόσο των Τόρις όσο και των Εργατικών, δημοσιογράφους, μέλη των εκστρατειών του «ΟΧΙ» και του «ΝΑΙ» και πολλούς ακόμα. Σύγχρονη πολιτική ιστορία, σχεδόν σε real time.
Κυρίως παρουσιάζεται ο τρόπος που δούλεψε η ομάδα υπέρ του Brexit και πώς ο Ντόμινικ Κάμινγκς οργάνωσε την εκστρατεία «Vote Leave» αντλώντας δεδομένα από τα social media. Σημειωτέον, η εκστρατεία αποτέλεσε στη συνέχεια αντικείμενο έρευνας της Βρετανικής Εκλογικής Επιτροπής. Το βασικό σύνθημα της καμπάνιας, το «Take back control», δηλαδή «Επανακτήστε τον έλεγχο», «πάτησε» πάνω σε δυο θέματα: στη λειτουργία του Εθνικού Συστήματος Υγείας στο Ηνωμένο Βασίλειο και στην ύπαρξη της Τουρκίας.
Για το πρώτο διοχέτευσαν στην κοινή γνώμη το ακραίο σύνθημα «150 εκατομμύρια στερλίνες την εβδομάδα για το ΕΣΥ» εννοώντας ότι τα χρήματα που ξοδεύει η Μεγάλη Βρετανία για τη συμμετοχή της στην Ευρωπαϊκή Ενωση θα μπορούσαν να ενισχύσουν το αγγλικό Εθνικό Σύστημα Υγείας. Το δεύτερο σύνθημα, ωστόσο, για την Τουρκία ήταν ακόμα πιο εξωφρενικό: «70 εκατομμύρια Τούρκοι θα μεταναστεύσουν στην Αγγλία». Ακόμη και ο ίδιος ο Μπόρις Τζόνσον διακρίνεται κάποια στιγμή στην ταινία να λέει, χαμηλόφωνα, πως «70 εκατομμύρια είναι όλος όλος ο πληθυσμός της Τουρκίας».
Σύμφωνα με δημοσιεύματα, ξοδεύτηκαν περισσότερα από 2,7 εκατομμύρια αγγλικές λίρες προκειμένου να επηρεαστούν συγκεκριμένες ομάδες πληθυσμού στα social media. Στόχος, 3 εκατομμύρια χρήστες που δεν ψήφιζαν ποτέ, ένα ολοκαίνουργιο και παρθένο εκλογικό σώμα. Αυτούς επιδίωξαν να φέρουν στις κάλπες.
Οι δύο εταιρείες επεξεργασίας δεδομένων που προσέλαβε η ομάδα του «Vote Leave» προχώρησαν σε αναρτήσεις στα social, συγκεκριμένες αναρτήσεις σε συγκεκριμένα timeline, βάσει αλγορίθμων. Ενα δισεκατομμύριο μηνύματα απεστάλησαν κατά τη διάρκεια του προεκλογικού αγώνα. Εβλεπαν τι ενδιαφέρει τον καθένα, με τι ασχολείται, τι του προκαλεί το συναίσθημα και «χτυπούσαν». Δεν κάνουν κάτι διαφορετικό από το Facebook αυτό καθεαυτό για να είμαστε ειλικρινείς.
Είπαμε πως η μετάδοση της τηλεταινίας δημιούργησε αντιδράσεις. Χαρακτηριστικό το tweet προς το κανάλι ενός χρήστη του Twitter: «Αγαπητό HBO – είναι λίγο ανεύθυνο να κυκλοφορεί μια ταινία καταστροφής όταν βρισκόμαστε ακόμα εν μέσω καταστροφής».
https://www.efsyn.gr/tehnes/media/185882_ta-social-media-toy-tromoy