Skip to main content
DIABASTE DWREAN DIG 199
TM 721
sec162
satpraxis 2022
AC25
now 33 2022

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

2 Σεπτεμβρίου 2020 12:40

Ο CoViD-19 και τα Μέσα Ενημέρωσης: Καταστροφή ή Αναγέννηση;

12c47387a1718f6f3813924f79ab0586 XL 416ec0b6

Τα μέσα ενημέρωσης θεωρούνται σημαντικό στοιχείο της κοινωνικής υπερδομής. Οι κυβερνήσεις έχουν αντιδράσει στην πανδημία CoViD-19 παρέχοντας υποστήριξη έκτακτης ανάγκης, αλλά παραμελούν τον δομικό κοινωνικό μετασχηματισμό. Η επαγγελματική δημοσιογραφία αυξάνει σε εκτίμηση και αξιοπιστία, αλλά το επιχειρηματικό μοντέλο που βασίζεται στα διαφημιστικά έσοδα καταρρέει. Αυτό είναι…

Media for Democracy Monitor Press Release

Τα μέσα ενημέρωσης θεωρούνται σημαντικό στοιχείο της κοινωνικής υπερδομής. Οι κυβερνήσεις έχουν αντιδράσει στην πανδημία CoViD-19 παρέχοντας υποστήριξη έκτακτης ανάγκης, αλλά παραμελούν τον δομικό κοινωνικό μετασχηματισμό. Η επαγγελματική δημοσιογραφία αυξάνει σε εκτίμηση και αξιοπιστία, αλλά το επιχειρηματικό μοντέλο που βασίζεται στα διαφημιστικά έσοδα καταρρέει. Αυτό είναι το αποτέλεσμα έρευνας που διεξήχθη από μελετητές του ερευνητικού έργου Media for Democracy Monitor 2020, το οποίο πραγματοποιήθηκε υπό την αιγίδα του ερευνητικού φορέα The Euromedia Research Group με συμμετοχή χωρών από όλο τον κόσμο κατά τη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου του 2020.1 ( www.euromediagroup.org/mdm )

Policy Brief / 1 Σεπτεμβρίου 2020

Δύο τάσεις χαρακτηρίζουν το πεδίο των μέσων ενημέρωσης στις χώρες που εντάσσονται στο ερευνητικό έργο Media for Democracy Monitor 2020 και είναι υπό μελέτη μετά την καραντίνα (lockdown) που επέφερε ο CoViD-19 τον Μάρτιο του 2020:

Από τη μια πλευρά, τα μέσα ενημέρωσης που έχουν σημείο αναφοράς την αίθουσα σύνταξης (newsroom) και τους επαγγελματίες δημοσιογράφους εμφάνισαν αυξανόμενη απήχηση και, τελικά, κέρδισαν την εμπιστοσύνη του κοινού. Υψηλή ζήτηση-απήχηση καταγράφηκε επίσης τόσο για τα δημόσια όσο και για τα ιδιωτικά μέσα ενημέρωσης και μάλιστα τόσο για τα παραδοσιακής μορφής (τηλεόραση, εφημερίδες, συχνά ραδιόφωνο), όσο και για τα ψηφιακά μέσα (ενημερωτικοί ιστότοποι, προφίλ μέσων κοινωνικής δικτύωσης κ.λπ.).

Από την άλλη πλευρά, σημαντικές βιομηχανίες στον τομέα του εμπορίου και των υπηρεσιών ανέστειλαν τις διαφημιστικές τους δραστηριότητες με αποτέλεσμα την κατάρρευση του επιχειρηματικού μοντέλου λειτουργίας των μέσων ενημέρωσης που βασίζεται στα έσοδα από τη διαφήμιση. Κατά κανόνα, περίπου το 30% έως το 50% των εν λόγω εσόδων εξαφανίστηκαν από τη μιντιακή αγορά. Παράλληλα, εκατοντάδες εφημερίδες ανέστειλαν την έντυπη μορφή τους ή μετατράπηκαν σε αποκλειστικά διαδικτυακές. Ο Διευθυντής της ομάδας «Friends of Canadian Broadcasting», Daniel Bernhard, εξέφρασε την ανησυχία του: «Με λίγες εξαιρέσεις, μιλάμε για την εξαφάνιση ολόκληρης της καναδικής μιντιακής βιομηχανίας».

Τα σχετικά με τον CoViD-19 ρεπορτάζ κυριάρχησαν στο 70% της συνολικής κάλυψης των ειδησεογραφικών μέσων. Παράλληλα, η παραπληροφόρηση και οι ψεύτικες ειδήσεις επικράτησαν περισσότερο από ποτέ στις ψηφιακές πλατφόρμες. Οι κυβερνήσεις των χωρών αντέδρασαν υποστηρίζοντας οικονομικά τους φορείς και τις εταιρείες των μέσων ενημέρωσης, πηγαίνοντας ακόμα και ενάντια στις παραδόσεις περί απόρριψης άμεσων επιδοτήσεων στα μέσα ενημέρωσης. Η Γερμανία, για παράδειγμα, δημιούργησε ένα ταμείο υποστήριξης των μέσων ενημέρωσης τουλάχιστον 200 εκατομμυρίων ευρώ. Η φινλανδική κυβέρνηση επέστρεψε στο άλλοτε εγκαταλελειμμένο καθεστώς κρατικών επιδοτήσεων. Η βρετανική κυβέρνηση αποφάσισε να δαπανήσει περίπου 35 εκατομμύρια λίρες (39 εκατομμύρια ευρώ) στη βιομηχανία των μέσων ενημέρωσης. Άλλες χώρες συσσώρευσαν ουσιαστικά την ετήσια στήριξή τους: η Αυστρία αύξησε τις επιδοτήσεις Τύπου κατά μιάμιση φορά, η Σουηδία επέκτεινε το καθεστώς επιδοτήσεων κατά 70 εκατομμύρια ευρώ και η Ολλανδία δημιούργησε ένα προσωρινό ταμείο στήριξης σχεδόν 10 εκατομμυρίων ευρώ, με δυνατότητα για άλλα 24 εκατομμύρια ευρώ από τον Σεπτέμβριο έως τον Δεκέμβριο του 2020.

Οι κρατικές επιδοτήσεις προορίζονταν στις περισσότερες περιπτώσεις για τη διάσωση της λειτουργίας της δημοσιογραφίας και των μέσων ενημέρωσης και για τη διατήρηση της εργασίας των δημοσιογράφων. Αυτό γενικά λειτούργησε αποτελεσματικά για τους μισθωτούς δημοσιογράφους, αλλά αγνοήθηκε ο μεγάλος αριθμός των ανεξάρτητων δημοσιογράφων που εργάζονται ως ελεύθεροι επαγγελματίες (free-lancers), όπως δείχνουν οι σχετικές ερευνητικές εκθέσεις από τη Γερμανία και το Βέλγιο.

Μέσα από μια πιο προσεκτική ματιά στα στοιχεία αναδεικνύονται ορισμένες ενδιαφέρουσες διαφορές σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο παρέχεται η υποστήριξη στα μέσα ενημέρωσης. Η Πορτογαλία (15 εκατομμύρια ευρώ) και το Ηνωμένο Βασίλειο (39 εκατομμύρια ευρώ) αποφάσισαν να διαθέσουν κρατικά κονδύλια στα μέσα ενημέρωσης με τη μορφή δημόσιων διαφημιστικών εκστρατειών, ενώ οι περισσότερες από τις άλλες χώρες προσφέρουν τις επιδοτήσεις τους ως μη επιστρεπτέα υποστήριξη.

Πολύ λίγες από τις κυβερνήσεις των χωρών του δείγματος στο πλαίσιο του ερευνητικού έργου Media for Democracy Monitor 2020 ανέπτυξαν μια στρατηγική για την αντιμετώπιση της κρίσης στα μέσα ενημέρωσης πέρα από την άμεση διάσωση των σχετικών εταιρειών. Στην Ιταλία, η ρυθμιστική αρχή Autorità per le Garanzie nelle Comunicazioni (AGCOM / Αρχή για τη Διασφάλιση των Επικοινωνιών) δημιούργησε τέσσερις ομάδες εργασίας, συμπεριλαμβανομένων εκπροσώπων των μέσων ενημέρωσης, για την καταπολέμηση με δομημένο τρόπο των αρνητικών επιπτώσεων της πανδημίας. Μια ειδική ομάδα έλεγχε (και εξακολουθεί να ελέγχει) την παραπληροφόρηση στο διαδίκτυο.

Στην Ελλάδα αν και η καραντίνα επέφερε αύξηση της τηλεθέασης, τα έσοδα από διαφημίσεις μειώθηκαν σημαντικά, σύμφωνα με τους επαγγελματίες των μέσων ενημέρωσης, κατά 40%. Επιπλέον, το lockdown επέβαλε περαιτέρω εμπόδια στη διανομή του τύπου. Για αυτό και στις 21 Μαρτίου 2020, η κυβέρνηση αποφάσισε να ζητήσει από τα σούπερ μάρκετ να πωλούν τις ημερήσιες και κυριακάτικες εκδόσεις των εφημερίδων. Παράλληλα, στους ανθρώπους που απασχολούνταν στον κλάδο του Τύπου, όπως και σε άλλους τομείς της οικονομίας, δόθηκε εφάπαξ αποζημίωση ύψους 800 ευρώ. Αν και οι ειδησεογραφικοί ιστότοποι προσέλκυσαν νέους αναγνώστες αντιμετώπισαν το ίδιο πρόβλημα με τους ιδιωτικούς τηλεοπτικούς – ραδιοφωνικούς σταθμούς και τις Κυριακάτικες εφημερίδες ως προς τη διαφήμιση, η οποία στην πραγματικότητα μειώθηκε απότομα κατά 40%, προκαλώντας απώλειες εσόδων. Όπως και σε άλλες χώρες, τα περισσότερα από τα υπόλοιπα διαφημιστικά έσοδα διατέθηκαν στους τεχνολογικούς γίγαντες, όπως η Google και το Facebook. Επειδή οι Έλληνες, λόγω του lockdown που επέφερε η πανδημία, έμειναν στο σπίτι, σημειώθηκε αύξηση των συνδρομητικών υπηρεσιών τηλεόρασης.

Σε μια προσπάθεια αντιμετώπισης της απώλειας των διαφημιστικών εσόδων των μέσων ενημέρωσης η κυβέρνηση πραγματοποίησε εκστρατεία επικοινωνίας με θέμα τον CoViD-19 («Μένουμε Σπίτι» και «Μένουμε Ασφαλείς») διαθέτοντας στην αγορά των Μέσων ενημέρωσης συνολικά 20 εκατομμύρια ευρώ σε μορφή διαφημιστικής δαπάνης. Στην πραγματικότητα ήταν ένας έμμεσος τρόπος υποστήριξης προς τα πληττόμενα μέσα ενημέρωσης για απόκτηση διαφημιστικών εσόδων. Ωστόσο, ΜΜΕ και πολιτικοί φορείς, που συνδέονται με την αντιπολίτευση, κατηγόρησαν την κυβέρνηση για διακρίσεις και διακριτικές μεταχειρίσεις όσον αφορά την κατανομή της παραπάνω διαφημιστικής δαπάνης.

Συνολικά, παρατηρώντας στις διάφορες χώρες το πεδίο των ΜΜΕ σε εθνικό επίπεδο διαφαίνεται ότι οι φορείς των μέσων ενημέρωσης που βασίζονται στις αίθουσες σύνταξης (newsrooms) για την παραγωγή του δημοσιογραφικού προϊόντος κι έχουν μακρά παράδοση δραστηριοτήτων υπήρξαν και παραμένουν απολύτως απαραίτητοι κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Επανακτούν την εμπιστοσύνη μεταξύ των μελών του κοινού και καταφέρνουν να απομακρύνουν το επαγγελματικό δημοσιογραφικό τους περιεχόμενο από τον «θόρυβο» που υπάρχει στις ψηφιακές πλατφόρμες. Τα μέλη του κοινού τείνουν να αναγνωρίζουν και να τιμούν τις αξιόπιστες πληροφορίες κατά τη διάρκεια της πανδημικής κρίσης. Οι κυβερνήσεις, από την άλλη πλευρά, έχουν βρεθεί απροετοίμαστες και οι δραστηριότητές στις οποίες προέβησαν μέχρι στιγμής αντιμετώπισαν τις δυσλειτουργίες βραχυπρόθεσμου χαρακτήρα, αλλά δεν προσέφεραν υποστήριξη για τις επείγουσες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που απαιτούνται ως απάντηση στο εξελισσόμενο ψηφιακό περιβάλλον.

Το πλήρες κείμενο της έκθεσης με πληροφορίες ανά χώρα είναι διαθέσιμο ΕΔΩ (https://myfiles.sbg.ac.at/index.php/s/PzSjmxbeMq6ywDk)

Το Media for Democracy Monitor 2020 (MDM) είναι ένα διαχρονικό ερευνητικό έργο για τη λειτουργία των μέσων ενημέρωσης σε σχέση με τη συμβολή τους στη δημοκρατία. Το 2011, ερευνητές από το πεδίο της επικοινωνίας και πολιτικοί επιστήμονες από 10 χώρες παρουσίασαν μια επικαιροποιημένη έκθεση, βασισμένη σε σχετικούς δείκτες, που ερευνήθηκαν από εθνικούς εμπειρογνώμονες. Τα αποτελέσματα έχουν δημοσιευτεί από τον εκδοτικό οίκο Nordicom (βιβλίο ελεύθερης/ανοικτής πρόσβασης), καθώς και στον ιστότοποτης ερευνητικής ομάδας του Euromedia Research Group.

Το 2020, εμπειρογνώμονες από 18 χώρες εφάρμοσαν τους δείκτες του ερευνητικού έργου MDM στο εθνικό τους επικοινωνιακό πεδίο, παρέχοντας πληροφορίες για την ανάπτυξη της απόδοσης των μέσων ενημέρωσης σε σχέση με τη δημοκρατία κατά τη δεκαετία της ψηφιοποίησης των μέσων (2010 έως 2019). Τα πλήρη αποτελέσματα θα δημοσιευθούν στις αρχές του 2021. Το Ταμείο Ολλανδικής Δημοσιογραφίας υποστηρίζει το ερευνητικό πρόγραμμα.

Το Euromedia Research Group είναι ο ακαδημαϊκός φορέας που φιλοξενεί το ερευνητικό έργο Media for Democracy Monitor 2020 (MDM), το οποίο συντονίζει και διαχειρίζεται ο Josef Trappel, καθηγητής Πολιτικής και Οικονομικών των Μέσων Ενημέρωσης (Media Policy and Media Economics), στο Πανεπιστήμιο του Σάλτσμπουργκ.

1 : Οι συμμετέχουσες χώρες στο ερευνητικό πρόγραμμα με τίτλο «Media for Democracy Monitor 2020» είναι οι εξής: Αυστραλία, Αυστρία, Βέλγιο (Φλάνδρα), Καναδάς, Χιλή, Δανία, Φινλανδία, Γερμανία, Ελλάδα, Χονγκ Κονγκ, Ισλανδία, Ιταλία, Ολλανδία, Πορτογαλία, Νότια Κορέα, Σουηδία, Ελβετία, Ηνωμένο Βασίλειο.

ΑΛΛΑ ΑΡΘΡΑ ΣΕ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η ΑΓΟΡΑ ΣΗΜΕΡΑ

Τα νέα της Mistral: Οδηγίες για μια καλή εγκατάσταση: Ενισχυτής γραμμής L269
Συνεχίζοντας την περιγραφή των προϊόντων της Mistral, μετά τους ενισχυτές κεραίας θα γίνει περιγραφή των ενισχυτών γραμμής. Οι ενισχυτές γραμμής διατίθενται σε τέσσερις κατηγορίες. Ο καθένας έχει τα…
IKUSI by FAGOR IPolo SIT 402/422
Η σειρά IPolo SIT της IKUSI by FAGOR περιλαμβάνει 2 μοντέλα SAT to IP Streamers για rack 19”, προκειμένου να επιτυγχάνεται διανομή δορυφορικών καναλιών σε δίκτυο Ethernet. Πρόκειται για τα μοντέλα S…
TP-Link Omada EAP772-Outdoor
Το νέο σημείο πρόσβασης EAP772-Outdoor από τη σειρά Omada της TP-Link παρέχει μια λύση δικτύου Wi-Fi που είναι ευέλικτη, στιβαρή, εύκολη στην ανάπτυξη και διαχειρίσιμη. Είναι σχεδιασμένο για εγκατάσ…
IKUSI by FAGOR IPolo TIT 402/422
Η σειρά IPolo TIT της IKUSI by FAGOR περιλαμβάνει 2 μοντέλα TER to IP Streamers για rack 19”, προκειμένου να επιτυγχάνεται διανομή επίγειων ψηφιακών καναλιών σε δίκτυο Ethernet. Πρόκειται για τα μον…
Prolink PLT-288B
Η εταιρεία KAL Electronics ανακοινώνει την παραλαβή της νέας σειράς καλωδίων PLT-288B της Prolink. Πρόκειται για νέας γενιάς ενεργά οπτικά καλώδια HDMI σε HDMI με βύσματα 24 επίχρυσων επαφών, τα οπο…
IKUSI by FAGOR STT 8000
Η IKUSI by FAGOR έχει παρουσιάσει 4 ιδιαίτερα ενδιαφέροντα μοντέλα Transmodulators της σειράς STT 8000, για αλλαγή διαμόρφωσης από DVB-S/S2 QPSK/8PSK σε DVB-T COFDM στην μπάντα 47-862 MHz. Τα μοντέλ…
IKUSI by FAGOR IPolo SIT 402/422
Η σειρά IPolo SIT της IKUSI by FAGOR περιλαμβάνει 2 μοντέλα SAT to IP Streamers για rack 19”, προκειμένου να επιτυγχάνεται διανομή δορυφορικών καναλιών σε δίκτυο Ethernet. Πρόκειται για τα μοντέλα S…
Τα νέα της Mistral: Οδηγίες για μια καλή εγκατάσταση: Ενισχυτής γραμμής Mini Line
Συνεχίζοντας την περιγραφή των προϊόντων της Mistral, μετά τους ενισχυτές κεραίας θα γίνει περιγραφή των ενισχυτών γραμμής. Οι ενισχυτές γραμμής διατίθενται σε τέσσερις κατηγορίες. Ο καθένας έχει τα…
Akubela HyPanel Lux Knob
Η τελευταία καινοτομία της Akubela, το HyPanel Lux Knob συνδυάζει κορυφαία τεχνολογία με εκλεπτυσμένο σχεδιασμό, προσφέροντας μια νέα διάσταση στην εμπειρία του έξυπνου κτιρίου. Σε μια εποχή όπου η…
Ekselans ODU LTE 4G router
Στην Ελλάδα υπάρχουν πολυάριθμα μικρά ξενοδοχεία, αλλά και ενοικιαζόμενα δωμάτια για τις περιόδους των διακοπών και όχι μόνο. Μία ιδιαίτερα σημαντική υπηρεσία που πρέπει να παρέχει κάθε μικρό ξενοδο…
Grandstream GRP2610(P)
Η τεχνολογία συνεχίζει να εξελίσσεται με γρήγορους ρυθμούς, και όλες οι επιχειρήσεις που βασίζονται στην επικοινωνία αναζητούν λύσεις που θα βοηθήσουν στο να παραμείνουν ανταγωνιστικές. Ένα από τα π…
Promax MD-200C
Η Promax – εκτός από κορυφαία πεδιόμετρα – παράγει μία ευρεία γκάμα οργάνων μέτρησης για όλες τις εφαρμογές. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το ψηφιακό επιτραπέζιο πολύμετρο MD-200C, το οποίο φέ…

ΣΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΤΕΥΧΟΣ

Ψηφιακή Τηλεόραση, Μάιος 2025
Κυκλοφορεί το νέο τεύχος Μαΐου 2025 του περιοδικού “Ψηφιακή Τηλεόραση” μαζί με το “Security Report”. Το νέο τεύχος Μαΐου του περιοδικού «Ψηφιακή Τηλεόραση» κυκλοφορεί πάντα μαζί με το περιοδικό «…
Salonica Electronix 2025
Σάββατο 15 και Κυριακή 16 Μαρίου 2025, στο Porto Palace Hotel Thessaloniki διεξήχθη το μεγαλύτερο event της αγοράς συστημάτων ασφαλείας, τηλεόρασης, δικτύων και τεχνολογίας ξενοδοχείων για το 2025…
Sat & Zap, Μάιος 2025
Ο ισχυρός Astra 1P στις 19.2 ανατολικά έχει ήδη αντικαταστήσει πλήρως τον παλιό 1ΚR και μερικώς τον 1Μ. Αρκετά εύκολη και η λήψη των ρωσικών καναλιών στις 80 ανατολικά. 3 Sat HD Astra 1P – 19…
Επισκόπηση απορρήτου

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookie ώστε να μπορούμε να σας παρέχουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία χρήστη. Οι πληροφορίες cookie αποθηκεύονται στο πρόγραμμα περιήγησης σας και εκτελούν λειτουργίες όπως η ανάγνωση σας όταν επιστρέφετε στον ιστότοπο μας και η βοήθεια της ομάδας μας να κατανοήσει ποιες ενότητες του ιστοτόπου θεωρείτε πιο ενδιαφέρουσες και χρήσιμες.