Skip to main content
2 Σεπτεμβρίου 2020 12:40

Ο CoViD-19 και τα Μέσα Ενημέρωσης: Καταστροφή ή Αναγέννηση;

admin ajax.php?action=kernel&p=image&src=%7B%22file%22%3A%22wp content%2Fuploads%2F2022%2F04%2F12c47387a1718f6f3813924f79ab0586 XL

Τα μέσα ενημέρωσης θεωρούνται σημαντικό στοιχείο της κοινωνικής υπερδομής. Οι κυβερνήσεις έχουν αντιδράσει στην πανδημία CoViD-19 παρέχοντας υποστήριξη έκτακτης ανάγκης, αλλά παραμελούν τον δομικό κοινωνικό μετασχηματισμό. Η επαγγελματική δημοσιογραφία αυξάνει σε εκτίμηση και αξιοπιστία, αλλά το επιχειρηματικό μοντέλο που βασίζεται στα διαφημιστικά έσοδα καταρρέει. Αυτό είναι…

Media for Democracy Monitor Press Release

Τα μέσα ενημέρωσης θεωρούνται σημαντικό στοιχείο της κοινωνικής υπερδομής. Οι κυβερνήσεις έχουν αντιδράσει στην πανδημία CoViD-19 παρέχοντας υποστήριξη έκτακτης ανάγκης, αλλά παραμελούν τον δομικό κοινωνικό μετασχηματισμό. Η επαγγελματική δημοσιογραφία αυξάνει σε εκτίμηση και αξιοπιστία, αλλά το επιχειρηματικό μοντέλο που βασίζεται στα διαφημιστικά έσοδα καταρρέει. Αυτό είναι το αποτέλεσμα έρευνας που διεξήχθη από μελετητές του ερευνητικού έργου Media for Democracy Monitor 2020, το οποίο πραγματοποιήθηκε υπό την αιγίδα του ερευνητικού φορέα The Euromedia Research Group με συμμετοχή χωρών από όλο τον κόσμο κατά τη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου του 2020.1 ( www.euromediagroup.org/mdm )

Policy Brief / 1 Σεπτεμβρίου 2020

Δύο τάσεις χαρακτηρίζουν το πεδίο των μέσων ενημέρωσης στις χώρες που εντάσσονται στο ερευνητικό έργο Media for Democracy Monitor 2020 και είναι υπό μελέτη μετά την καραντίνα (lockdown) που επέφερε ο CoViD-19 τον Μάρτιο του 2020:

Από τη μια πλευρά, τα μέσα ενημέρωσης που έχουν σημείο αναφοράς την αίθουσα σύνταξης (newsroom) και τους επαγγελματίες δημοσιογράφους εμφάνισαν αυξανόμενη απήχηση και, τελικά, κέρδισαν την εμπιστοσύνη του κοινού. Υψηλή ζήτηση-απήχηση καταγράφηκε επίσης τόσο για τα δημόσια όσο και για τα ιδιωτικά μέσα ενημέρωσης και μάλιστα τόσο για τα παραδοσιακής μορφής (τηλεόραση, εφημερίδες, συχνά ραδιόφωνο), όσο και για τα ψηφιακά μέσα (ενημερωτικοί ιστότοποι, προφίλ μέσων κοινωνικής δικτύωσης κ.λπ.).

Από την άλλη πλευρά, σημαντικές βιομηχανίες στον τομέα του εμπορίου και των υπηρεσιών ανέστειλαν τις διαφημιστικές τους δραστηριότητες με αποτέλεσμα την κατάρρευση του επιχειρηματικού μοντέλου λειτουργίας των μέσων ενημέρωσης που βασίζεται στα έσοδα από τη διαφήμιση. Κατά κανόνα, περίπου το 30% έως το 50% των εν λόγω εσόδων εξαφανίστηκαν από τη μιντιακή αγορά. Παράλληλα, εκατοντάδες εφημερίδες ανέστειλαν την έντυπη μορφή τους ή μετατράπηκαν σε αποκλειστικά διαδικτυακές. Ο Διευθυντής της ομάδας «Friends of Canadian Broadcasting», Daniel Bernhard, εξέφρασε την ανησυχία του: «Με λίγες εξαιρέσεις, μιλάμε για την εξαφάνιση ολόκληρης της καναδικής μιντιακής βιομηχανίας».

Τα σχετικά με τον CoViD-19 ρεπορτάζ κυριάρχησαν στο 70% της συνολικής κάλυψης των ειδησεογραφικών μέσων. Παράλληλα, η παραπληροφόρηση και οι ψεύτικες ειδήσεις επικράτησαν περισσότερο από ποτέ στις ψηφιακές πλατφόρμες. Οι κυβερνήσεις των χωρών αντέδρασαν υποστηρίζοντας οικονομικά τους φορείς και τις εταιρείες των μέσων ενημέρωσης, πηγαίνοντας ακόμα και ενάντια στις παραδόσεις περί απόρριψης άμεσων επιδοτήσεων στα μέσα ενημέρωσης. Η Γερμανία, για παράδειγμα, δημιούργησε ένα ταμείο υποστήριξης των μέσων ενημέρωσης τουλάχιστον 200 εκατομμυρίων ευρώ. Η φινλανδική κυβέρνηση επέστρεψε στο άλλοτε εγκαταλελειμμένο καθεστώς κρατικών επιδοτήσεων. Η βρετανική κυβέρνηση αποφάσισε να δαπανήσει περίπου 35 εκατομμύρια λίρες (39 εκατομμύρια ευρώ) στη βιομηχανία των μέσων ενημέρωσης. Άλλες χώρες συσσώρευσαν ουσιαστικά την ετήσια στήριξή τους: η Αυστρία αύξησε τις επιδοτήσεις Τύπου κατά μιάμιση φορά, η Σουηδία επέκτεινε το καθεστώς επιδοτήσεων κατά 70 εκατομμύρια ευρώ και η Ολλανδία δημιούργησε ένα προσωρινό ταμείο στήριξης σχεδόν 10 εκατομμυρίων ευρώ, με δυνατότητα για άλλα 24 εκατομμύρια ευρώ από τον Σεπτέμβριο έως τον Δεκέμβριο του 2020.

Οι κρατικές επιδοτήσεις προορίζονταν στις περισσότερες περιπτώσεις για τη διάσωση της λειτουργίας της δημοσιογραφίας και των μέσων ενημέρωσης και για τη διατήρηση της εργασίας των δημοσιογράφων. Αυτό γενικά λειτούργησε αποτελεσματικά για τους μισθωτούς δημοσιογράφους, αλλά αγνοήθηκε ο μεγάλος αριθμός των ανεξάρτητων δημοσιογράφων που εργάζονται ως ελεύθεροι επαγγελματίες (free-lancers), όπως δείχνουν οι σχετικές ερευνητικές εκθέσεις από τη Γερμανία και το Βέλγιο.

Μέσα από μια πιο προσεκτική ματιά στα στοιχεία αναδεικνύονται ορισμένες ενδιαφέρουσες διαφορές σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο παρέχεται η υποστήριξη στα μέσα ενημέρωσης. Η Πορτογαλία (15 εκατομμύρια ευρώ) και το Ηνωμένο Βασίλειο (39 εκατομμύρια ευρώ) αποφάσισαν να διαθέσουν κρατικά κονδύλια στα μέσα ενημέρωσης με τη μορφή δημόσιων διαφημιστικών εκστρατειών, ενώ οι περισσότερες από τις άλλες χώρες προσφέρουν τις επιδοτήσεις τους ως μη επιστρεπτέα υποστήριξη.

Πολύ λίγες από τις κυβερνήσεις των χωρών του δείγματος στο πλαίσιο του ερευνητικού έργου Media for Democracy Monitor 2020 ανέπτυξαν μια στρατηγική για την αντιμετώπιση της κρίσης στα μέσα ενημέρωσης πέρα από την άμεση διάσωση των σχετικών εταιρειών. Στην Ιταλία, η ρυθμιστική αρχή Autorità per le Garanzie nelle Comunicazioni (AGCOM / Αρχή για τη Διασφάλιση των Επικοινωνιών) δημιούργησε τέσσερις ομάδες εργασίας, συμπεριλαμβανομένων εκπροσώπων των μέσων ενημέρωσης, για την καταπολέμηση με δομημένο τρόπο των αρνητικών επιπτώσεων της πανδημίας. Μια ειδική ομάδα έλεγχε (και εξακολουθεί να ελέγχει) την παραπληροφόρηση στο διαδίκτυο.

Στην Ελλάδα αν και η καραντίνα επέφερε αύξηση της τηλεθέασης, τα έσοδα από διαφημίσεις μειώθηκαν σημαντικά, σύμφωνα με τους επαγγελματίες των μέσων ενημέρωσης, κατά 40%. Επιπλέον, το lockdown επέβαλε περαιτέρω εμπόδια στη διανομή του τύπου. Για αυτό και στις 21 Μαρτίου 2020, η κυβέρνηση αποφάσισε να ζητήσει από τα σούπερ μάρκετ να πωλούν τις ημερήσιες και κυριακάτικες εκδόσεις των εφημερίδων. Παράλληλα, στους ανθρώπους που απασχολούνταν στον κλάδο του Τύπου, όπως και σε άλλους τομείς της οικονομίας, δόθηκε εφάπαξ αποζημίωση ύψους 800 ευρώ. Αν και οι ειδησεογραφικοί ιστότοποι προσέλκυσαν νέους αναγνώστες αντιμετώπισαν το ίδιο πρόβλημα με τους ιδιωτικούς τηλεοπτικούς – ραδιοφωνικούς σταθμούς και τις Κυριακάτικες εφημερίδες ως προς τη διαφήμιση, η οποία στην πραγματικότητα μειώθηκε απότομα κατά 40%, προκαλώντας απώλειες εσόδων. Όπως και σε άλλες χώρες, τα περισσότερα από τα υπόλοιπα διαφημιστικά έσοδα διατέθηκαν στους τεχνολογικούς γίγαντες, όπως η Google και το Facebook. Επειδή οι Έλληνες, λόγω του lockdown που επέφερε η πανδημία, έμειναν στο σπίτι, σημειώθηκε αύξηση των συνδρομητικών υπηρεσιών τηλεόρασης.

Σε μια προσπάθεια αντιμετώπισης της απώλειας των διαφημιστικών εσόδων των μέσων ενημέρωσης η κυβέρνηση πραγματοποίησε εκστρατεία επικοινωνίας με θέμα τον CoViD-19 («Μένουμε Σπίτι» και «Μένουμε Ασφαλείς») διαθέτοντας στην αγορά των Μέσων ενημέρωσης συνολικά 20 εκατομμύρια ευρώ σε μορφή διαφημιστικής δαπάνης. Στην πραγματικότητα ήταν ένας έμμεσος τρόπος υποστήριξης προς τα πληττόμενα μέσα ενημέρωσης για απόκτηση διαφημιστικών εσόδων. Ωστόσο, ΜΜΕ και πολιτικοί φορείς, που συνδέονται με την αντιπολίτευση, κατηγόρησαν την κυβέρνηση για διακρίσεις και διακριτικές μεταχειρίσεις όσον αφορά την κατανομή της παραπάνω διαφημιστικής δαπάνης.

Συνολικά, παρατηρώντας στις διάφορες χώρες το πεδίο των ΜΜΕ σε εθνικό επίπεδο διαφαίνεται ότι οι φορείς των μέσων ενημέρωσης που βασίζονται στις αίθουσες σύνταξης (newsrooms) για την παραγωγή του δημοσιογραφικού προϊόντος κι έχουν μακρά παράδοση δραστηριοτήτων υπήρξαν και παραμένουν απολύτως απαραίτητοι κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Επανακτούν την εμπιστοσύνη μεταξύ των μελών του κοινού και καταφέρνουν να απομακρύνουν το επαγγελματικό δημοσιογραφικό τους περιεχόμενο από τον «θόρυβο» που υπάρχει στις ψηφιακές πλατφόρμες. Τα μέλη του κοινού τείνουν να αναγνωρίζουν και να τιμούν τις αξιόπιστες πληροφορίες κατά τη διάρκεια της πανδημικής κρίσης. Οι κυβερνήσεις, από την άλλη πλευρά, έχουν βρεθεί απροετοίμαστες και οι δραστηριότητές στις οποίες προέβησαν μέχρι στιγμής αντιμετώπισαν τις δυσλειτουργίες βραχυπρόθεσμου χαρακτήρα, αλλά δεν προσέφεραν υποστήριξη για τις επείγουσες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που απαιτούνται ως απάντηση στο εξελισσόμενο ψηφιακό περιβάλλον.

Το πλήρες κείμενο της έκθεσης με πληροφορίες ανά χώρα είναι διαθέσιμο ΕΔΩ (https://myfiles.sbg.ac.at/index.php/s/PzSjmxbeMq6ywDk)

Το Media for Democracy Monitor 2020 (MDM) είναι ένα διαχρονικό ερευνητικό έργο για τη λειτουργία των μέσων ενημέρωσης σε σχέση με τη συμβολή τους στη δημοκρατία. Το 2011, ερευνητές από το πεδίο της επικοινωνίας και πολιτικοί επιστήμονες από 10 χώρες παρουσίασαν μια επικαιροποιημένη έκθεση, βασισμένη σε σχετικούς δείκτες, που ερευνήθηκαν από εθνικούς εμπειρογνώμονες. Τα αποτελέσματα έχουν δημοσιευτεί από τον εκδοτικό οίκο Nordicom (βιβλίο ελεύθερης/ανοικτής πρόσβασης), καθώς και στον ιστότοποτης ερευνητικής ομάδας του Euromedia Research Group.

Το 2020, εμπειρογνώμονες από 18 χώρες εφάρμοσαν τους δείκτες του ερευνητικού έργου MDM στο εθνικό τους επικοινωνιακό πεδίο, παρέχοντας πληροφορίες για την ανάπτυξη της απόδοσης των μέσων ενημέρωσης σε σχέση με τη δημοκρατία κατά τη δεκαετία της ψηφιοποίησης των μέσων (2010 έως 2019). Τα πλήρη αποτελέσματα θα δημοσιευθούν στις αρχές του 2021. Το Ταμείο Ολλανδικής Δημοσιογραφίας υποστηρίζει το ερευνητικό πρόγραμμα.

Το Euromedia Research Group είναι ο ακαδημαϊκός φορέας που φιλοξενεί το ερευνητικό έργο Media for Democracy Monitor 2020 (MDM), το οποίο συντονίζει και διαχειρίζεται ο Josef Trappel, καθηγητής Πολιτικής και Οικονομικών των Μέσων Ενημέρωσης (Media Policy and Media Economics), στο Πανεπιστήμιο του Σάλτσμπουργκ.

1 : Οι συμμετέχουσες χώρες στο ερευνητικό πρόγραμμα με τίτλο «Media for Democracy Monitor 2020» είναι οι εξής: Αυστραλία, Αυστρία, Βέλγιο (Φλάνδρα), Καναδάς, Χιλή, Δανία, Φινλανδία, Γερμανία, Ελλάδα, Χονγκ Κονγκ, Ισλανδία, Ιταλία, Ολλανδία, Πορτογαλία, Νότια Κορέα, Σουηδία, Ελβετία, Ηνωμένο Βασίλειο.

ΑΛΛΑ ΑΡΘΡΑ ΣΕ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η ΑΓΟΡΑ ΣΗΜΕΡΑ

Τα νέα της Mistral: Οδηγίες για μια καλή εγκατάσταση – Ενισχυτής κεραίας U35Auto
Συνεχίζοντας την περιγραφή των προϊόντων της Mistral, θα περιγράψουμε σε αυτό το τεύχος τους ενισχυτές κεραίας. Οι ενισχυτές κεραίας χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: 1) Οι ενισχυτές με ακροδέκτες ...
TP-Link EAP683 UR AX6000
Το TP-Link Omada EAP683 UR ξεχωρίζει ως μια αξιόπιστη λύση στην κατηγορία των συσκευών δικτύου, συνδυάζοντας συνδεσιμότητα υψηλής ταχύτητας, προηγμένη ασφάλεια και απρόσκοπτη διαχείριση δικτύου. Μ...
Ikusi ENC-108
Η Ikusi, συνεχίζοντας τον σχεδιασμό και την υλοποίηση νέων προϊόντων, παρουσιάζει το ENC-108 με 8 εισόδους HDMI, τα σήματα των οποίων μπορούν να μετατραπούν σε 8 streams IP σε SPTS (unicast ή mult...
Redline S30 HEVC
Η εταιρεία AstraSat ανακοινώνει την παραλαβή του νέου δέκτη της Redline, S30 HEVC. Πρόκειται για έναν οικονομικό δέκτη Full HD που είναι εξοπλισμένος με DVB-T2 tuner και υποστηρίζει συμπίεση H.265...
Ikusi IKUGaF
Η Ikusi καλύπτει με τον καλύτερο τρόπο τις ανάγκες τηλεοπτικής αναμετάδοσης προγραμμάτων, με τα έτοιμα επαγγελματικά πακέτα IKUGaF που διαθέτει για τα Gap Fillers. Τα έτοιμα πακέτα IKUGaF είνα...
ANGA PS series
Η εταιρεία Stam Electronics ανακοινώνει νέα παραλαβή σειράς ποιοτικών κεραιών ANGA. Πρόκειται για τη σειρά PS, η οποία περιλαμβάνει εξωτερικές και εσωτερικές κεραίες που είναι κατάλληλες για επίγε...
Amiko MIRA X-4200
Ο Amiko MiraX HiS-4200 είναι ένας κορυφαίος Linux 4K UHD media streamer, που σας επιτρέπει να απολαμβάνετε τα αγαπημένα σας προγράμματα σε 4K UHD. Αυτός ο media streamer υποστηρίζει μεταξύ άλλων τ...
KAL KL-60
Η εταιρεία KAL Electronics ανακοινώνει την παραλαβή του νέου τηλεχειριστηρίου KL-60. Πρόκειται για ένα προγραμματιζόμενο τηλεχειριστήριο 4:1, το οποίο προγραμματίζεται μέσω μονάδας υπέρυθρων από τ...
Promax ATLaS NG
Η Promax έχει δημιουργήσει μία σειρά εκπαιδευτικών video για τον κορυφαίο αναλυτή φάσματος ATLaS NG. Στα συγκεκριμένα video, περιγράφονται όλες οι λειτουργίες του αναλυτή, καθώς και ο τρόπος που δ...
SatLink COL5141A
Ο κωδικοποιητής COL5141A 4 σε 1 της SatLink είναι μια επαγγελματική συσκευή κωδικοποίησης και πολυπλεξίας ήχου και video με ισχυρή λειτουργικότητα. Διαθέτει διεπαφές εισόδου 4 καναλιών CVBS video ...
AVM FRITZ!DECT 350
Προσαρμόστε το FRITZ!DECT 350 σε πόρτες ή παράθυρα και αμέσως θα ανιχνεύσει αν είναι ανοικτά ή κλειστά. Αποτελώντας έναυσμα για την επακόλουθη λειτουργία προϊόντων FRITZ!DECT και συμβατών συσκευών...
KAL K-320
Η εταιρεία KAL Electronics ανακοινώνει την παραλαβή του K-320, ενός ασύρματου ανιχνευτή κίνησης υποδοχής με εμβέλεια ανίχνευσης κίνησης 3 έως 7 μέτρων και γωνία κάλυψης 100°. Είναι ιδανικός για τη...

ΣΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΤΕΥΧΟΣ

Ψηφιακή Τηλεόραση, τεύχος Ιουλίου 2024
Κυκλοφορεί το νέο τεύχος Ιουλίου 2024 του περιοδικού "Ψηφιακή Τηλεόραση" μαζί με το "Security Report" Το νέο τεύχος Ιουλίου του περιοδικού «Ψηφιακή Τηλεόραση» κυκλοφορεί πάντα μαζί με το περιοδ...
Διανομή σήματος HDMI στο σπίτι
Για τη θέαση τηλεοπτικών προγραμμάτων υψηλής ανάλυσης μέσω ενός δέκτη, IPTV Box, αποκωδικοποιητή συνδρομητικής πλατφόρμας ή οποιασδήποτε άλλης εξωτερικής πηγής, απαιτείται μόνο η σύνδεσή τους στην...
CRETA ELECTRONIX 2024
Μετά την τεράστια επιτυχία των κλαδικών εκθέσεων Salonica Electronix 2023 και Athens Electronix 2024, που πραγματοποιήθηκαν για τρίτη φορά σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα, αντίστοιχα, και έσπασαν κάθε ρε...
Fracarro D-Matrix 4S FTA
Την πιο πρόσφατη μονάδα της οικογένειας των Headend της ιταλικής Fracarro, δοκιμάσαμε για να παρουσιάσουμε στο τεύχος αυτού του μήνα. Πρόκειται για το D-Matrix 4S FTA, ένα Compact Headend που έρχε...
Amiko MIRA X-4200
Ένα νέο μοντέλο της σειράς OTT της Amiko δοκιμάσαμε για να παρουσιάσουμε στο τεύχος αυτού του μήνα. Πρόκειται για το MIRA X-4200, ένα Set-Top Box που βασίζεται σε λειτουργικό σύστημα Linux και προ...
Sat & Zap, Ιούλιος 2024
Αρκετά νέα κανάλια στις 28 ανατολικά, ενώ και πάλι το Ιράν εμφανίζεται με νέα κανάλια εξωτερικού, μη εγκεκριμένα φυσικά από το θεοκρατικό καθεστώς… Al Mayadeen HD Hot Bird 13G – 13 East 11....